Mogelijk explosief / AP munitie?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Deadlock
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2019, 12:45

Mogelijk explosief / AP munitie?

Bericht door Deadlock »

Afgelopen week tijdens zoeken met metaaldetector deze ploerten gevonden, 3stuks. Lagen enkele meters van elkaar. Wie kan helpen determineren? We dachten eerst aan 37mm AP oid maar na opmeten zijn ze 47mm breed en 14cm hoog. Zijn erg zwaar, lijkt massief. We hebben ze maar veilig weggeborgen voor mogelijk doormelden aan bevoegd gezag. Tijdens WW2 zowel Duitse als Canadese activiteit geweest.
Onderop een klein gaatje te zien van enkele millimeters. 2 drijfbanden lijken duidelijk zichtbaar.
Bijlagen
IMG-20190110-WA0020.jpg
IMG-20190110-WA0022~2.jpg
IMG-20190110-WA0022~2.jpg (26.2 KiB) 853 keer bekeken
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mogelijk explosief / AP munitie?

Bericht door racefiets »

Aan de geleidebanden te zien zijn het Franse projectielen. Ammo zal straks wel reageren met het exacte type.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Mogelijk explosief / AP munitie?

Bericht door ammo »

racefiets schreef:Aan de geleidebanden te zien zijn het Franse projectielen. Ammo zal straks wel reageren met het exacte type.

Inderdaad Frans ,Duitse benaming 4,7 cm Pzgr 176 (f).
Nemo Me Impune Lacessit
Deadlock
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2019, 12:45

Re: Mogelijk explosief / AP munitie?

Bericht door Deadlock »

Apart... Frans spul, kan zo niet plaatsen wat dat op die plek moet. Is dit spul wat vol zit met gevaarlijke rotzooi of is onze gedachte juist dat het massief is? Dit even met het oog op doormelden.
Bedankt voor de reactie in ieder geval!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Mogelijk explosief / AP munitie?

Bericht door ammo »

Deadlock schreef:Apart... Frans spul, kan zo niet plaatsen wat dat op die plek moet. Is dit spul wat vol zit met gevaarlijke rotzooi of is onze gedachte juist dat het massief is? Dit even met het oog op doormelden.
Bedankt voor de reactie in ieder geval!
Duitsers hebben deze ook gebruikt en het ding is massief en melden moet je hem zeker want je mag deze niet hebben zonder verlof.
Nemo Me Impune Lacessit
Deadlock
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2019, 12:45

Re: Mogelijk explosief / AP munitie?

Bericht door Deadlock »

EOD heeft het spul meegenomen volgens de lokale politie. Was inderdaad massief, dus ongevaarlijk. Nog bedankt voor de info jongens. Hoe kom je trouwens aan die uitgebreide kennis ammo?
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Mogelijk explosief / AP munitie?

Bericht door ammo »

Ik verzamel en bestudeer al 30 jaar munitie dus vandaar.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie