Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Joep »

Aangezien we niet verder mochten discussiëren in het oude topic, heb ik bij deze dan toch maar een nieuw topic aangemaakt. Omdat ik denk dat hier het laatste woord nog niet over gezegd is.

Ik vindt dat het zoeken met een metaaldetector toch maar een gevaarlijke hobby is en je al helemaal niet met explosieven moet gaan rotzooien.

Als je explosieven vindt houdt je dan ten alle tijden aan de BMW regel:

Blijf eraf
Markeer de plek
Waarschuw de politie

Laatste quotes van de vorige discussie:
racefiets schreef:
Juist door zoekers wirden ze te pas en te onpas voor uitgaven gesteld die (nog) niet nodig waren geweest. Omdat de rommel door zoekers is opgegraven moet de ruiming dan wel plaats gaan vinden. En ja, dan kan je wel eens van dat soort reacties gaan krijgen.

Dus eigenlijk zeg je dat de politie de waarheid niet wilt zien?
Als de politie dan echt om mensenlevens geeft waren allen bossen allang leeg.
En hoe zit het met patronen dan, ga je dan ook voor elk patroontje of kogeltje de politie inlichten?

Zoals ik al zei, als er een melding komt bij de politie dat er op een plek granaten en munitie zijn gevonden dan weten ze ook dat er gezocht word, wat weer gaat lijden tot controles.
De hobby voor mede zoekers verpesten is niet mijn instelling als ik in het bos loop.

Een aantal weken geleden hebben mijn vader en ik een duitse EKM gevonden, dat was in een bosje met OOK granaten en munitie, als we daar direct melding van hadden gedaan werd het zoeken daar onmogelijk. ( dit was in Duitsland)
Mijn eigen mening hier over dan: Nogmaals houdt je aan de BMW regel! Ik vindt eigenlijk dat je ook niet moet gaan zoeken in gebieden waar het verboden is, dan ook niet moeilijk gaan lopen doen over controles, je loopt zelf het risico..

Ik denk dat een anonieme melding niet per se invloed heeft op meer controles, de politie staat denk ik los van bosbeheer e.d.

Maar ik zou sowieso niet gaan zoeken in verboden gebieden.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
_Arthur

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door _Arthur »

Een aantal weken geleden hebben mijn vader en ik een duitse EKM gevonden, dat was in een bosje met OOK granaten en munitie, als we daar direct melding van hadden gedaan werd het zoeken daar onmogelijk.

Laat maar weer mooi zien dat de persoon die dit schreef kennelijk wel een treasure hunter is. Het vinden van 'leuke spulletjes' is belangrijker en stelt men boven het melding maken van gevonden explosieven.

Mensen die dit doen, spelen met hun leven. Maar willen dat kennelijk niet inzien, totdat het huilen is.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Erik »

Nee, zoeken met een metaaldetector is niet gevaarlijk. De man die de besluiten neemt in "explosieven-kwetsbare" gebieden te gaan zoeken maakt het gevaarlijk. Degene die besluit om tegen de regels in toch het bos in te gaan en weet dat de kans groot is op explosieven te stuiten, die maakt het gevaarlijk. En natuurlijk, er is altijd de kans dat je op explosieven stuit. Nooit uit te sluiten. Maar als je er twintig op een dag vindt denk ik dat je op het verkeerde terrein zit.

In veel APV's (Algemeen Plaatselijke Verordeningen) in Nederland wordt iets geroepen over het zoeken met metaaldetectors. Vaak in de zin dat het gewoon niet toegestaan wordt. Niet zonder redenen.

Gaten graven in de grond is per definitie ook niet vrij in Nederland. Ons bodemarchief is van het zeldzame soort dat je maar 1 keer kunt 'lezen'. Detectorzoekers zijn in veel gevallen gewoon schatgravers, geen geschiedkundigen/archeologen of op een andere manier bezig met het kunnen 'lezen' van sporen in de bodem. Grond- en bodemsporen worden gewoon vernield en waarom? Een roestige EK1? Vier verrotte mauserhulzen?

