Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

1) ik denk frans , plaats ff een foto.

2) 20 mm Hispano. DAC = Dominion Arsenal Ltd, Brownsburg, Quebec, Canada
Nemo Me Impune Lacessit
Jef
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:07

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Jef »

Afbeelding

Afbeelding

Voila :)

Kan iemand de prijs van beiden zeggen?

Grtjs

Jef
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

Jef schreef:Afbeelding

Afbeelding

Voila :)

Kan iemand de prijs van beiden zeggen?

Grtjs

Jef
Is frans 25 mm hotchkiss

Prijs van de eerste 0.50 euro , en de tweede, 3 euro.
Nemo Me Impune Lacessit
Jef
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:07

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Jef »

Dankjewel

grtjs

Jef
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door US army »

Met nieuwjaar van mijn grootvader een hoopje munitie gekregen. Alles is onklaargemaakt!
Maar ik weet niet goed wat het allemaal is.
Alles zo een beetje:
Foto0327.jpg
1. Engelse granaat? Van de oorlog? Is wel overschilderd, was oorspronkelijk kaki groen.
Foto0329.jpg
2. Mortier munitie. zonder kop. Van achter staat er cf 166 N 81 op.
Foto0328.jpg
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door US army »

3. 2 12.7mm hulsen. Op achterkant : 12.7 64 FN
Foto0330.jpg
4. 20mm huls -> heb geen foto sorry!

5. MG Riem (denk Duits). Welke riem? Oorlogs? Achterkant van elke huls: L C 7 6. Bij sommige is er binnen in de huls, tot de versmalling rode verf aangebracht. (Zie foto 2)
Foto0332.jpg
2.
2.
bedankt
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door sniper snoop »

De Britse granaat is een N°36. Als de granaat nog compleet is, ik bedoel natuurlijk onschadelijk, zou je onderaan de datum + mark terug kunnen vinden.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door sniper snoop »

Kijk, hier zie je een voorbeeld. 9/42 -> september 1942. Normaal kan je een beetje de Romeinse cijfer II zien rechts boven de datum. Terwijl de andere kant de granaat word vermeld (N° 36)

Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door US army »

sniper snoop schreef:Kijk, hier zie je een voorbeeld. 9/42 -> september 1942. Normaal kan je een beetje de Romeinse cijfer II zien rechts boven de datum. Terwijl de andere kant de granaat word vermeld (N° 36)
NU je het zegt, op de hendel, of hoe je het noemt staat in een vierkanje N°36
maar op de onderkant vind ik niets terug, maar komt misschien door dat dat deel mist? want de onderkant bij mij zit er diep in...
Bijlagen
Foto0342.jpg
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door sniper snoop »

Ja, jij mis de baseplug. Jammer. Om toch eventjes wat te helpen. Het grote gat zit de slagpin. Deze slaat op een slaghoedje. Het slaghoedje is verbonden met de detonator dat in het andere gat bevond. De eerste granaten (de N°5) werden voorzien met een 7 seconden detonator. Dit werd gewijzigd naar 4 seconden. De detonator zal een vonk krijgen en zal zichzelf opbranden. Wanneer de detonator is opgebrand, komt het springstof in de granaat in aanraking met de vlam, met de gevolgen nadien.... Je hebt een dop in de granaat lichaam. Als je deze open draait, zal je het buisje van de detonator vinden. Ik raad je aan om de beveiligingspin in te laten. Want dit zou jammer zijn als hij verdween. Ook als je de pin uit trekt, en je laat per ongeluk de hefboom los, is uw granaat zeker verknalt. Je kan mooi zien dat de hefboom en de slagpin los in elkaar zitten en elkaar ophouden door een soort haakwerk. Eenmaal je loslaat, zal de veer (er zit natuurlijk een veer in de granaat) in werking treden en zal de pin met veer eruit slaan. Met de gevolgen nadien, enorm veel last om de hefboom, slagpin en veer in elkaar krijgen. Hoe kan ik dit weten? Mijn vriend deed dit eens met zijn granaat. :bonk: Ik weet niet of er een veer in uwen granaat zit, maar ik denk van wel. Je kan die controleren. Duw eens de hefboom tegen het lichaam. Je zou het wel voelen. De druk van de veer dat alles eraan doet om de hefboom tegen het pinneke te houden. Als ik een baseplug heb, wil ik gerust hem opsturen naar je.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

