Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

trigs schreef:Als antwoord op de vraag van Ammo.

Op m'n huls staan volgende zaken op zes uur:

VII
41

De foto's volgen :)

Groeten, Trigs
Dit zou op 6 uur moeten staan 6397 of C/34, op 3uur het jaar van aanmaak, en op 9uur de fabrieks code.
Nemo Me Impune Lacessit
trigs
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jan 2007, 23:09
Locatie: België

Bericht door trigs »

Er staat inderdaad C/34 op, maar dan vanboven op 12 uur.
Pick up your problems in your own kitbag and smile, smile, smile!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

trigs schreef:Er staat inderdaad C/34 op, maar dan vanboven op 12 uur.
zou ook kunnen , is een marine huls , en moet er ook een marine adelaar op staan.

Deze huls is van eeen 38 cm SK ( Schiffs - Kanone) C/34

En dan zul je zeggen 38 cm , ja het is een kardoeshuls die hadden vaak ,
een grotere diameter als het projectiel.

42,7x818.
Nemo Me Impune Lacessit
Spitfire236
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 mar 2006, 18:49
Locatie: België

Bericht door Spitfire236 »

Weet iemand iets meer over deze huls:
En wat is ongeveer de waarde?

Afbeelding

75cm hoog
105mm M14 LOT 15599-39 N.S.1942 => staat op de onderkant
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

toto22461 schreef:Weet iemand iets meer over deze huls:
En wat is ongeveer de waarde?

Afbeelding

75cm hoog
105mm M14 LOT 15599-39 N.S.1942 => staat op de onderkant
Alleen de huls 5 euro. Hoort het projcectiel wel bij de huls?
Nemo Me Impune Lacessit
Spitfire236
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 mar 2006, 18:49
Locatie: België

Bericht door Spitfire236 »

ammo schreef:
toto22461 schreef:Weet iemand iets meer over deze huls:
En wat is ongeveer de waarde?

Afbeelding

75cm hoog
105mm M14 LOT 15599-39 N.S.1942 => staat op de onderkant
Alleen de huls 5 euro. Hoort het projcectiel wel bij de huls?
Ik heb geen idee of het projectiel erbij hoort, maar ik vermoed van wel.
Kan iemand er nog wat meer over vertellen? Waar gebruikt? Waar gemaakt?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Amerikaaanse 105 mm howitserhuls, gebruikt in ongeveer heel europa.
tijdens WOII. Heb je nog betere en meer foto,s van het projectiel?
Nemo Me Impune Lacessit
Von
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen

munitie vondsten

Bericht door Von »

Ik kom zo nog eens regelmatig op plaatsen waar vroeger gevochten is. Een van mijn favoriete locaties is het Reichswald bij Kleve. In dit bos wordt heel veel gezocht naar goodies uit de oorlog. Wat ik wekelijks aantref zijn nieuwe kuilen in de voormalige loopgraven etc. Afgelopen week ook, en weer zijn er een stel ****** geweest die scherpe granaten hebben laten liggen, zo van:"hier hebben we zelf niks aan, dus kan ons het verder rotten". Afgezien van de schade aan de loopgraven(monument?) , komen er ook kinderen etc in dat bos. Ik meen me te herinneren dat enkele jaren terug in dat zelfde bos drie kinderen zijn overleden doordat iemand een mijn had opgegraven en langs het pad achter gelaten...
Mijn oproep: Laat nooit munitie aan de oppervlakte achter, meld de vondst! En houd loopgraven en andere monumenten uit de oorlog heel.
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Re: munitie vondsten

Bericht door Rowen »

Von schreef:Ik kom zo nog eens regelmatig op plaatsen waar vroeger gevochten is. Een van mijn favoriete locaties is het Reichswald bij Kleve. In dit bos wordt heel veel gezocht naar goodies uit de oorlog. Wat ik wekelijks aantref zijn nieuwe kuilen in de voormalige loopgraven etc. Afgelopen week ook, en weer zijn er een stel ****** geweest die scherpe granaten hebben laten liggen, zo van:"hier hebben we zelf niks aan, dus kan ons het verder rotten". Afgezien van de schade aan de loopgraven(monument?) , komen er ook kinderen etc in dat bos. Ik meen me te herinneren dat enkele jaren terug in dat zelfde bos drie kinderen zijn overleden doordat iemand een mijn had opgegraven en langs het pad achter gelaten...
Mijn oproep: Laat nooit munitie aan de oppervlakte achter, meld de vondst! En houd loopgraven en andere monumenten uit de oorlog heel.
Lag die mijn in het reichswald? Ik hoop dat er dan niet al te veel van die mijnen liggen daar, ik zoek er namelijk zelf ook welis.
Von
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen

Bericht door Von »

Ja, die lag in het Reichswald. Betrof een mijn, weet officieele naam niet, die eruit ziet als een klein kistje, die kinderen waren in de veronderstelling dat er wat inzat...
Ik denk dat de risico's vaak ondeschat worden, ik meld het meteen bij de boswacht als ik iets vind. Naarmate de tijd vordert worden granaten steeds instabieler. Ik was vroeger ook wat onvoorzichtiger, kostte me bijna een keer het leven met een scherfgranaat.. :cry:
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: munitie vondsten

Bericht door ammo »

Rowen schreef:
Von schreef:Ik kom zo nog eens regelmatig op plaatsen waar vroeger gevochten is. Een van mijn favoriete locaties is het Reichswald bij Kleve. In dit bos wordt heel veel gezocht naar goodies uit de oorlog. Wat ik wekelijks aantref zijn nieuwe kuilen in de voormalige loopgraven etc. Afgelopen week ook, en weer zijn er een stel ****** geweest die scherpe granaten hebben laten liggen, zo van:"hier hebben we zelf niks aan, dus kan ons het verder rotten". Afgezien van de schade aan de loopgraven(monument?) , komen er ook kinderen etc in dat bos. Ik meen me te herinneren dat enkele jaren terug in dat zelfde bos drie kinderen zijn overleden doordat iemand een mijn had opgegraven en langs het pad achter gelaten...
Mijn oproep: Laat nooit munitie aan de oppervlakte achter, meld de vondst! En houd loopgraven en andere monumenten uit de oorlog heel.
Lag die mijn in het reichswald? Ik hoop dat er dan niet al te veel van die mijnen liggen daar, ik zoek er namelijk zelf ook welis.

Dat is het risico van het zoeken, in het reichswald.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

ijzeren granaat

Bericht door lux »

Heb de granaat?? verder schoongemaakt en hij lijkt wel van zilver of chroom zoals hij blinkt. Anere stukken zijn diep zwart uitgeslagen.
Ik durf hem niet verder te polijsten omdat hij anders teveel beschadigd.
Ik zal hem in de olijfolie ondergedompeld laten staan en over een paar weken ( of maanden) weten we meer. :wink:
In de buurt trouwens ook twee waarschijnlijke fibula's ( mantelspelden) gevonden. beetje schoongemaakt en ook in de olijfolie gezet ( moet namelijk iets voorzichtiger schoongemaakt worden dan wo2 spul).

Mogelijkheid twee voor het granaatje: Een Pommel ( verzwaring uiteinde dolk of zwaard), omdat ammo en racefiets twijvelen of het wel en granaat is.
Dat is het lastige van romeins ,keltisch en wo2 door elkaar heen op een klein oppervlak. :P
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Hallo allen,

Ik heb laatst een Amerikaanse? munitiekist gehad. Natuurlijk leuk om iets te krijgen, maar voor velen is militaria allemaal hetzelfde dus het zal wel goed in de collectie passen :roll: . Maar goed; kan iemand mij vertellen waarvoor de kist precies is en wat je ervoor kan vragen als ik het verkoop. Op dit gebied is mijn kennis namelijk 0,0. Het zal wel gewoon NATO spul zijn, maar toch
Bedankt voor de informatie.

(P.S; mochten meer foto's nodig zijn, laat het me maar weten.

Afbeelding Afbeelding

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Het is een NL kist voor Practice Holle Lading Munitie...

Het cijfer 17 in het Nato Stocknummer duidt op NL
29th Let's Go!!!!!
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Doornewaard »

ja inderdaad. daarin zat een holle lading, een goudkleurige kist op pootjes zogenaamde 'stand off'. in die kist zit een 8 kg explosief en daaronder een holle koperen plaat. bij detonatie word door de druk de koperen plaat als een mes gevormd door die stand off. en snijd daarna door een ding heen. denk aan een brugdek of pijlers. je kunt ze namelijk aan elkaar koppelen. dit is exersitie materiaal. het nummer wat er op staat is het msn nr.
Gesloten