Daarnaast kost het extra ruimen van munitie de maatschappij klauwen vol geld. Terwijl het niet nodig is. Grond die je niet mag betreden betreed je dan ook niet. Laat de munitie daar mooi liggen. Daar ligt het betrekkelijk veilig. Ik ben van mening dat degene die betrapt wordt op 'verboden' grond met een detector, daar flink voor mag betalen.

In de handen van archeologen is een detector een mooi ding. Aarde uit de opgraving kan op die manier extra doorzocht worden na gezeefd te zijn. Vlak voor het graven kan al een beeld gevormd worden van wat verwacht kan worden. Het vormt op die manier een waardevol instrument tot het ontleden en blootleggen van ons bodemarchief.

Ik zou er geen moeite mee hebben als alle terreinen in Nederland verboden verklaard zouden worden voor schatgravers met detectors. Er is strand genoeg om muntjes te zoeken. Oorlogsrelicten koop je op eBay e.d.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door ammo »

@ Erik Ik zou er geen moeite mee hebben als alle terreinen in Nederland verboden verklaard zouden worden voor schatgravers met detectors. Er is strand genoeg om muntjes te zoeken. Oorlogsrelicten koop je op eBay e.d.

En daar schiet je wat mee op , dan word er nog veel meer ilegaal gezocht.

En oorlogsrelicten die koop je niet op ebay ed, die vind je zelf.

Wat heb ik aan bv een helm die in rusland gevonden is , ik verzamel alleen streekgebonden items.
Laatst gewijzigd door ammo op 03 jun 2014, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door kevin15 »

ammo schreef:@ Erik Oorlogsrelicten koop je op eBay e.d.

En oorlogsrelicten die koop je niet op ebay ed, die vind je zelf.
Inderdaad Ammo, oorlogsrelics koop je niet, als je het zelf vind is het pas een speciaal item.
Een EKM bovo op marktplaats kost 15 euro maar wat is nou mooier dan er zelf 1 te vinden?

@ Athur en de rest, zouden jullie i.p.v. de term ''treasure hunter'' gewoon zoekers kunnen noemen?
Jullie zogenaamde treasure hunter klinkt een beetje afgezaagt en het laat ook zien dat jullie zelf niet geintereseert zijn in deze mooie hobby.
Dat jullie niks om het zoeken geven of wat dan ook, maakt mij niks uit maar zit dan niet te klagen als iemand een granaat vind en hem terug begraven wat jullie zooo erg vinden.

@ Erik ''Ik zou er geen moeite mee hebben als alle terreinen in Nederland verboden verklaard zouden worden voor schatgravers met detectors.''
Ik weet niet wat voor een beroep je doet maar volgens mij zit je in de politiek, als je het zelf niks vind dan ga het maar verbieden.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Joep »

Kevin,

Na eerder verzoek hoor je mij de term al niet meer gebruiken. Ik ben wel geïnteresseerd in de hobby hoor, het is leuk als je een mooie helm of wat hulsjes opgraaft. In een sterk verleden heb ik zelf ook nog wel eens de bodem afgezocht (overigens niet naar WO2 militaria, maar naar oude munten en koeienbelletjes).

Waar het 'ons' om gaat is dat het lijkt alsof 'jullie' niet op de hoogte zijn van de gevaren van explosieven opgraven. Er zijn zat voorbeelden van opgravingen die fout afliepen!
'Wij' zullen het niet erg vinden, de nabestaanden misschien wel.

Sommige gebieden zijn niet voor niets als onveilig voor zoekers gesteld, daar zit een logica achter. Dat hebben ze niet gedaan om de hobby het zo moeilijk te maken.

