poetsen van de vondsten

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
stef92
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2018, 18:56

poetsen van de vondsten

Bericht door stef92 »

hallo ik vraag em al langer af hoe jullie alles zo proper krijgen nadat het uit de grond komt :D ik heb al verschijdene spullen gevonden maar krijg ze nooit zuiver , zoals gewoon kogelhulsen en ontstekerskoppen hoe krijgen jullie die zuiver ? mvg
MemyselfandI
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 sep 2017, 18:43

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door MemyselfandI »

Ik maak ontstekers schoon met Brillo sponsjes, dit zijn staalsponsjes met zeep erin.
stef92
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2018, 18:56

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door stef92 »

MemyselfandI schreef:Ik maak ontstekers schoon met Brillo sponsjes, dit zijn staalsponsjes met zeep erin.
dus gewoon in warm bad met souda leggen en nadien met staalborstel er over heen zou dit ook goed zijn ? mvg
MemyselfandI
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 sep 2017, 18:43

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door MemyselfandI »

Ik gebruik niet eens soda en warm water, gewoon koud water werkt bij mij al naar mijn mening goed genoeg.
stef92
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2018, 18:56

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door stef92 »

MemyselfandI schreef:Ik gebruik niet eens soda en warm water, gewoon koud water werkt bij mij al naar mijn mening goed genoeg.
ok bedankt , ontzouten heb je daar al van gehoord ? en hoe werkt dit ? mvg
MemyselfandI
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 sep 2017, 18:43

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door MemyselfandI »

Nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door Johan B »

stef92 schreef:hallo ik vraag em al langer af hoe jullie alles zo proper krijgen nadat het uit de grond komt :D ik heb al verschijdene spullen gevonden maar krijg ze nooit zuiver , zoals gewoon kogelhulsen en ontstekerskoppen hoe krijgen jullie die zuiver ? mvg
Mijn koperwerk krijg ik volledig proper met een mengsel van zoutzuur en gele zavel(wat Nederlanders dit noemen is mij onbekend). De zavel en het zoutzuur mengen tot een mooi vloeibaar papje. Met degelijke handschoenen uit de chemie en schep van dit goedje nemen en de hulzen tussen uw handen laten rollen tot je ziet dat de oxidatie verdwijnt. Daarna ze in een emmer koud water spoelen en ze in een tweede emmer koud water gooien. Anders blijft het zoutzuur verder inwerken op het koper. Daarna alles mooi droogwrijven en nog eens oppoetsen met koperpasta en zeer fijne staalwol of bronswol.
Hier enkele voorbeelden van voor en na.
DSC06243.JPG
DSC06244.JPG
DSC05168.JPG
DSC05186.JPG
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door WO2NLLzoeker »

Ik doe altijd een dag in azijn laten liggen daarna goed afspoelen met water dan met koperborstel of fijne schuurpapier
:+ :+
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door asjemenou »

Johan, ik moet toegeven dat je de patronen mooi schoon krijgt. Zou je dit ook niet met Antikal of Cillit Bang kunnen doen? Anti-kalk middelen bevatten vaak ook zoutzuur. Koper of messing gaat hier sowieso van glimmen.
MemyselfandI schreef:Ik maak ontstekers schoon met Brillo sponsjes, dit zijn staalsponsjes met zeep erin.
Mag ik aannemen dat je deze dingen opgegraven hebt? Denk je bij het schoonmaken wel om je vingers.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
MemyselfandI
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 sep 2017, 18:43

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door MemyselfandI »

Ja die heb ik opgegraven, maar stukjes ontstekers natuurlijk! Geen hele, die laat ik lekker liggen.
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: poetsen van de vondsten

Bericht door ww2 freak »

Ik maak het meeste schoon door het te elecktrolyse
Is het onder stroom zetten van materialen in een bak met water en soda, werkt heel goed!
Op internet staan hier genoeg tutorials over hoe je het moet doen en hoe je het vooral VEILIG! moet doen
Plaats reactie