Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
hallo,
ik heb vandaag een kop van een obus gekregen (werd ebruikt als bladhouder ) en weet alleen dat het engels is (afgeleid van broad arrow).maar weet er anders niet veel van!
er staan veel cijfertje op en letters.
ergens onderaan staat er:
N° 101 [E] CGE
daarboven staan ook van alle cijfers en "UC".
weet iemand hier iets meer over?
Mvg
Tom
Eerst en vooral: merci racefiets voor de bijkomende uitleg!
Beste tom wy, die kop is naar mijn mening een ontplofte Britse high explosive-kop uit de Eerste Wereldoorlog. (tenzij ze die dingen ook nog tijdens de Tweede Wereldoorlog op hun bommen schroefden)
Die dingen zaten als ik me niet vergis op allerhande calibers: 18ponders en zwaarder.
In elk geval high explosive: shrapnel-koppen hadden een tijdring. Zo kon men instellen na hoeveel tijd de loden balletjes eruit moesten spatten.
De groeten, trigs
Pick up your problems in your own kitbag and smile, smile, smile!
Als je op het topic "Verzamelen en verzamelingen" drukt en daarna op het topic "Verzameling van Geluveld", dan vind je dat ding terug. Die van jou zou de onderste van de twee moeten zijn.
De groeten, trigs
Pick up your problems in your own kitbag and smile, smile, smile!
Slagpin? Lijkt me sterk, want die behoort in een wapen te zitten. Zou verder ook niet weten wat het is. Mischien Ned. pre '40, maar ik heb het idee dat de punt die daar in zit er eigenlijk niet in hoort te zitten. Dat deze bij een andere huls hoort.
de eerste 2 zijn naoorlogse 40mm luchtdoel hulzen voor duitsland.
de derde is denk ik een Amerikaanse 40mm luchtdoel huls.(marine) Alle 3 voor het bofors kanon.