sniper snoop schreef:Ja, jij mis de baseplug. Jammer. Om toch eventjes wat te helpen. Het grote gat zit de slagpin. Deze slaat op een slaghoedje. Het slaghoedje is verbonden met de detonator dat in het andere gat bevond. De eerste granaten (de N°5) werden voorzien met een 7 seconden detonator. Dit werd gewijzigd naar 4 seconden. De detonator zal een vonk krijgen en zal zichzelf opbranden. Wanneer de detonator is opgebrand, komt het springstof in de granaat in aanraking met de vlam, met de gevolgen nadien.... Je hebt een dop in de granaat lichaam. Als je deze open draait, zal je het buisje van de detonator vinden. Ik raad je aan om de beveiligingspin in te laten. Want dit zou jammer zijn als hij verdween. Ook als je de pin uit trekt, en je laat per ongeluk de hefboom los, is uw granaat zeker verknalt. Je kan mooi zien dat de hefboom en de slagpin los in elkaar zitten en elkaar ophouden door een soort haakwerk. Eenmaal je loslaat, zal de veer (er zit natuurlijk een veer in de granaat) in werking treden en zal de pin met veer eruit slaan. Met de gevolgen nadien, enorm veel last om de hefboom, slagpin en veer in elkaar krijgen. Hoe kan ik dit weten? Mijn vriend deed dit eens met zijn granaat. :bonk: Ik weet niet of er een veer in uwen granaat zit, maar ik denk van wel. Je kan die controleren. Duw eens de hefboom tegen het lichaam. Je zou het wel voelen. De druk van de veer dat alles eraan doet om de hefboom tegen het pinneke te houden. Als ik een baseplug heb, wil ik gerust hem opsturen naar je.
Als je de werking uitlegt , doe het dan wel goed .
Het slaghoedje is verbonden met het slagkoord, (dat is je vertraging) en die verbonden met de detonator, die niet opbrand maar klapt , met het gevolg dat de hele granaat explodeerd.
De pin met de veer druk je zo weer in de granaat, zonder veel problemen.En dit is GEEN handleiding om maar handgranaten ,
los te gaan draaien.Als je zo,n ding vind laten liggen en de politie bellen!!!
Nemo Me Impune Lacessit
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Helmbrug »

US army schreef:3. 2 12.7mm hulsen. Op achterkant : 12.7 64 FN
Foto0330.jpg
4. 20mm huls -> heb geen foto sorry!

5. MG Riem (denk Duits). Welke riem? Oorlogs? Achterkant van elke huls: L C 7 6. Bij sommige is er binnen in de huls, tot de versmalling rode verf aangebracht. (Zie foto 2)
Foto0332.jpg
Foto0333.jpg
bedankt
De 12.7mm hulzen zijn belgisch. FN staat voor Fabrique Nationale. Deze zijn na-oorlogs. Deze werden aggeschoten door de Browning .50 of andere .50 geweren.

Nummer 4 kan ik niks over zeggen zonder foto

Nummer 5. De kogel band. is gewoon een na-oorlogse 7.62mm NATO kogelband. Niet duits als je de MG 34/42 versie kogelbanden bedoelt)
Ik heb ook zo'n kogelband liggen met bijbehorende munitiekisten (let niet op de helmen). De rode verf is om de huls waterdicht te maken. Dit zijn losse flodders geweest (hulzen met kruit zonder kogels). Ze werden aan de bovenkant dichtgevouwen en een likje rode verf eroverheen zodat het waterdicht was. Losse flodders werden gebruikt ter oefening.
Bunker 008.jpg
Groeten
...
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

Nr 2 81mm mortier (illuminating)

Nr 5 , Is van amerikaase makelij, LC = Lake City Army Ammunition Independence, Missouri USA,
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door US army »

Oke bedankt jongens!
voor de informatie enzo!
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Jef
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:07

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Jef »

Hallo

Heb net enkele hulzen, granaat en lader gekregen. Weet iemand of ze uit wo2 komen?

Alvast bedankt

Jef

De granaat:

Afbeelding
Afbeelding


De lege hulzen:

Afbeelding

De clip

Afbeelding
Afbeelding

Nog hulzen en een lader

Afbeelding

Afbeelding

grtjs

Jef
Laatst gewijzigd door Jef op 06 jan 2010, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten