Bijzonder handvat aan oude vijl

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Bijzonder handvat aan oude vijl

Bericht door Pak88 »

Tussen oud gereedschap kijkend valt mijn oog op het handvat van een vijl, die sprekend lijkt op een 20mm flak huls. Ooit is er een stokje ingeslagen en op een vijl gemonteerd, intussen is het stokje en de vijl eruit. En is de rand weer netjes rond geklopt. Niet bijzonder, maar wel apart zoiets.
20210323_175506.jpg
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Bijzonder handvat aan oude vijl

Bericht door Pak88 »

er staan verschillende aanduidingen op waarvan 42 wel het jaartal zal zijn van makelij. maar weet iemand wat het getal 838 achter het waa betekend. en de aanduiding; Va ? en 33C ?
Verplaatst van Collecties & aanwinsten (as) naar Munitie op 23 mar 2021, 23:28 door asjemenou

Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Bijzonder handvat aan oude vijl

Bericht door 013 »

42 is het jaartal inderdaad. WaA 838 (denk eerder WaA 836, als ik de documenten mag geloven) is een soort keurmerk/nummer, aan welke kwaliteitseisen het voldoet. Va is de herstellerscode. In dit geval staat Va voor Kabell- u. Metallwerke Neumeyer in Nürnberg (Bayern). 33c is het lotnummer/batchnummer
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Bijzonder handvat aan oude vijl

Bericht door Pak88 »

die 6 of 8 was een beetje twijfelachtig, beetje afgesleten. bedankt voor je info.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Bijzonder handvat aan oude vijl

Bericht door 013 »

Graag gedaan hoor. Ik heb mij er een beetje in verdiept, omdat ik een zwak heb voor de 2cm Flak. Ik heb er zelf ook een aantal.
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Bijzonder handvat aan oude vijl

Bericht door Pak88 »

is ook mooi spul flak geschut, en de patronen ook. ik heb even nagedacht of ik de vijl niet zo zou laten. omdat ie al heel lang zo is gecombineerd met de afgeschoten huls. maar de huls is nog zo mooi dat ik de vijl eraf heb gehaald.
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Bijzonder handvat aan oude vijl

Bericht door Pak88 »

ik heb ooit een documentaire gezien, waar in voor komt dat de flak kanonnen ook werden gebruikt om op vijandelijke tanks te schieten, gewoon de loop omlaag draaien. in het betreffende geval ging het om engelse tanks waarbij de granaten door de tank heen vlogen zonder af te gaan. waardoor de bemanning zich opeens niet veilig meer voelden, en eruit vluchtten. na hun gevangen neming vroeg een engelsman aan een duitser hoe ze hun eigenlijk hadden kunnen raken op zoń grote afstand, de duitser antwoorde; mit ein anti aircraft gun sir, thats unfair reageerde de engelsman op zijn beurt.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Bijzonder handvat aan oude vijl

Bericht door martinus »

Flak 88 is veelvuldig als anti tank kanon ingezet. In tegenstelling tot de Engelse tegenhanger, de 3.7''. De legerleiding vond het blijkbaar niet nodig om dit kanon voor dat soort toepassingen in te zetten.

Als ik zo af en toe lees aan wat voor halsstarige oude gebruiken de Engelsen vast bleven hielden, kan er moeilijk bij. Heeft veel levens gekost.
Plaats reactie