Wat voor een patroonclip is dit?
-
- Lid
Wat voor een patroonclip is dit?
Heb hem inmiddels al weg gedaan maar wil wel graag weten wat het was.
Alvast bedankt!
Topic verplaatst door Asjemenou naar subrubriek (bodemvondsten) munitie.
- Haplo
- Lid
-
- Lid
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 38 keer
- Ontvangen: 80 keer
Re: Wat voor een patroonclip is dit?
Pantserdoorborend?! Dat lijkt mij een zware patroon.
Tot hoeveel millimeter was deze patroon dan doorborend en zit er nog iets van explosief in de kogelpunt?
Tot hoeveel millimeter was deze patroon dan doorborend en zit er nog iets van explosief in de kogelpunt?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- earlymb
- Lid
- Ontvangen: 20 keer
- Contacteer:
Zwarte punt is inderdaad AP (Armor Piercing), die patronen zijn niet explosief maar hebben een harde kern. Ze zijn effectief tegen softskin- en soms licht gepantserde voertuigen zoals halftracks.
-
- Lid
En tegen vijanden die zich achter een boom hebben verscholen
.
Dat heb ik mij altijd afgevraagd. Was dat een broodje aap verhaal en/of tot hoeveel cm kwam zo'n kogelpunt in het hout bij een gevecht in de bossen ( dus redelijk close combat) ?

Dat heb ik mij altijd afgevraagd. Was dat een broodje aap verhaal en/of tot hoeveel cm kwam zo'n kogelpunt in het hout bij een gevecht in de bossen ( dus redelijk close combat) ?
7,62x63 ,kon en staalplaat doorboren van ong 1 cm op 90 meter.asjemenou schreef:Pantserdoorborend?! Dat lijkt mij een zware patroon.
Nemo Me Impune Lacessit
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 3 keer
- Ontvangen: 35 keer
Als de bomen niet te dik zijn dan heeft een kogel daar geen probleem mee. Een boom waar je met je volledige lichaam achter kan schuilen is met een gewone geweerpatroon een stuk moeilijker. 20-30cm is in ieder geval geen enkel probleem. Vliegt er met gemak doorheen.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 38 keer
- Ontvangen: 80 keer
Bedankt voor de toelichting.
Het kunnen doorboren van een één centimeter dikke stalen plaat vind ik nog behoorlijk wat.
Het kunnen doorboren van een één centimeter dikke stalen plaat vind ik nog behoorlijk wat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 3 keer
- Ontvangen: 35 keer
Het kan natuurlijk nog wat verschillen met het type boom. Een traag groeiende boom heeft een hardere houtsoort en daar zal de kogel iets minder ver in door dringen.