Granaat WO1

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Granaat WO1

Bericht door earlymb »

Tomlukas schreef:Je kan dit toch op een normale manier doen?
Zucht...
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: Granaat WO1

Bericht door luxdil »

Beste Tom,

Het probleem is dat iedere keer als er iets gebeurt met munitie, het de MD zoeken direkt in een kwaad daglicht zet.
Als er weer een ongeluk gebeurt met oude munitie, denk men weer dat zo'n onverantwoordelijke "schatzoeker" een bom heeft gevonden en die mee naar huis heeft genomen.
Dat het meestal iemand is zoals jij die zonder verstand van zaken, toevallig op zoiets stuit en het dan "een beetje dom" meeneemt wordt er nooit bij verteld.
De keren dat een MD zoeker op een explosief stuit en het dan meld , hoor je en lees je nooit over.
Ik heb een keer op de wageningse berg 3 engelse 24 pounders gevonden op een stuk van 15 m2 . HE granaten. Op 75 meter van het restaurant af. De politie gebeld. Die zijn komen kijken en hebben toen aan ons gevraagd wat daar nu eigenlijk lag. Toen hebben ze de EOD gebeld en die zijn met spoed gekomen. Daar lees je nooit iets over, want dat is geen sensatie.
Vandaar waarschijnlijk ook de harde reaktie. Jij zal nu de volgende keer wel twee keer nadenken voordat je weer zoiets doet. Dus mogelijk weer een leven(s) gered.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Granaat WO1

Bericht door racefiets »

Commentaar komt niet altijd uit de MD hoek hoor.
Maar goed, ik heb liever dat je gevoelens gekrenkt worden dan dat je wakker wordt in een ziekenhuis en met wat geluk nog naar de stompjes van wat ooit je armen waren kan kijken. Misschien lukt dat ook wel niet omdat je het zicht in beide ogen bent kwijt geraakt door de rond vliegende scherven. Maar ja, het kan ook mee vallen voor je dat je helemaal niet meer wakker wordt.

Het is maar net wat je liever hebt. Iets wat harder met je neus op de feiten gedrukt worden of met mooie woordjes gewaarschuwd worden en er niets van leren.
pepe

Re: Granaat WO1

Bericht door pepe »

Hello jongen , je hebt gewoon een beginners fout gemaakt, zeer typisch , Men denkt ach na al die jaren zal t wel geen kwaad meer kunnen , maar helaas. Idereen hier zal wel eens iets gedaan hebben wat Men beter niet deed ( ik ook , eens wo1 granaat op gegraven zonder handschoenen was aan het door roesten, 2 dagen hoofdpijn gehad ! ) . Mijn raad naar jou toe is : Als je niet weet wat het is , laten liggen en bellen ! Bij ons in België komt eerst de politie kijken om het gevaar in te schatten en indien nodig dovo te bellen . Het is natuurlijk erg leuk om hier uit te pakken met een gevonden granaat !
Nou ben ik wel gerust dat je volgende keer beetje beter zult opletten !
Wat betreft de wetgeving omtrent MD , je zal als Nederlander maar eens op een granaat , munitie stoten hier in bv Foy , ga jij aangifte doen indien je weet dat je iets illegaal aan het doen bent ? Juist neen om problemen te vermijden. Dus laten sommige de dingen gewoon Open liggen , andere begraven het weer en sommigen slimmeriken zeulen er eerst een halve dag mee rond in hun rugzak !! ( ken zo een paar mensen) om het dan met de wagen mee huiswaarts naar het verre Nederland te brengen , al dan niet wetende wat het is !
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: Granaat WO1

Bericht door luxdil »

Je zou je ook eens in ons kunnen proberen te plaatsen. Hier op dit forum zijn mensen die al jaren onderzoek naar munitie en die daar een gedegen kennis over hebben opgebouwd. In die jaren zijn we regelmatig mensen "kwijtgeraakt" door onverstandig handelen met gevonden explosieven. In die jaren zijn er echter heel wat ongelukken voorkomen door actie en reaktie hier op dit ( en andere) forums. Maar nog steeds zijn er legio mensen die denken dat omdat hij al zolang niet is ontploft hij waarschijnlijk ongevaarlijk zou zijn.
Iedere keer dat er een ongeluk gebeurt wordt de wetgeving weer aangescherpt. Dit tot grote frustratie van de mensen die hier wel verantwoord mee omgaan.
Jij hebt in ieder geval de moeite genomen om hier te informeren wat het is en het niet op je schoorsteenmantel te gaan showen voor je vrienden. Jij hebt echter wel onverantwoord gehandeld door het mee te nemen. Het aanraken, omwentelen, opheffen of op wat voor andere manier verplaatsen kan een explosief veroorzaken.
Struin eens een beetje rond op dit forum en doe daar enige kennis bij op. Dan zal je zien dat je echt niet de enige bent en dat je waarschijnlijk een hoop geluk hebt gehad.

