Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Bericht door 502 »

racefiets schreef: Je schriijft dat je je serieus in munitie wil gaan verdiepen. Ik heb een kleine tip voor je. Ga je er eerst in verdiepen voordat je dit soort stommiteiten uit haalt.
Ik weet niet hoe je hierbij komt noch wat je eigenlijk wilt zeggen. Ik ben onbekend met munitie en wil me er al helemaal niet in verdiepen. Dat is vast van iemand anders zijn posts.
:shock: Dat zulke vrij kleine kogels zo gevaarlijk kunnen zijn zeg...
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ik denk dat ik dat inderdaad verkeerd heb gelezen. Excusses daarvoor.

Maar ik blijf erbij dat je munitie waarvan je niet weet wat het is beter kan laten liggen dan het mee naar huis nemen.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zoals racefiets en ammo al zeggen is het verstandig dat dit door de EOC wordt opgeruimd! Het zijn juist vaak die 20mm die voor de meeste ongelukken zorgen. Ze worden vaak, net als bij jou geval, gewoon aangezien voor onschuldige kogelpunten. Mensen gaan er mee rommelen, spelen of weet ik veel wat en dat zorgt helaas nog wel eens voor ongelukken die ernstige gevolgen kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Bericht door Rowen »

Weet iemand wat dit von kogel is, ik zag dat er allemaal staafjes in zaten het lijkt voor mij gevaarlijk spul waar je van afmoet blijven wat denken jullie, hier wat fot,s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dat is een Brits .303 patroon.
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Bericht door 502 »

Nico Roelofs schreef:Dat is een Brits .303 patroon.
Waarom zitten die vreemde staafjes erin?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

502 schreef:
Nico Roelofs schreef:Dat is een Brits .303 patroon.
Waarom zitten die vreemde staafjes erin?


Hoezo vreemde staafjes, zijn gewoon staafjes, kruit.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Bericht door Rowen »

Nico Roelofs schreef:Dat is een Brits .303 patroon.
Bedankt Nico voor de reactie.
lemmie
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2007, 13:40

Wat is dit?

Bericht door lemmie »

Ik heb hier nog een stuk munitie liggen, ooit van een oude vrouw gehad en er zit een heel verhaal aan vast. misschien kan iemand van jullie mij vertellen wat het is?
Afbeelding
Het lijkt me van koper gemaakt en heeft de initialen C.D. Het zou volgens het verhaal verschoten zijn uit een vliegtuig. Zitten een soort weerhaakjes onder de punt.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

nu moet de link het doen. (volgende keer gebruik inplaats van [img]) :wink: [url]http ... qrpic.html
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

hispano huls ??

Bericht door lux »

Vandaag op 200 meter een fort van de nieuwe hollands waterlinie 2 hulsen gevonden van waarschijnlijk een Hispano boordkanon.

Op de bodem staat: 1942 R20mm RH
en 1942 20 mm ST

de eerste is duidelijk maar van nummer twee kan ik nergens de fabrikant vinden.??
Welke vliegtuigen hebben in 1942 ermee geschoten en werden er ook gronddoelen mee aangevallen. Ik kan namelijk nergens iets vinden over een aanval op het desbetreffende fort in de buurt van Utrecht. Ik heb echter van een oude boer wel gehoord dat hij regelmatig de greppel in moest duiken als er weer eens een transport werd aangevallen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

ST = Royal Ordnance Factory Steaton.

Het hoeft niet per see gebruikt te zijn bij een grond aanval. De 20 mm was onderdeel van de standaard bewapening en werd ook gebruikt tegen vliegtuigen onderling. De hulzen vielen dan gewoon naar beneden.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

RH = Raleigh Cycles,Co .Ltd, Nottingham , engeland.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

hispano

Bericht door lux »

bedankt rally en ammo voor de info.
Mijn schoonvader wees mij vanavond op een ander doel n.m. de spoorlijn in die tijd. Lijkt mij ook wel een logisch doel ?!
Wat betreft een luchtgevecht of een gronddoel zal de tijd leren. Ik heb namelijk merktekens geplaatst en tevens de eigenaar gevraagd om contact op te nemen met zijn buren om zo toestemming te krijgen ook daar te zoeken.
We hebben namelijk ook een heel oud gegoten bronzen koe of geiten bel gevonden en die mocht hij, met nog wat kleinere dingen tot zijn verrassing zelf houden.
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08

Bericht door crashsiteslimburg »

[quote="racefiets"]Wat ik je kan bevestigen is dat je geluk hebt gehad dat je dit nog met alle 10 je vingers kan typen. Dat je nog kan lezen wat je in hebt lopen typen.

Je bent Heel erg stom bezig om munitie waarvan je duidelijk niet weet wat het is mee naar huis te nemen. 7 jaar thuis te drogen laten liggen en van je tafel laten vallen.

Hetgene wat je gekristaliseerd kruit noemt is geen kruit maar springstof. Genoeg om dood van te gaan als deze dicht bij je in de buurt af gaat. Om deze springstof te ontsteken zit er inderdaad een kleine aanvuurlading in die veel gevoeliger is voor schokken, statische elektriciteit, wrijving en ga zo nog maar even door.

Je schriijft dat je je serieus in munitie wil gaan verdiepen. Ik heb een kleine tip voor je. Ga je er eerst in verdiepen voordat je dit soort stommiteiten uit haalt. 2 cm granaatjes hebben sinds de oorlog nog een heleboel slachtoffers gemaakt. En je hebt geluk dat je er niet eentje van bent.

Je mag me geloven of niet maar zelfs als munitieverzamelaar met 20 jaar ervaring wil ik ver van deze granaatjes blijven.[/quote]


laat staan de zelfvernietigers die nog wel eens in deze jongens zitten!
je kijkt zo op de springstof op de fotos!!

hmm....dit is idd vragen om problemen.

brrr.... :roll:
Gesloten