poetsen van de vondsten
-
- Lid
poetsen van de vondsten
hallo ik vraag em al langer af hoe jullie alles zo proper krijgen nadat het uit de grond komt ik heb al verschijdene spullen gevonden maar krijg ze nooit zuiver , zoals gewoon kogelhulsen en ontstekerskoppen hoe krijgen jullie die zuiver ? mvg
-
- Lid
Re: poetsen van de vondsten
Ik maak ontstekers schoon met Brillo sponsjes, dit zijn staalsponsjes met zeep erin.
-
- Lid
dus gewoon in warm bad met souda leggen en nadien met staalborstel er over heen zou dit ook goed zijn ? mvgMemyselfandI schreef:Ik maak ontstekers schoon met Brillo sponsjes, dit zijn staalsponsjes met zeep erin.
-
- Lid
Ik gebruik niet eens soda en warm water, gewoon koud water werkt bij mij al naar mijn mening goed genoeg.
-
- Lid
ok bedankt , ontzouten heb je daar al van gehoord ? en hoe werkt dit ? mvgMemyselfandI schreef:Ik gebruik niet eens soda en warm water, gewoon koud water werkt bij mij al naar mijn mening goed genoeg.
-
- Lid
- Johan B
- Lid
Mijn koperwerk krijg ik volledig proper met een mengsel van zoutzuur en gele zavel(wat Nederlanders dit noemen is mij onbekend). De zavel en het zoutzuur mengen tot een mooi vloeibaar papje. Met degelijke handschoenen uit de chemie en schep van dit goedje nemen en de hulzen tussen uw handen laten rollen tot je ziet dat de oxidatie verdwijnt. Daarna ze in een emmer koud water spoelen en ze in een tweede emmer koud water gooien. Anders blijft het zoutzuur verder inwerken op het koper. Daarna alles mooi droogwrijven en nog eens oppoetsen met koperpasta en zeer fijne staalwol of bronswol.stef92 schreef:hallo ik vraag em al langer af hoe jullie alles zo proper krijgen nadat het uit de grond komt ik heb al verschijdene spullen gevonden maar krijg ze nooit zuiver , zoals gewoon kogelhulsen en ontstekerskoppen hoe krijgen jullie die zuiver ? mvg
Hier enkele voorbeelden van voor en na.
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
- WO2NLLzoeker
- Lid
- Gegeven: 5 keer
- Ontvangen: 4 keer
Ik doe altijd een dag in azijn laten liggen daarna goed afspoelen met water dan met koperborstel of fijne schuurpapier
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 62 keer
- Ontvangen: 107 keer
Johan, ik moet toegeven dat je de patronen mooi schoon krijgt. Zou je dit ook niet met Antikal of Cillit Bang kunnen doen? Anti-kalk middelen bevatten vaak ook zoutzuur. Koper of messing gaat hier sowieso van glimmen.
Mag ik aannemen dat je deze dingen opgegraven hebt? Denk je bij het schoonmaken wel om je vingers.MemyselfandI schreef:Ik maak ontstekers schoon met Brillo sponsjes, dit zijn staalsponsjes met zeep erin.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
Ja die heb ik opgegraven, maar stukjes ontstekers natuurlijk! Geen hele, die laat ik lekker liggen.
-
- Lid
Ik maak het meeste schoon door het te elecktrolyse
Is het onder stroom zetten van materialen in een bak met water en soda, werkt heel goed!
Op internet staan hier genoeg tutorials over hoe je het moet doen en hoe je het vooral VEILIG! moet doen
Is het onder stroom zetten van materialen in een bak met water en soda, werkt heel goed!
Op internet staan hier genoeg tutorials over hoe je het moet doen en hoe je het vooral VEILIG! moet doen