Identificatie 4 obussen

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Opgeheven account 8153

Identificatie 4 obussen

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Dag mede forumleden,
zelf weet ik niks van obussen daarom dat ik het hier eens vraag.
Als er ergens betere foto's van nodig zijn zeg je het maar :)
Alvast bedankt.
Foto 1
Foto 1
Foto 2
Foto 2
Foto 3
Foto 3
Mvg Kaylen
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door ammo »

Het zijn alleen geen obussen maar hulzen
Britse18 Pounder huls(18-pounder Gun)
Canadese 25 pounder huls(25pounder gun)
37x94 R Hotchkiss huls.
Nemo Me Impune Lacessit
Opgeheven account 8153

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Bedankt ammo.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door uniformverzamelaar »

Even ter info.

In België (althans in vele provincies van het land) noemen deze zaken wel degelijk obussen.
Natuurlijk is dit in de strikte zin van het woord niet juist, maar verander het taalgebruik van de gewone man in de straat maar eens.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door Erik »

Zowel als in het Frans als in het Vlaams gaat het over een cylindrisch projectiel als het woordje 'obus' wordt bedoeld, zie woordenboeken. Afgebeelde objecten zijn hulzen. Het is terecht dat hier verbeterd wordt; per slot gaat dit forum niet over bankstellen en keukenkastjes. De dingen bij de juiste naam noemen is al moeilijk voor het gros, laten we leren van elkaar!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 8153

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Vind het geen probleem dat ik verbeterd wordt hoor, kan er alleen maar uit leren toch? :wink:
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door uniformverzamelaar »

Erik

Enkel maar een toevoeging hoe men dit in Vlaanderen vooral noemt niet meer of net minder.
Denk als je in Vlaanderen naar een huls vraagt dat men uit te lucht komt vallen, maar een obus kent (in alle vormen en maten) kent elke landbouwer in Vlaanderen.

Nu als het zo zit met de puriteinse opvattingen, gelieve dan ook op alle "Engelstalige, Duitstalig en zelfs Franstalige" woorden die gebruikt worden op dit forum en waarvoor een degelijk Nederlandstalig woord bestaat te verbeteren. :+
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:...Nu als het zo zit met de puriteinse opvattingen, gelieve dan ook op alle "Engelstalige, Duitstalig en zelfs Franstalige" woorden die gebruikt worden op dit forum en waarvoor een degelijk Nederlandstalig woord bestaat te verbeteren. :+
't Is geen puriteinie wat ik verkondig, wel het juist gebruik van woorden. Een tafel heet geen stoel, een pistool heet geen mitrailleur en het dak heet niet de kelder.
Overal een Nederlands woord voor gebruiken is zinloos; zoveel Nederlandse woorden bestaan er niet. Men zou alleen al met de meest alledaagse woorden in de knoei geraken (vork = latijns furca, kamer = latijns camera, veel woorden zijn van oorsprong frans. De echt germaanse woorden zijn bijna niet te herkennen)

Maar een zaak bij zijn normale naam benoemen zou toch de moeite niet hoeven zijn zeker?
Omdat veel verzamelaars, met name degenen die net de hobby zijn ingestapt, nog niet van alle correcte benamingen op de hoogte zijn, is het goed om deze op een forum als dit te gebruiken!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste Erik

Ik ga verder niet ingaan over de discussie over vork of tafel en stoel enz... want dit is niet de essentie van wat er bedoeld werd en totaal onzinnige opmerking daar deze woorden die je aantoont in België en Nederland voor iedereen begrijpbaar zijn en dezelfde voorwerpen, plaatsen enz... aanduiden.
In tegenstelling tot "obus".

Ik zou toch wel enkele puntjes willen aanstippen.

1. ik heb ook geschreven (zie 31 juli om 6.20) dat het woord "obus" niet helemaal juist is in de zin van het woord. Toch belangrijk naar mijn mening.
2. Heb nergens een opmerking gemaakt over dat het woord werd verbeterd. Erik heb je dit ook gelezen !! :?
3. Heb enkel geschreven dat het woord "obus" in België veel gebruikt wordt in plaats van huls. kijk bv. Typ de zoekterm "obus" maar eens in op 2de hands België of eBay en je zal snel ontdekken dat het woord "obus" in Vlaanderen onder meer wil zeggen.

Niet meer of niet minder.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door Erik »

Des te beter dat we hier de correcte titulatuur aanhouden ;-)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door uniformverzamelaar »

:lol: Vlaamse of Nederlandse
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door Erik »

Allez, hee!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 8153

Re: Identificatie 4 obussen

Bericht door Opgeheven account 8153 »

:lol:
Plaats reactie