Gevonden granaatjes

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Harry2308
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2018, 12:10

Gevonden granaatjes

Bericht door Harry2308 »

Hallo heren,
Allereerst de beste wensen voor 2019!

Afgelopen zondag heb ik 2 granaatjes gevonden ( +/- 20 x 80-85 mm. ). De week ervoor ook al 1 exemplaar. Ik heb ze weer begraven en de plaats gemarkeerd. Ik heb de politie 2 keer gebeld maar ze gaven aan dat dit geen exemplaren waren voor de EOD. Ik moest ze maar gewoon laten liggen en afdekken met zand. Wat is jullie ervaring met de politie?
Ik heb zelf het idee dat ze het niet erg serieus nemen. Kan/moet ik zelf contact opnemen met de EOD?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Bijlagen
IMG_20181230_144809906.jpg
IMG_20181230_140559593.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden granaatjes

Bericht door racefiets »

De eerste lijkt me een Duitse 2cm Spreng en de andere een 20mm Hispano Suiza. Beide zijn voor de Eod. Ik begrijp wel dat ze voorrang geven aan zwaarder materiaal maar deze zullen ze toch echt ook op moeten gaan halen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gevonden granaatjes

Bericht door Erik »

Je hebt je melding gedaan. Dat is goed. De politie maakt niet uit of iets wel of niet 'werk voor de EOD' is. Daarvoor hebben ze niet de expertise. De politie dient dit gewoon door te geven.
Zelf de EOD bellen heeft niet zoveel zin. Met 3400 ruimingsopdrachten per jaar zijn ze gehouden aan een strak meldingsregime. Daar hoort het lijntje 'vinder- EOD' niet bij, behoudens uitzonderingen (en zelfs dat weet ik niet zeker)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Harry2308
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2018, 12:10

Re: Gevonden granaatjes

Bericht door Harry2308 »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal begin volgende week nog een keer naar de politie bellen. Mss dat de eindejaarsstress bij de politie dan wat is gaan liggen.
Plaats reactie