kogels burgerwacht?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

kogels burgerwacht?

Bericht door Seeker-Finder »

Beste Leden,

Recentelijk heb ik deze groen geoxideerde kogels gevonden in een bosgebied, op steenworp afstand van een voormalig oefenterrein van de vooroorlogse burgerwacht. De kogels hebben een diameter van 8mm en een lengte van 15mm met afgeronde punt. Wie kan mij voorzien van verdere informatie over het type en eventuele indicatie van de ouderdom?

Alvast bedankt!
Kogels.jpg

Topic verplaatst door Asjemenou naar subrubriek (bodemvondsten) munitie.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door racefiets »

Zien eruit als gewone 9mm projectielen. Ik kan het profiel van de kogels niet goed zien maar ze lijken Engels te zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door Erik »

Het zouden ook 7.65 kogels kunnen zijn, vooral omdat inzender aangeeft dat ze ongeveer 8 mm zijn. Dat maakt ze nog niet noodzakelijkerwijs van de burgerwacht trouwens. 7.65 was tot midden jaren dertig het kaliber van het pistool M.25 (Browning M10/22) en is door de politie zelfs tot in de jaren zeventig verschoten.
De mantel was overigens zilverkleurig, in ieder geval voor de oorlog (ik ga geen metaalsoort noemen, weet het niet zeker namelijk, maar was het geen wolfram?)
De groene corrosie duidt op een koper/koperlegering van de mantel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door racefiets »

7,65 heb ik ook aan zitten denken enkel met de 15mm lengte vermoed ik 9mm. Zal thuis beide even opmeten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door Erik »

ja, 15mm is wel fors voor zo'n klein kogeltje. Hebben we uberhaupt 7.65 met koperen mantel gebruikt in Nederland dat jij weet?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door racefiets »

Moet ik even in de verzameling kijken. Ze zijn er wel met tombak mantel maar of deze ook door NL gebruikt zijn moet ik even zoeken. Ze zijn voor de oorlog o.a. bij FN gekocht en na de oorlog grotendeels bij GECO. Direct na de oorlog heeft Sellier en Bellot ook het een en ander geleverd enkel geen idee of daar ook 7,65 bij zat. Die hebben ze ook met tombak mantel gemaakt na de oorlog.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door uniformverzamelaar »

Persoonlijk denk ik dat dit kogels zijn van punt 9.4 mm Belgische Nagant revolvers model 1878/86
Deze werden gebruikt door de Burgerwacht en het Leger .
Burgerwacht tot bij de opheffing 1914 en leger nog gedurende heel stuk van WW I.

Hier de drie naast elkaar van links naar rechts
1. 9.4 mm
2. 9 mm
3. 7.65 mm
_DSC0875_01.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door Seeker-Finder »

Heren,

Alvast dank voor de reacties! Wellicht goed om nog erbij te vermelden dat de vindlocatie zich in Nederland bevindt. Misschien dat daarmee een eventuele Belgische oorsprong kan worden uitgesloten. De kogels vertonen een groene oxidatie, maar op plekken is duidelijk te zien dat deze oorspronkelijk koperkleurig zijn geweest. In de nabije omgeving van de vindplek heb ik ook twee kogelhulzen gevonden, die echter geen 'match' vormen met deze kogels. Deze kogelhulzen dragen als productiejaartal 1944 en zijn respectievelijk van Engelse & Amerikaanse herkomst. Wellicht dat hiermee een link gelegd kan worden naar een Engelse oorsprong van de kogels?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door racefiets »

Zo te zien zijn het mantel projectielen en dan valt de Belgische nagant al af. Die hebben een loden projectiel. Ik heb al wel een standaard 123 grain 9mm kogel opgemeten en deze is grofweg 15 mm lang.
Kan je 1 enkel projectiel eens dwars op de foto zetten. Ik wil even de bolling goed zien. Vooralsnog blijf ik bij Engelse 9mm projectielen.
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door Seeker-Finder »

Op verzoek bij deze een foto van een liggende kogel. Hopelijk is de bolling van de punt zo goed zichtbaar.
Mochten dit inderdaad Engelse kogels zijn, is het dan (ook gelet op de andere gevonden kogelhulzen) aannemelijk dat deze afkomstig zijn van het Britse leger? -of werden deze kogels ook in Nederland verhandeld?
Kogel.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door racefiets »

Lijkt me echt het Engelse model. Zijn gemaakt door zo'n beetje alle gemenebest landen in deze vorm.
Of deze bij je hulzen horen kan ik enkel zien als in de hulzen en bodemstempel zie. Ze zijn in ieder geval veelvuldig gebruikt tijdens de bevrijding en ook veelvuldig gedropt voor het verzet. Na de oorlog zijn ze ook nog een periode gebruikt tot ze op waren.
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door Seeker-Finder »

Dank voor de informatie! Bijgaand nog een kiekje van de stempels van de nabij gevonden kogelhulzen:
Hulzen.jpg
Links is op de stempel te lezen CP-44-VII en rechts RG-44-VII. Indien mijn bronnen correct zijn, zou de linker huls geproduceerd zijn in de VS en de rechter huls in Engeland (beide in 1944). Wat opvalt is de onderscheidende vorm van de 'afdruk' in het midden, wat zou duiden op het gebruik van de hulzen in verschillende vuurwapens. Aanvullende informatie over deze hulzen is altijd welkom!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door Haplo »

Links is afgevuurd door een Bren.
Gemaakt door Crompton Parkinson Ltd, Guiseley, Yorkshire, UK
De rechter door oa een Lee Enfield.
Gemaakt door Royal Ordnance Factory, Radway Green, Cheshire, UK.
Geen van beide dus gemaakt in de US.
US aanmaak heeft als fabrikant WRA onder op de huls staan.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door racefiets »

En het zijn .303 hulzen voor het geweer en machinegeweer. Je gevonden kogel is o.a. voor de stengun.
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

Re: kogels burgerwacht?

Bericht door Seeker-Finder »

Wederom dank voor de reacties! Blijkbaar was mijn bron m.b.t. de herkomst van de linkerhuls toch niet zo betrouwbaar :roll: Dat de gevonden kogels en hulzen geen 'match' waren, was mij bekend. Ik denk dat ik kan concluderen dat zowel de gevonden hulzen, alsmede de kogels, vermoedelijk afkomstig zijn van het Britse leger. Volgens de geschiedschrijving is het gebied in 1944 door een Britse legerdivisie bevrijd, dus dit zou zeker de herkomst kunnen verklaren.

Nogmaals dank voor jullie antwoorden!
Plaats reactie