Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Er is nog niemand over de schreef gegaan, maar ik zie het mogelijk wel gebeuren. Hou het ook in de volgende posts beleefd jongens! :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Erik »

kevin15 schreef:
_Arthur schreef:
kevin15 schreef: Toch vind ik de naam treasure hunter niet passend.
Welke naam dan wel? Kan er wel een paar verzinnen die mogelijk nog beter passen bij je. Want je snapt het nog steeds niet.
Verzin een paar leuke.
treasure hunter klinkt als een piraat uit een engelse kinderserie :| .
Het is de in Angelsaksische gebieden gebruikelijke naam voor detectorzoekers. Op de doos van mijn vroegere detector stond dan ook in grote letters "find hidden treasures!".
Binnen de archeologie wordt al jaren gesproken over "schatgravers" als het gaat om mensen die al of niet bewapend met detectors, op zoek gaan naar relicten uit het verleden om het eigen bezit uit te breiden. Lijkt mij een goede naam! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Lowice
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:03

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Lowice »

Ik wist niet dat mijn topic zoveel stof zou doen opwaaien , ik heb wel vaker granaten gevonden en heb deze elke keer aangegeven bij de wouten.

Ook deze waar het topic mee begon heb ik aangegeven en is inmiddels geruimd , alleen wilde ik weten wat het was.
Niet dat ik ermee heb lopen slepen! ,. wel vind ik sommige reacties vreemd dat je zoiets niet moet herbegraven op dezelfde plek.
Nee lekker op de grond laten liggen en dan maar hopen dat het door de zuurstof die erbij komt dat hij spontaan ontploft en/of dat er een kind toevallig mee gaat wandelen.
Ik had direct door dat het een granaat was maar wat voor 1 was mijn vraag ,. dat er zo apathisch gereageerd word verbaasd me wel.

Misschien kan je dit soort zaken beter maar niet meer plaatsen hier dan.

gegroet.

* Dit wilde ik ook nog even kwijt ,. ik heb ook in de buurt van dat bos een muntenschat gevonden ,. dus het is niet zo raar dat ik daar verder ga zoeken, natuurlijk zoek ik niet naar granaten en die kom je weleens tegen ,. ik vind hulsjes enzo wel interessant , maar mijn voorkeur gaat uit naar munten en natuurlijk ook andere zaken die te maken hebben met wo2 ,. zo heb ik dus ook een dog-tag gevonden en nee die ontploffen niet ,. en ik weet heus wel hoe te handelen met niet ontplofte granaten ..
_Arthur

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door _Arthur »

Lowice schreef:bij de wouten.
Toen stopte ik met lezen. :roll:
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door soldaat »

kevin15 schreef:Ik zeg ook niet dat ik ze allemaal ken.
Wat hier in de buurt ligt is vooral hetzelfde, 25ponders, 20lb, 105mm en vooral veel 3,7 inch granaten.
En het zijn er wel wat meer dan een paar.
@Arthur, als ik alle granaten, patronen en mijnen ga melden zijn ze niet blij bij de politie, dan hebben ze toch weer een jaartje werk.

Toch vind ik de naam treasure hunter niet passend.
Dit klopt pressies wat je zegt ik heb ook al een paar keer granaten gemeld je krijgt er alleen maar gezeik mee
en heb ook al eens een grote mond van de politie gehad dus ze vragen er in Nederland eigenlijk om om ze te laten liggen zo werkt het hier eenmaal in Nederland een zoeker die een leuk stekkie heeft gevonden zal echt geen granaten meer gaan melden wij hebben op een plaats altijd granaten gemeld bij een boswachter waarvan wij mochten zoeken dit heeft de man zelfs bijna zijn baan gekost dat hij ons liet zoeken daar hebben we veel granaten laten ruimen tot nu als resultaat dat het apv is aangepast en dat er niet gezocht meer mag worden dus wat doen we nu ze liggen laten hoe erg ik het ook vind
_Arthur

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door _Arthur »

soldaat schreef:dat het apv is aangepast en dat er niet gezocht meer mag worden dus wat doen we nu ze liggen laten hoe erg ik het ook vind
Kennelijk vind je het helemaal niet erg en interesseert het je geen zak. Anders zou je er niet meer zoeken.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Joep »

Nee lekker op de grond laten liggen en dan maar hopen dat het door de zuurstof die erbij komt dat hij spontaan ontploft en/of dat er een kind toevallig mee gaat wandelen.
Geef s.v.p. de citaat waaruit jij die conclusie trekt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door soldaat »

