vondsten groesbeek, Munitie?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Dentist
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2014, 15:33

vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door Dentist »

Beste leden en wo2 enthousiastelingen,

Vandaag heb ik een wandeling gemaakt over het strijdtoneel van de landingsterreinen waar in september '44 de Amerikaanse 82ste luchtlandingstroepen landden. Terwijl ik door het bos liep kwam ik de volgende vreemde voorwerpen tegen die waarschijnlijk door een metaaldetector korte tijd eerder uit de grond zijn gehaald.
Omdat ik denk dat het hierbij om Amerikaanse munitie gaat heb ik de spullen enkel gefotografeerd en in de grond gestopt. Ik twijfel een beetje of ik hiervoor de politie moet inschakelen, wat ik waarschijnlijk een deze dagen toch maar doe.

Hieronder de foto's zoals ik de voorwerpen aantrof. Zou iemand kunnen helpen met de identificatie van deze voorwerpen?
foto1
foto1
foto2.JPG
Ik meen hierop zonder twijfel een Amerikaanse handgranaat te zien liggen. Maar zijn de boxen links en rechts op de foto?
De box rechts lijkt precies hetzelfde als de linker box, alleen dan slechts een fragment hiervan.
Het is ongeveer 25cm lang en 20 cm hoog en heeft aan de bovenkant een soort van ronde uitsparing. Deze viel eraf toen ik hem terug in de grond stopte, waarna er twee draden tevoorschijn kwamen. Ik heb de indruk dat het hier om een accu gaat, maar heb geen idee of dit mogelijk is. Het kan net zo goed ook om iets van munitie, of munitiekist gaan
De box is van ijzer, die aan de binnenkant gevuld met een soort van karton, daarin zijn cilindervormige dingen waarneembaar, welke niet lijken op hulzen maar eerder te zijn verbonden met een draad.

Wie kan mij helpen met enige vorm van identificatie m.b.t. deze boxen? Alle hulp is uiteraard welkom, dan kan ik inschatten of ik hiervoor de politie moet inschakelen. Hoewel ik dat voor de handgranaat vrijwel zeker zal doen.

Hartelijk dank!
gr Bas
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door hajos »

lijkt mij een B.M.W. dus politie bellen.
Niet nadenken, gewoon doen. Al is het voor de handgranaat.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Dentist
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2014, 15:33

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door Dentist »

Beste Hajos,
Dank voor het bericht, echter een B.M.W?
Ik ben nog niet zo thuis in jullie vaktermen.
gr
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door panzerboy »

hallo dentist

b,m,w ! betekend

blijf af , markeer plek , waarschuw politie

gr ismo
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door Erik »

waarschijnlijk battery packs.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door wvd »

Idd politie bellen. Op de foto is idd een handgranaat te zien met de pin er nog in. Evengoed is die dus enorm instabiel gezien de staat ervan.
In de grond gestopt zeg je dan heb je geluk dat de granaat niet afgegaan is snel de politie bellen dus
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door patrickh »

En schandalig dat de vorige zoeker zoiets open en bloot heeft laten liggen...zal je kind maar wezen die zoiets vervolgens oppakt...
Dentist
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2014, 15:33

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door Dentist »

Naar aanleiding van jullie berichten, vanmorgen meteen naar het politiebureau gegaan om aangifte te doen.
Daarna met drie man sterk naar de vindplaats, waar de munitie gemarkeerd is voor de EOD.
De heren gaven aan 6 maal per week een melding in groesbeek en omstreken te kijgen m.b.t. gevonden munitie.
foto3.JPG
foto4.JPG
Omdat de munitie zich net op Duits grondgebied bevindt, is het nog maar de vraag of de EOD een deze dagen het daadwerkelijk zal meenemen.
In Duitsland is het de regel dat de gemeente zich daarover ontvermt.

Helaas weet ik nog steeds niet wat de voorwerpen zijn die naast de handgranaat liggen.
Toch bedankt voor jullie reactie, we hebben weer een gevaarlijke tastbare WO2 herinnering uit de weg geruimd.

Gr,
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door Paul Siemons »

En dat oorlogsmunitie nog steeds levensgevaarlijk is zelfs na bijna 100 jaar:

Obus ontploft in Ieper: dode en gewonden
13:40 Binnenland Bij graafwerken op een bedrijventerrein in Ieper is woensdag een obus ontploft. Eén persoon kwam om het leven, een tweede raakte levensgevaarlijk gewond.
De explosie vond plaats omstreeks 13 uur aan de achterzijde van een nieuw bedrijfspand langs de Oostkaai.
De ontmijningsdienst DOVO, brandweer en hulpdiensten zijn ter plaatse. De omgeving is hermetisch afgesloten.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... onden.aspx


Triestige update: momenteel 2 doden en 1 zwaargewonde die nog voor zijn leven vecht.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 9_01032128
Laatst gewijzigd door Paul Siemons op 19 mar 2014, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door hajos »

Dentist,

Mag ik je danken voor je verstandige actie.(en dat laten zien)
Hoeveel zouden niet denken, pff wat zeiken ze nou is maar oud roest. of Hebbe hebbe hebbe.

Het is gemeld, ook de politie\eod zal er verder zorg voordragen ook al is het op duits gebied.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
_Arthur

Re: vondsten groesbeek, Munitie?

Bericht door _Arthur »

hajos schreef: Mag ik je danken voor je verstandige actie.(en dat laten zien)
Hoeveel zouden niet denken, pff wat zeiken ze nou is maar oud roest. of Hebbe hebbe hebbe.
Precies. En voor de volgende keer mogelijk zelfs geheel afblijven en terstond 112 bellen. Je ziet wel dat men een melding serieus neemt door direct actie te ondernemen.

Ook het (droevige) bericht van Paul laat zien dat je niet met deze 'bonken oudroest' moet sollen, ben je je leven lief blijf er af.
Plaats reactie