Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
non_xpert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2007, 14:39
Locatie: Emmen

Bericht door non_xpert »

hallo ik ben nieuw maar heb een vraag :) ik heb een aantal kogels gevonden en ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat voor kogels dit zijn en uit welk geweer ze kunnen komen. de stempels onderop staan in een cirkel: fer s* 12 43 ik weet niet in welke volgorde dat moet, ook nog een met de code: p163 s* 9 of een 6 daarna een 37. dan heb ik nog een met de code: P s67 18 6 .ok hier komen de foto's dan dit keer echt :oops: :

Dit is het buskruit wat ik vond in een kogel:
Afbeelding

dit is het lood wat ik bij het buskruit vond:
Afbeelding

De kogel met de bodemstempel p163 s* 9 of een 6 daarna een 37:
Afbeelding

dit is de zij aanzicht:
Afbeelding

volgens mij een losse flodder maar hoeft niet weten jullie het :? :
Afbeelding

dit is een kogel waar staafjes buskruit uitsteken heeft geen bodemstempel:
Afbeelding

dit is een afgevuurde kogel maar er zit een rigelrandje om de andere kogels hebben dat niet:
Afbeelding

ik denk een kogel uit een handgeweer maar hoeft niet staat geen bodemstempel op:
Afbeelding

ik weet niet wat het is het lijkt dat je hem kan opspelden weten jullie het :? :
Afbeelding

alvast bedankt voor jullie hulp :lol:
Laatst gewijzigd door non_xpert op 09 sep 2007, 17:46, 3 keer totaal gewijzigd.
non_xpert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2007, 14:39
Locatie: Emmen

Bericht door non_xpert »

o zorie hoe moet je dan de fotos erop zetten
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

sobel schreef:oke hier komt hoe plaats ik een foto in 5 stappen!


stap 1!

surf naar http://www.imageshack.us.

stap 2!

klik op bladeren en zoek het fotobestand op in je computer dat je wilt uploaden.

stap 3!

klik op het pictogrammetje host it!, en wacht tot de volgende pagina is geladen.

stap 4!

nadat de volgende pagina is geladen zie je diverse balkjes met daarin de url van je afbeelding, kies hierbij Thumbnail for forums (1)

stap 5!

zorg nu dat de tekst in het vakje Thumbnail for forums (1) word geselecteerd, druk op ctrl C en vervolgens in het vakje waar je je reactie schrijft op het forum ctrl V

bij het plaatsen van je bericht zie je automatisch de foto!


veel succes!


Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Bericht door Rowen »

non_xpert schreef:hallo ik ben nieuw maar heb een vraag :) ik heb een aantal kogels gevonden en ik hoop dat jullie mij kunnen vertelen wat voor kogels dit zijn en in welk geweer ze kunnen worden afgeschoten.de stempels onderop staan in een cirkel: fer s* 12 43 ik weet niet in welke volgorde dat moet, ook nog een met de code: p163 s* 9 of een 6 daarna een 37. dan heb ik nog een met de code: P s67 18 6 .ok hier komen de foto's dan dit keer echt :oops: :

Dit is het buskruit wat ik vond in een kogel:
Afbeelding

dit is het lood wat ik bij het buskruit vond:
Afbeelding

De kogel met de bodemstempel p163 s* 9 of een 6 daarna een 37:
Afbeelding

dit is de zij aanzicht:
Afbeelding

volgens mij een losse floder maar hoeft niet weten jullie het :? :
Afbeelding

dit is een kogel waar staafjes buskruit uitsteken heeft geen bodemstempel:
Afbeelding

dit is een afgevuurde kogel maar er zit een rigelrandje om de andere kogels hebben dat niet:
Afbeelding

ik denk een kogel uit een handgeweer maar hoeft niet staat geen bodemstempel op:
Afbeelding

ik weet niet wat het is het lijkt dat je hem kan opspelden weten jullie het :? :
Afbeelding

alvast bedankt voor jullie hulp :lol:
Ik kan alleen zeggen dat foto 3 (waar die P code op staat) uit de metaalfabriek Treuenbritzen GmbH Werk Selterhof (duitsland) afkomt
non_xpert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2007, 14:39
Locatie: Emmen

Bericht door non_xpert »

ok bedankt rowen dat is iniedergeval iets :lol:
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

allereerst je mag geen patronen, hulzen met slaghoedje, en losse kogel punten bezitten zonder verlof.

