Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

ik heb geprobeert om hem schoner te krijgen om de geleideband beter zichtbaar te maken, maar de kleur van de geleideband en de granaat zijn bijna gelijk. Mischien een dag in de schoonmaakazijn ?
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

lux schreef:ik heb geprobeert om hem schoner te krijgen om de geleideband beter zichtbaar te maken, maar de kleur van de geleideband en de granaat zijn bijna gelijk. Mischien een dag in de schoonmaakazijn ?

Dat zou je kunnen doen.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

granaat 20 mm ??

Bericht door lux »

Beste ammo,

Kunt u met deze afbeeldingen wat meer (nachtje azijn doet wonderen)

Afbeelding

Afbeelding
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Lijkt me duits zo aan de geleideband te zien ,maar wat .Ik zou het niet weten.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

GRANAAT 20 MM

Bericht door lux »

Dat is de eerste keer dat ik zoiets van jou hoor. :wink:
Ik heb een granaat gevonden die zelfs Ammo niet kon dettermineren.
Dan heb je ook iets echts bijzonders :evil:
Toch hardstikke bedankt voor de moeite en geduld met deze beginnende verslaafde :lol:
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

beste ammo,

je hebt waarschijnlijk gelijk met duitse munitie. 2cm luftwaffe geschut. Maar dat wist je al, want ik heb het vanaf je eigen database 8)
Weetje mischien ook wanneer de duitsers met sintereisen geleiderbanden zijn begonnen voor de luftwaffe.
Ik wil proberen uit te sluiten dat het van begin 40 is. Er zijn een aantal raids op Houten geweest in '44. Duits luftwaffe granaten van die tijd zou mischien kunnen duiden op een luchtgevecht bij die aanval.
Op hetzelfde veld binnen een paar meters ook engels en amerikaans spul gevonden van '44. Een veld verder engels hispano van '42 bij een snelle steekproef. De geschiedschrijving verteld alleen maar over bombardementen aan de andere kant van Houten +/_ 10 klm verder zuid.

bvd

lux
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

Ik ben via google weer op dit forum terechtgekomen voor het antwoord .
Einde '44 werdt sintereisen munitie gebruikt door gebrek aan koper. Blijkbaar ook voor granaten van de luftwaffe. DE MUNITIE IS DUS VAN LAAT '44. Het verklaart ook waarom de geideband zo roestig was en bijna niet te onderscheiden van de rest van de kogel, want hij werd in een stuk massief geperst uit schrootijzer.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Je hebt het over sintereisen alleen gaat dat op bij kleinkaliber munitie waarbij de gehele kogel van sintereisen gemaakt is. De z.g.n. FES geleide banden werden al veel eerder gebruikt. Je wijze van datering klopt dus niet.

Ligt het aan de foto of word de kop al snel kleiner van diameter? Zou je er eens een lineaal langs willen leggen als je hem op de foto zet.
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

beste Racefiets,

de onderkant is op zijn smalst 19.75 mm en op zij breedst 20.30 mm
de top is van 17.34 tot 17.95 mm
De totale lengte is 31.54 mm

Het verschil in afmetingen komt door vervorming en roest.
De door jou bedoelde foto kwam door vertekening van het beeld

Je ziet aan de afmetingen dat het spits toelopen nogal meevalt.
Mocht je toch nog een foto nodig hebben, dan zal ik hem vanavond plaatsen.
Ik had begrepen dat alleen de luftwaffe 2 cm gebruikten. Klopt dit en zo ja welke tijdsperiode werden die bedoelde geleidebanden gebruikt.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

De exaxte periodes wanneer FES gebruikt is weet ik niet. ( weet wel dat er al voor de oorlog ijzer als hulsmateriaal is gebruikt om messing uit te sparen en om goedkopere hulzen te kunnen maken)

2cm is ook gebruikt als luchtafweer zowel bij het leger als bij de marine.
Gezien het feit dat de geleideband van ijzer is denk ik in ieder geval ook dat het duitse munitie is.

Als ik naar je eerste foto's kijk dan is de wanddikte vrij groot. Voor een HE granaatje zelfs te dik. Mijn vermoeden gaat dan ook naar een AP of Brand granaatje. Deze hebben een kleine explosieve lading onderin de granaat. Hoe ziet de bodem eruit na schoonmaken?
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

racefiets schreef:De exaxte periodes wanneer FES gebruikt is weet ik niet. ( weet wel dat er al voor de oorlog ijzer als hulsmateriaal is gebruikt om messing uit te sparen en om goedkopere hulzen te kunnen maken)

2cm is ook gebruikt als luchtafweer zowel bij het leger als bij de marine.
Gezien het feit dat de geleideband van ijzer is denk ik in ieder geval ook dat het duitse munitie is.

Als ik naar je eerste foto's kijk dan is de wanddikte vrij groot. Voor een HE granaatje zelfs te dik. Mijn vermoeden gaat dan ook naar een AP of Brand granaatje. Deze hebben een kleine explosieve lading onderin de granaat. Hoe ziet de bodem eruit na schoonmaken?

Het vroegste granaatje met stalen geleideband wat ik heb is uit 1941.
Van de 2cm mg FF en de mg 151 zijn de afmetingen van de HE en brandgranaatjes , precies gelijk. Deze 2cm brand granaatjes hebben een explsieve lading boven in in ontsteker, De Pantser granaatjes (pantserbrand fosfor. pantserspreng, pantserbrand elektron), hebben,
allemaal een bodem schroef of ontsteker.
De 2 cm flak granaatjes hebben de geleideband veel hoger zitten.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

oke nieuwe foto

Afbeelding

wanddikte +/- 4 mm

onderkant een beetje hol, nog een nachtje in de azijn ?
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Bericht door lux »

sorry foto onderkant, andere foto was bovenkant na schoonmaken en leegpeuteren. Na ruim een dag in de azijn kon er weinig schadelijks meer in zitten.

Afbeelding
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

lux schreef:sorry foto onderkant, andere foto was bovenkant na schoonmaken en leegpeuteren. Na ruim een dag in de azijn kon er weinig schadelijks meer in zitten.

Afbeelding

Als de onderkant helemaal hol is , en er nog resten van schroefdraad te.
zien zijn , zo het idd een pantser granaatje kunnen zijn.
Spuit er maar kruipolie in ,en laat hem een dag of wat staan.
Nemo Me Impune Lacessit
trigs
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jan 2007, 23:09
Locatie: België

Bericht door trigs »

Hallo met z'n allen,

'k Heb een 42 cm-huls op de kop gesmurfd waarop een adelaar gestempeld staat (WO 2 Duits dus). Enige twijfel die ik heb is (zoals altijd met grote hulzen): ingekort of niet? De huls is niet ruw en wiebelt niet als ik hem omdraai, maar ik ben op zoek naar zekerheid.

Is er iemand die me kan helpen met volgende vragen?

Zijn er tijdens WO 2 verschillende maten (qua hoogte van de huls) gebruikt bij Duits 42 cm geschut?

Is er iemand die me de exacte hoogte (of hoogtes) kan vertellen van 42 cm-hulzen uit de Tweede Wereldoorlog?

Alvast m'n eeuwige dankbaarheid aan wie me kan helpen! :)

Trigs
Pick up your problems in your own kitbag and smile, smile, smile!
Gesloten