Mortierstaart

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
rik1988
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Mortierstaart

Bericht door rik1988 »

Hallo,

Vanavond een mortierstaart gevonden.
20200427_191216.jpg
Ik heb hem weer terug begraven omdat ik niet weet of dit nog gevaarlijk kan zijn.
Kan dat? Zo ja, dan begrijp ik dat ik het moet melden wat ik zal gaan doen.
En wat als hij ongevaarlijk is?
Meenemen mag ook niet, want als ik het goed begrijp mag je niets wat met munitie te maken heeft in huis hebben. Daar heeft deze staart mee te maken lijkt me..

Als laatste: iemand een idee van wat voor soort mortier de staart is?

Alvast bedankt,

Gr Rik
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Mortierstaart

Bericht door Nick U »

Lijkt mij een 8.cm wurfgranate 34 Duits. ( de staart ervan althans)
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
rik1988
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Mortierstaart

Bericht door rik1988 »

Dank u Nick, lijkt ie inderdaad op.

Kan hij nog gevaarlijk zijn?
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Mortierstaart

Bericht door Pak88 »

hoi rik, een mortier granaatje heeft onderin een drijflading wat er uit ziet als een jachtpatroon maar dan zonder hagel. onderin de lanceerbuis zit een pin, als de granaat daar invalt. raakt de pin het slaghoedje van het jachtpatroon, en vliegt de granaat weg. als je alleen de staart vind zoals jij, is ie waarschijnlijk al ontploft. maar dat weet je niet zeker,iemand kan hem gedemonteerd hebben. schoonmaken met nylonborstel en koud water is veilig. roest weg pulken met een sate prikker is ook veilig. nooit verhitten of op slaan. als de gaatjes in het buisje vrij zijn, dus als je daar doorheen kan kijken zit er geen drijflading meer in. en kun je hem als je wilt reinigen met citroenzuur of iets dergelijks. verstandig dat je eerst een forum raadpleegt, er zijn al teveel ongelukken gebeurd.
succes ermee
rik1988
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Mortierstaart

Bericht door rik1988 »

Bedankt voor je reactie, weer wat geleerd.
Hij is inmiddels door de politie meegenomen. Ik had op dezelfde locatie 2 verdachte objecten gevonden en de staart daar maar bij gelegd. De staart was ongevaarlijk volgens hun.
Plaats reactie