1) duits .7,92x57 fer =Metallwerk Wandhofen G.m.b.H Schwerte Rhur
12 = lotnummer S* = de nieuwe legering 72/28 72 % messing ,
43 = 1943 .
werd oa gebruikt in de K98 , MG 34 , MG 42


2) duits 7,92x57, P =A Polt armaturen- und maschinenfabrik A-, G
Magdenburg , 6= lotnr S67 legering 67% messing ,18 = 1918.

werd gebruikt in de infantrie geweren en MG,s
Laatst gewijzigd door ammo op 09 sep 2007, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
non_xpert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2007, 14:39
Locatie: Emmen

Bericht door non_xpert »

bedankt ammo :lol:
Laatst gewijzigd door non_xpert op 09 sep 2007, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

non_xpert schreef:bedankt ammo :lol: maar ik heb een vraag weet jij ook in welk geweer ze zaten :D . en werden ze veel gebreukt
Zie het eerste antwoord.
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Bericht door 502 »

In Amersfoort resteert nog de oude spoorlijn van Amersfoort naar Kesteren. Dezelijn werd dicht gegooid op 17 september 1944 zodat de trein alleen nog maar tot aan station Woudenberg rijd en nu in het heden tot aan leusden voor de PON fabriek van Volkswagen.
De volgende 2 minutie stukken vond ik met een vriend met het blote oog aan dat spoor 7 jaar geleden. 1 nabij station Woudenberg en de andere aan de Gerhard Doustraat in Amersfoort.

Ik denk dat het afkomstig is van boordwapens van Spits/Typhoons e.d..

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding
Het rode markeerd een soort slede trekking van koper/messing alsof er een huls aan zat.

Afbeelding
Ik dacht eerst dat het een volledig kogelpunt was maar nadat ik 1 zo'n ding per ongeluk had laten vallen brak tot mn schrik de punt eraf en het kon ik het gekristallizeerd kruid zien.

Afbeelding

Dit is naar mijn idee...

Note:
Nadat de treinbeschieting in hevigheid toenamen, werden de boordwapends uitgerust met speciale springminutie die bij het raken van de trein kleine explosies veroorzaakten waardoor grote gaten in voertuigen ontstonden. Zoiets dergelijks heb ik ooit eens gelezen.
ik denk dat het dit soort minutie betreft.
Kan iemand dit bevestigen of zit ik er volledig naast?
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Is inderdaad vliegtuig munitie.
Spitfire/ typhoons kan best kloppen.
Laatst gewijzigd door Haplo op 10 okt 2007, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Bericht door 502 »

Ja ik merk het. knap dat je dat zo ff ziet. Die kop moet er ind. worden opgeschroefd want er zit heel licht dun schroefdraad op.
Weet iemand specifiek welke vliegtuigen hiermee werden uitgerust?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Wat ik je kan bevestigen is dat je geluk hebt gehad dat je dit nog met alle 10 je vingers kan typen. Dat je nog kan lezen wat je in hebt lopen typen.

Je bent Heel erg stom bezig om munitie waarvan je duidelijk niet weet wat het is mee naar huis te nemen. 7 jaar thuis te drogen laten liggen en van je tafel laten vallen.

Hetgene wat je gekristaliseerd kruit noemt is geen kruit maar springstof. Genoeg om dood van te gaan als deze dicht bij je in de buurt af gaat. Om deze springstof te ontsteken zit er inderdaad een kleine aanvuurlading in die veel gevoeliger is voor schokken, statische elektriciteit, wrijving en ga zo nog maar even door.

Je schriijft dat je je serieus in munitie wil gaan verdiepen. Ik heb een kleine tip voor je. Ga je er eerst in verdiepen voordat je dit soort stommiteiten uit haalt. 2 cm granaatjes hebben sinds de oorlog nog een heleboel slachtoffers gemaakt. En je hebt geluk dat je er niet eentje van bent.

Je mag me geloven of niet maar zelfs als munitieverzamelaar met 20 jaar ervaring wil ik ver van deze granaatjes blijven.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Wat ik nog vergat. Ik zou de EOD maar eens bellen met de mededeling dat je 2 scherpe verschoten 2 cm granaatjes in huis hebt en of ze die op willen komen halen. Ik zou ze niet eens meer willen vervoeren.

Er is een reden waarom de EOD dit soort granaatjes ter plaatse vernietigd en niet mee neemt.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Het zijn 20 mm projectielen(Hispano de Suiza)Halfpantser doorborend ,
brandstichtend, En wat Racefiets al aangaf ABLIJVEN EN POLITIE OF EOC BELLEN
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Bericht door 502 »

racefiets schreef:Je bent Heel erg stom bezig om munitie waarvan je duidelijk niet weet wat het is mee naar huis te nemen.
Ik wist in eerste instantie zoiezo miet wat het was. Ik dacht dat het een verroeste kogelpunt was...
Gesloten