platzpatrone indentificatie
- Wo2zoeker
- Lid
platzpatrone indentificatie
hoi, heb hier 6 platzpatrone liggen, 5 vind ik wat vreemd, heeft een stempel die ik nog niet ken.
er staat op:s27 17 of 27 en een 2, komen allemaal uit zelfde clip. elke kogel wel andere cijfers.
(k98 kogels)
er staat op:s27 17 of 27 en een 2, komen allemaal uit zelfde clip. elke kogel wel andere cijfers.
(k98 kogels)
- Johan B
- Lid
Re: platzpatrone indentificatie
Als je een foto post, kan ik ze wel "lezen".
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
- Wo2zoeker
- Lid
hoe moet ik een foto er op zetten?Johan B schreef:Als je een foto post, kan ik ze wel "lezen".
- Johan B
- Lid
Reactie plaatsen en bijlage invoegen in "volledige bewerker". Zoals ik nu.
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
- Wo2zoeker
- Lid
- Wo2zoeker
- Lid
- Johan B
- Lid
Waaruit leidt je af dat dit "platzpatronen" zijn?
Van de eerste foto kan ik jammer genoeg niets maken.
De 2de foto leert mij dat dit een huls is uit de eerste wereldoorlog is, afgaande op uw papiertje.
Bovenaan staat er s67 (67% koper- 23% zink), op 3u staat de maker(helaas onleesbaar), op 6u staat het lotnummer, op 9u staat het jaartal.
Bij deze een duidelijke macro-opname van een complete patroon uit mijn verzameling. Bovenaan s67, op 3u de maker S (Königliches Munitionsfabrik, Spandau), op 6u het lotnummer en op 9u het jaartal. De ringvoeg is zwart wat wijst op een gewone s-patroon.
Misschien eens de onderzijde opschonen en proberen betere foto's te nemen.
Goede foto's zijn onontbeerlijk in onze hobby om een item te kunnen verifiëren.
De 2de foto leert mij dat dit een huls is uit de eerste wereldoorlog is, afgaande op uw papiertje.
Bovenaan staat er s67 (67% koper- 23% zink), op 3u staat de maker(helaas onleesbaar), op 6u staat het lotnummer, op 9u staat het jaartal.
Bij deze een duidelijke macro-opname van een complete patroon uit mijn verzameling. Bovenaan s67, op 3u de maker S (Königliches Munitionsfabrik, Spandau), op 6u het lotnummer en op 9u het jaartal. De ringvoeg is zwart wat wijst op een gewone s-patroon.
Misschien eens de onderzijde opschonen en proberen betere foto's te nemen.
Goede foto's zijn onontbeerlijk in onze hobby om een item te kunnen verifiëren.
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 3 keer
- Ontvangen: 35 keer
Het gebrek aan kornagelpunten rond het slaghoedje.Johan B schreef:Waaruit leidt je af dat dit "platzpatronen" zijn?
- Wo2zoeker
- Lid
ja idd. er zitten ietsjes boven het slag hoedje van die karteltjes, daarom een platzpatrone, er zit een randje, dus 1x gebruikt hoe meer hoe zeldzamer 

- racefiets
- Lid
Niet inderdaad. Waar jij het over hebt is wat anders en met deze foto's al helemaal niet te zien.
- Johan B
- Lid
Echt, waar heb je die informatie vandaan...?racefiets schreef:Het gebrek aan kornagelpunten rond het slaghoedje.Johan B schreef:Waaruit leidt je af dat dit "platzpatronen" zijn?
Hier een doosje platzpatronen met "kornagelgaten" (die ik graag benoem met de internationale term "primer crimps").
Ik kijk een der dezen dagen eens in mijn collectie patronen. Ik heb enkele kogelpatronen zonder "primer crimps".
- Johan B
- Lid
Op welke van de 2 foto's kan je dit zien...Wo2zoeker schreef:ja idd. er zitten ietsjes boven het slag hoedje van die karteltjes, daarom een platzpatrone, er zit een randje, dus 1x gebruikt hoe meer hoe zeldzamer
Ikzelf kan geen maker, jaartal, hulscode en lotnummmer onderscheiden op deze foto's...jij ziet blijkbaar nog meerdere kenmerken...
Zoals in vorige post reeds gevraagd/vermeld, graag eens een degelijke macro-opname na reiniging van de hulsbodem.
Voor het reinigen heb ik goede tips...op een minuut is dit geklaard met de juiste producten.
- Johan B
- Lid
+1racefiets schreef:Niet inderdaad. Waar jij het over hebt is wat anders en met deze foto's al helemaal niet te zien.
- racefiets
- Lid
Johan, als je goed kijkt bij jou patronen dan zie je dat ze niet compleet zijn. Een gedeelte wat eerst over het slaghoedje gedrukt zat is terug geduwd. Die hulzen zijn eerst als scherpe patronen geladen geweest en hergebruikt als platzpatrone. Platzpatronen hebben geen kornagelpunten nodig omdat de gasdruk in de hulzen niet zo hoog op loopt als bij scherpe patronen. Hebben jou hulzen toevallig de gekartelde ring rond de hulsvoet?
En waar ik mijn informatie vandaan heb? Wat dacht je van ruim 25 jaar munitie verzamelen waaronder de 7,92x57.
En waar ik mijn informatie vandaan heb? Wat dacht je van ruim 25 jaar munitie verzamelen waaronder de 7,92x57.
- Johan B
- Lid
Dan weet je ook dat er kogelpatronen bestaan zonder de "primer crimps"?racefiets schreef:Johan, als je goed kijkt bij jou patronen dan zie je dat ze niet compleet zijn. Een gedeelte wat eerst over het slaghoedje gedrukt zat is terug geduwd. Die hulzen zijn eerst als scherpe patronen geladen geweest en hergebruikt als platzpatrone. Platzpatronen hebben geen kornagelpunten nodig omdat de gasdruk in de hulzen niet zo hoog op loopt als bij scherpe patronen. Hebben jou hulzen toevallig de gekartelde ring rond de hulsvoet?
Maar we beginnen af te wijken van de oorspronkelijke topic...
Het blijft wachten op duidelijke foto's van de hulsbodem.
En ik zal binnenkort ook eens enkele foto's van mij collectie patronen posten.