Onze Erik is beroepsmilitair trouwens. :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door kevin15 »

@ joep,

De rest die deze term nog gebruikt bedoel ik :) .
oude munten is ook leuk om te vinden
Heb zo ook al eens een Romeinse munt in een stukje bos gevonden tussen tientallen granaat scherven.
Toch trekt oorlogsspul mij meer aan om te zoeken.

Vanaf dat ik kon lopen ging ik mee met mijn vader de detector uitlaten.
In die tijd heb ik al heel veel granaten gevonden, door die ervaringen ben ik er juist heel voorzichtig mee en vind ik het ook leuk om zo af en toe een granaat te vinden.
Ook weet je als je een aantal verschillende soorten hebt gevonden wel welk type het is en hoe je hem gewoon veilig kan oppakken.
Fototje maken en terug begraven.

Volgens mij kan Erik beter het baantje bij defensie opzeggen en de politiek in gaan.
@ Erik, welke kazerne zit je en als wat? (als ik vragen mag)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Erik »

kevin15 schreef:Volgens mij kan Erik beter het baantje bij defensie opzeggen en de politiek in gaan.
@ Erik, welke kazerne zit je en als wat? (als ik vragen mag)
Tuurlijk mag je dat vragen! Ik zit op de kazerne op 't Harde als stafofficier bij de dienst Geografie! Van 'militaire geboorte' trouwens infanterist dus heb ook wel vaak gaten in de grond moeten maken zonder de bodem te kunnen 'lezen'! :wink:

Als je een mening hebt over publieke zaken is het niet direct noodzakelijk om de politiek in te gaan hoor Kevin!
Ik ben in de jaren negentig veel bezig geweest in de archeologie. Als vrijwillig medewerker van een groep die resorteerde onder de AWN (Archelogische Werkgroep Nederland) Ik ken het gebruik van een detector, ik heb er zelfs jaren lang ook eentje gehad!

Mijn punt betreft eigenlijk meer de aan hijgerigheid grenzende zucht naar "bodemvondsten" het het daarbij rücksichtlos betreden en openen van gronden waar je niet zou moeten zijn. Ook heb ik gerede twijfels bij het historisch nut en belang van het opdiepen van roestige helmen en koppelgespen of anders gezegd: wie is daar eigenlijk mee gebaat? Als je er eentje vindt op het maaiveld kan ik mij indenken dat je die meevoert naar huis, maar om daar speciaal voor te moeten gaan zoeken en graven?
Het vinden van exposieven is daarbij een bijkomend gevaar. Wat mij betreft is het risico voor de schatgraver. Als je gevonden munitie niet meldt (omdat je de hobby voor een ander niet onmogelijk wilt maken) ben je zelf schuld aan ongelukken die daarmee gebeuren in de toekomst.

Overigens is de EODD druk bezig om alle terreinen in Nederland in kaart te brengen voor wat betreft "risico".
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door kevin15 »

Het historisch nut is voor iedereen anders.
Waarom zou je een verroeste helm opgraven? waarom zou ik hem laten liggen en wachten tot hij helemaal is weggerroest en er niks meer ligt.
Ik zoek voornamelijk hier in de regio en net over de grens, dan is het mooi om dingen uit je eigen regio te vinden.
Zo af en toe struin ik de bouwlanden ook al opzoek naar munten.
Ik heb liever een zelf gevonden halve duitse helm wat ik hier in de buurt omhoog heb getrokken dan een mooie nieuwe helm van iemand die in het oosten heeft gezeten.
_Arthur

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door _Arthur »

kevin15 schreef: @ Athur en de rest, zouden jullie i.p.v. de term ''treasure hunter'' gewoon zoekers kunnen noemen?
Jullie zogenaamde treasure hunter klinkt een beetje afgezaagt en het laat ook zien dat jullie zelf niet geintereseert zijn in deze mooie hobby.
Dat jullie niks om het zoeken geven of wat dan ook, maakt mij niks uit maar zit dan niet te klagen als iemand een granaat vind en hem terug begraven wat jullie zooo erg vinden.
Zolang jij (en je vrindjes) totaal niet inzien dat de opgegraven granaten en andere munitie levensgevaarlijk is en je er zelfs uitermate nonchalant mee omgaat, ben je inderdaad alleen maar een treasure hunter in mijn ogen. Want het gaat je alleen maar om de mooie dingetjes, zoals je zelf al aangeeft.