Beschouw dit niet als een aanval op jou maar als een aanval op onwetendheid.
pepe

Re: Granaat WO1

Bericht door pepe »

Is het eigenlijk wel een hand granaat wat je gevonden hebt ?!

Nu ik jou foto nog eens bekeken heb , lijkt het redelijk veel op een roestige dbt granaat ,

http://www.littlegun.be/arme%20belge/fu ... t%20gb.htm

En deze heb ik ook reeds gevonden ( zonder fuse ) maar wel met 60 gram tnt\salpeter erin
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_WP_20160509_19_23_08_Pro_zpsjf0q2qck.jpg
Intussen zijn deze onschadelijk gemaakt

Over gevaar gesproken , Men liet soms Hand granaten met opzet liggen voor de vijandige troepen , de Time delay was dan verwijderd en zodra Men de pin eruit trok ontplofte deze in de werper zijn hand .
Ouwepoep
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:00

Re: Granaat WO1

Bericht door Ouwepoep »

Zie hier 2 granaten in sinaasappelkistje...Zucht. Uit de grond gepakt en in kistje(BOEM)
De hele discusie hierboven komt schijnbaar niet aan
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Granaat WO1

Bericht door Erik »

Overigens lijkt de discussie (of beter: het lanceren van meningen) hier sterk te lijken op de vele andere 'discussies' die al op dit forum staan aangaande het omgaan met gevonden ongesprongen projectielen.

Doel van dit topic: het afgeven van een waarschuwing. Doel gehaald? Dach 't wel. Zullen we sluiten of gaan jullie nog even door?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
pepe

Re: Granaat WO1

Bericht door pepe »

Bij mij gaat /ging het erover of de granaat in het begin van dit topic fel lijkt op deze 2 "in het appelsien bakje " de 2 zijn gevonden bij graven zwemvijver ,1 had gezien wat het was 2 had gezien detonators waren eruit 3 heb ze zo in bunker gezet in veld 50 m verder en politie gebeld, dovo opgehaald , denk niet dat ik zo onverantwoord bezig was. 2 dagen later terug kunnen bellen nog 1 gevonden + 3 detonators apart .
Hebben de soldaten na de oorlog deze zo begraven. ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Granaat WO1

Bericht door Erik »

Nee, soldaten begraven handgranaten in deze kleine hoeveelheden niet. Wel is waar dat handgranaten pas vlak voor daadwerkelijke inzet voorzien werden van ontstekers. Het is zeer waarschijnlijk dat deze handgranaten al wel aan het front aanwezig waren (in de loopgraaf) maar nog niet waren voorzien van hun ontstekers. Door oorlogshandelingen zijn de handgranaten eenvoudig niet gebruikt.

Het ontbreken van een detonator wil niet zeggen dat de explosieve lading dus veilig is. Explosieve ladingen veranderen van karakter onder tijd en omstandigheden waardoor de lading instabiel wordt. Na verloop van tijd is er geen detonator meer nodig. Dan is het voldoende de lading te bewegen, iets te verwarmen, te laten vallen (stoten), aan fel licht bloot te stellen e.d. Afhankelijk van het soort explosief.
Vandaar de waarschuwing: Blijf er af!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
pepe

Re: Granaat WO1

Bericht door pepe »

Volledig met je eens Erik !
Juist nog even ter verduidelijking heb ZE enkel verplaatst omdat even later het gezin thuis kwam met 2 kindjes , anders mochten die mensen hun erf niet meer op tot deze ( 2 dagen later ) opgehaald werden door de mensen van dovo , die zeiden dat ZE in de bunker veilig lagen . Wij doen veel graafwerken en tuinen aanleggen, zijn al heel veel tegen gekomen daaruit is mijn interesse in wo 1 en 2 voort gekomen ,
ik vind veel liever een scheermes, zodat ik achteraf kan proberen uitzoeken van welke division of soms aan de hand van initialen of teksten de des betreffende soldaat te identificeren , dan 1 of ander springtuig


En ja de dingen zijn gevaarlijk (ZE zijn immers gemaakt om te DODEN ) en sommige worden steeds gevaarlijker door instabieler te worden (het is al een instabiele stof op zich ) , corrosie van gas shells die lekken bij manipulatie ( in de somme vallei 50 stuks opgestapeld zien liggen langs veld in volle zon ! ) eens in de maand komen ZE langs zei de boer me .
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Granaat WO1

Bericht door Erik »

Yep I know. Het gaat dan ook bijna altijd goed...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie