Hulzen wat mag wel en wat mag niet?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Jeremy31
Lid

Hulzen wat mag wel en wat mag niet?

Bericht door Jeremy31 »

Hallo Allemaal

Ik ben helemaal nieuw hier en met het verzamelen
De laatste tijd kom ik vaak oude lege hulzen tegen bij oud ijzer handelaars wat ik zelf erg zonden vind
Bijna alle hulzen hebben het staafje in de huls zitten maar zijn wel afgeschoten dus leeg en zonder bovenkant
Nu heb ik vaak gevraagd of ik ze terug mag kopen voor de dan zijnde koperprijs helaas zeggen de meesten
Dat hun ze wel mogen kopen als oud ijzer maar niet mogen verkopen om dat het verboden zou zijn om te bezitten en te verkopen ( terwijl hij ze wel aan hoogovens verkoopt ) maar dat even terzijde hoe zit het nu wat mag je wel en wat niet hebben zonder enigen vorm van vergunning of iets
Zie foto,s even als voorbeeld

Neem aan dat de meeste verkopers van hulzen op marktplaats die ook niet hebben

Ik ben dus opzoek naar een simpel uitleg en ( overheid ) pagina waar op staat wat je vrij mag hebben om hier mee hopelijk de oud ijzer handelaar gerust te stellen dat je ze vrij mag bezitten ( mocht dat ook zo zijn )

Hopelijk kan hier iemand me veder helpen
Vriendelijke groeten
Jeremy
Bijlagen
20230703_011615.jpg
20230703_011556.jpg
20230703_011524.jpg
CollectorWo2
Lid
Gegeven: 34 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulzen wat mag wel en wat mag niet?

Bericht door CollectorWo2 »

deze mag je hebben, je ziet aan de onderkant dat de slaghoed ingeslagen is door de slagpen en is dus afgeschoten, is dat intact dan mag je dat niet houden.
De kop mag er nooit op zitten.
Ammo weet er meer van :)
Hopelijk reageert die nog erop.
Verplaatst van Militaria verzamelen naar Munitie op 03 jul 2023, 22:49 door asjemenou

racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 38 keer

Re: Hulzen wat mag wel en wat mag niet?

Bericht door racefiets »

Afgeschoten hulzen ten behoeve van een verzameling zijn vrij te bezitten. Wil je de werkelijke tekst dan zal je de Circulaire Wet Wapens en Munitie er bij moeten pakken. Om precies te zijn artikel 1.2.5, 2de alinea.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0043120/2020-02-01
Plaats reactie