Als je nu je eigen hobby eens serieus zou nemen en dus ook de vondst van granaten en andere munitie gewoon direct meld ipv dat niet doet 'want dan kan ik daar mogelijk niet meer verder zoeken'. Dat je zoekt heb ik geen probleem mee; dat je zo nonchalant om gaat met granaten en andere munitie, met gevaar voor je eigen leven (en eventueel dat van anderen), daar heb ik wel moeite mee.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door racefiets »

kevin15 schreef: Ook weet je als je een aantal verschillende soorten hebt gevonden wel welk type het is en hoe je hem gewoon veilig kan oppakken.
En hiermee zeg je zelf al genoeg. Waarom denk je dat de EOD nog steeds zaken tegen komt waarvan ze niet weten wat het is. De EOD heeft een wereldwijd netwerk waar regelmatig vragen voorbij komen over gevonden munitie waarbij ze zelf geen idee hebben wat het nou precies is. En jij weet na het vinden van een paar granaten welk type het is en of het veilig is. Als je nu al denkt voldoende kennis in huis te hebben dan ben ik heel erg bang dat je nog een keertje de krant gaat halen. En dan wel op een hele verkeerde manier. En dan maakt het echt niet meer uit of je als zoeker wordt aangesproken of als schatzoeker, de hobby krijgt dan wederom een knauw die de vooroordelen over deze hobby alleen maar weer bevestigen voor het grote publiek.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door kevin15 »

Ik zeg ook niet dat ik ze allemaal ken.
Wat hier in de buurt ligt is vooral hetzelfde, 25ponders, 20lb, 105mm en vooral veel 3,7 inch granaten.
En het zijn er wel wat meer dan een paar.
@Arthur, als ik alle granaten, patronen en mijnen ga melden zijn ze niet blij bij de politie, dan hebben ze toch weer een jaartje werk.

Toch vind ik de naam treasure hunter niet passend.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Haplo »

Of het gevaarlijk is?
Ja. Zolang je geen idee hebt waar je mee bezig bent wel.
En ik heb het idee dat dat hier wel het geval is.
En niet melden is gewoon weg dom.
Je laat een enorm gevaar achter voor een ander die toevallig langs komt.
Je gaat alleen voor de mooie dingen maar neemt de consequenties niet.
Dat past de naam Treasure Hunter precies bij je.
Je komt bij mij momenteel over als een zeer zelf ingenomen persoon die lak heeft aan de regels en alleen voor zich zelf bezig is.
Ik hoop dat ik het mis heb, maar indien niet ben je een gevaar voor anderen die met een MD zoeken.
Mvg/Best regards, Sipke
_Arthur

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door _Arthur »

kevin15 schreef: Toch vind ik de naam treasure hunter niet passend.
Welke naam dan wel? Kan er wel een paar verzinnen die mogelijk nog beter passen bij je. Want je snapt het nog steeds niet.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door kevin15 »

_Arthur schreef:
kevin15 schreef: Toch vind ik de naam treasure hunter niet passend.
Welke naam dan wel? Kan er wel een paar verzinnen die mogelijk nog beter passen bij je. Want je snapt het nog steeds niet.

Verzin een paar leuke.
treasure hunter klinkt als een piraat uit een engelse kinderserie :| .
Bijlagen
Bij de naam ''treasure hunter'' zie ik meer dit voor me
Bij de naam ''treasure hunter'' zie ik meer dit voor me
piratenschat[1].jpg (23.63 KiB) 2554 keer bekeken
Plaats reactie