_Arthur schreef:
soldaat schreef:dat het apv is aangepast en dat er niet gezocht meer mag worden dus wat doen we nu ze liggen laten hoe erg ik het ook vind
Kennelijk vind je het helemaal niet erg en interesseert het je geen zak. Anders zou je er niet meer zoeken.
Ik zoek voor leuke dingen en niet voor de granaten zoeken hou ik inderdaad niet mee op en het antwoord dat het me geen zak interesseert is niet waar het is zo dat ik daar pas nog een granaat vond waar kinderen in de buurt spelen nu is ze daar weg als het me geen zak had geinterreseert had ik ze wel laten liggen maar nu word je bijna verplicht door ze te laten liggen anders krijg je er nog een bon bij uit daarbij de meeste militairia zoekers zoeken wel eens waar ze niet mogen zoeken ik zoek alleen op de leuke spullen voor te verzamelen die je gewoon vrij mag hebben de andere rotzooi intereseert me niet in mijn ogen is als het weg is doet het ook geen kwaad meer
Lowice
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:03

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Lowice »

_Arthur schreef:
Lowice schreef:bij de wouten.
Toen stopte ik met lezen. :roll:
_/-\o_
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door patrickh »

Denk dat we hier toch een beetje moeten gaan bagataliseren... Wie verantwoord bezig is met zoeken, kan goed risico's beperken met betrekking tot munitie (zoals Erik eigenlijk ook al zegt). Ik kan me niet herinneren dat er de laatste jaren een zoeker overleden is door detectoren. Echter, neemt men spul mee naar huis of gaat men er mee rotzooien, nou, dat is een ander verhaal. Dus nogmaals, zóó gevaarlijk als sommigen hier willen laten overkomen is het nu ook weer niet. Men gaat de motorsport, duiksport of racesport hobbies toch ook niet verbieden, denk dat er hierbij meer slachtoffers/gewonden vallen om maar wat te noemen...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Erik »

Het gaat al een heel tijdje lang goed met munitie. Maar jij bent ongeveer dezelfde leeftijd als ik, Patrick, jij weet donders goed wat er in de tweede helft jaren zeventig allemaal gebeurde op dit gebied toen "munitierapen" ineens "in" was. Ik heb de kranteberichtjes toen bewaard, er zijn toen in twee jaar tijd ongeveer vijf kinderen in de leeftijd tot 15 jaar door onverwachte explosies om het leven gekomen en een veelvoud de handen kwijt (ken er nog twee van!) Munitie werd toen gezocht met in name de Zuid-Hollandse duingebieden en natuurlijk (altijd prijs!) de knikkerput van het A.S.K.

Als ik twintig granaten op een dag vind zou ik mij afvragen of ik wel op het goede gebied zoek!
En @Lowice, bij welke instantie meld jij een muntenvondst?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door patrickh »

Dat klopt, Erik. Ik weet nog dat er bij ons in de buurt 2 mensen verongelukten op een zogenaamde oude springplaats. Echter, dit waren vaak munitiezoekers, en geen serieuze metaaldetector zoekers die wel verantwoord bezig zijn met hun hobby. Denk dat we dat verschil goed moeten onderscheiden tussen de zogenaamde munitiezoekers/prutsers en serieuze zoeker. Kijk maar eens op de fora over bodemvondsten hoe het ook kan!
Lowice
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:03

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Lowice »

Erik schreef:Het gaat al een heel tijdje lang goed met munitie. Maar jij bent ongeveer dezelfde leeftijd als ik, Patrick, jij weet donders goed wat er in de tweede helft jaren zeventig allemaal gebeurde op dit gebied toen "munitierapen" ineens "in" was. Ik heb de kranteberichtjes toen bewaard, er zijn toen in twee jaar tijd ongeveer vijf kinderen in de leeftijd tot 15 jaar door onverwachte explosies om het leven gekomen en een veelvoud de handen kwijt (ken er nog twee van!) Munitie werd toen gezocht met in name de Zuid-Hollandse duingebieden en natuurlijk (altijd prijs!) de knikkerput van het A.S.K.

Als ik twintig granaten op een dag vind zou ik mij afvragen of ik wel op het goede gebied zoek!
En @Lowice, bij welke instantie meld jij een muntenvondst?
Kunnen die ook exploderen dan ?
Lowice
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:03

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Lowice »

Je kan hier beter maar helemaal maar nix zeggen geloof ik wat een gezeik zeg....beetje jammer.
Ik beperk me wel tot alleen lezen zal niets meer plaatsen .

gegroet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zoeken met de metaaldetector een gevaarlijke hobby?

Bericht door Erik »

Lowice schreef:
Erik schreef:En @Lowice, bij welke instantie meld jij een muntenvondst?
Kunnen die ook exploderen dan ?
Vroeg ik dat dan?
Bodemvondsten zoals een muntenschat (niet een enkelvoudig muntje) dienen gemeld te worden, dit vanwege de inventarisatie van ons bodemarchief in Nederland. Je hoeft je spulletjes niet in te leveren maar de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed wil het wel graag weten. Ik dacht trouwens dat je dat wel wist, is dit niet één van de spelregels in het detectorzoeken?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie