Wat voor een granaat is dit ?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door kevin15 »

_Arthur schreef:
kevin15 schreef: Sommige zoekers vinden na een hele dag zoeken soms wel een stuk of 20 granaten, allemaal appart over bellen dan?
Ik zou ze lekker allemaal mee naar huis nemen :bonk:

Echt, hoe groot is die plaat voor je harses?
Naar huis nemen is wel een beetje overdreven vind je niet? :yes:

Maar euh, een beetje kennis van granaten is nooit verkeerd.
Niet dat je erin gaat peuteren maar hup foto'tje en later vragen wat het voor 1 is.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door Joep »

Goed advies om met zo,n object naar de politie tegaan!?
:roll: :bonk:

Het beste is wel om terug te begraven,uitdroging kan ook tot ontploffing leiden, en daarna plek markeren en de politie waarschuwen.
Dan lees je toch verkeerd, de BMW regel gaat er niet van uit dat je de granaat doodleuk onder je arm mee neemt naar het politiebureau..
Je staakt direct de graafwerkzaamheden, je markeert de plek en je doet er melding van bij de politie. Meldingen kunnen ook anoniem gedaan worden, dus dan heb je niks te vrezen voor je metaaldetector en hoeft de volgende zoeker ook niet op dezelfde granaten te stuiten.

En als je een granaat vindt ga hem dan NIET terugbegraven. Die dingen zijn al zo instabiel als wat en na 70 jaar helemaal!

OOK als je 20 granaten vindt op een dag, dan meld je dat bij de politie. Wat is het nou voor onzin dat je ze terug gaat begraven en de volgende zoeker weer gevaar loopt.

Volgens mij leren de treasurehunters het toch nooit.

We zullen het lezen in de krant, of ze het geleerd hebben of niet.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door CollectorWo2 »

Okeej :)
Het leek zo erop dat je dat zo vermelde.

Ik bedoelde met het dicht maken van het gat tegen uitdroging van het object,ik had eens gehoord als bv een blindganger open en bloot neergelegd word dat door uitdroging de blindganger kan ontploffen doordat de roest instabiel word e.d..
Vandaar.
Als ik dat mis heb ik niets gezegd..uiteraard moet je ervanaf blijven,kom je het tegen,niet aanraken,opening bedekken,plek markeren en politie waarschuwen.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door kevin15 »

Ook als je anoniem de politie waarschuwd weten zij dat er op de desbetreffende gezocht word, dan gaan ze er meer controleren op de jullie zogenaamde tresurehunters(de naam vind ik een beetje afzeikend ) wat weer kan leiden tot aanhoudingen van zoekers.
voor de nietzoekers onder ons zou het warschijnlijk niet veel uitmaken of er meer gecontroleerd word op zoekers.
De naam tressure hunters laat wel merken dat je zelf geen zoeker bent en denkt dat een zoeker alleen maar naar goudschatten in een houten piratenkist zoekt.
Een zoeker wilt graag stukken geschiedenis opgraven en ongeveer een beeld krijgen over hoe het vroeger was.

Met de springput wat ik heb gevonden waren natuurmonumenten, de politie en de boshenk helemaal niet blij dat deze explosieven het daglicht zagen.
Ze wouden al verschillende prices verbalen uitschrijven.
Ze zouden juist blij moeten zijn dat ik deze dingen omhoog heb gehaalt.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door racefiets »

Ze moeten inderdaad blij zijn dat ze accuut vele duizenden euro's moeten gaan uit geven aan een ruiming van munitie die niet in de planning en begroting staat. Op vele plaatsen ligt nog munitie in de bodem die daar prima en veilig ligt als het maar met rust gelaten wordt. Juist door zoekers wirden ze te pas en te onpas voor uitgaven gesteld die (nog) niet nodig waren geweest. Omdat de rommel door zoekers is opgegraven moet de ruiming dan wel plaats gaan vinden. En ja, dan kan je wel eens van dat soort reacties gaan krijgen.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door Jan m »

Uiteindelijk zal al deze munitie toch een keer boven komen doordat de grond blijft werken. Is het dan goed als een kind , die niet weet wat het is het oppakt en er vrolijk mee naar huis loopt?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door racefiets »

Zeer zeker niet en dat zal je mij ook nooit horen zeggen.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door kevin15 »

racefiets schreef: Juist door zoekers wirden ze te pas en te onpas voor uitgaven gesteld die (nog) niet nodig waren geweest. Omdat de rommel door zoekers is opgegraven moet de ruiming dan wel plaats gaan vinden. En ja, dan kan je wel eens van dat soort reacties gaan krijgen.
Dus eigenlijk zeg je dat de politie de waarheid niet wilt zien?
Als de politie dan echt om mensenlevens geeft waren allen bossen allang leeg.
En hoe zit het met patronen dan, ga je dan ook voor elk patroontje of kogeltje de politie inlichten?

Zoals ik al zei, als er een melding komt bij de politie dat er op een plek granaten en munitie zijn gevonden dan weten ze ook dat er gezocht word, wat weer gaat lijden tot controles.
De hobby voor mede zoekers verpesten is niet mijn instelling als ik in het bos loop.

Een aantal weken geleden hebben mijn vader en ik een duitse EKM gevonden, dat was in een bosje met OOK granaten en munitie, als we daar direct melding van hadden gedaan werd het zoeken daar onmogelijk. ( dit was in Duitsland)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door Mr Mojo Risin »

We zijn ondertussen behoorlijk off-topic aan het gaan. Stop de discussie in en dit forum en/of open, indien jullie echt willen verder discussiëren, een nieuw topic over dit onderwerp in het juiste forumonderdeel. In dit topic stopt de discussie echter nu, of er komt een slotje op.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door Erik »

Modbreak:
Als ik zeg genoeg, betekent dat ook genoeg.

MMR
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door kevin15 »

Modbreak: idem.

Zie dit als een eerste en enige waarschuwing. Hierna volgen er sancties, en dat geldt zowel voor Kevin als Erik.

MMR
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wat voor een granaat is dit ?

Bericht door Mr Mojo Risin »

De discussie kan verdergezet worden in dit topic.

Met dank aan Joep, die wel gehoor heeft gegeven aan mijn tussenkomst.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gesloten