Kan kloppen, maar wat ga je tegen de volgende zeggen die u granaat vind, en bij hem ontploft hij wel? Altijd melden zulke zaken!als we daar direct melding van hadden gedaan werd het zoeken daar onmogelijk
Heel foute redenering, zo kan je bena met graaf mee hij wil de verkoop verbieden van duitse spullen, jij het zoeken...Ik zou er geen moeite mee hebben als alle terreinen in Nederland verboden verklaard zouden worden voor schatgravers met detectors. Er is strand genoeg om muntjes te zoeken. Oorlogsrelicten koop je op eBay e.d.
Je kan zo alles wel verbieden, de doorsnee burger word al genoeg onderdrukt door de staat zonder dat je ook nog eens over hun hobby gaat beginnen te vertellen hoe en waar ze hun spullen moeten zoeken, jij haalt ze liever van ebay en andere, betaald er vet veel voor, en kan altijd gefopt worden door nepperds die je als echt betaald hebt, spullen die uit de grond gehaald worden zijn 100% garantie echt. Ieder mag toch nog wel zijn manier hebben om zijn hobby uit te oefenen zoals hij dit wenst, waarom zou iemand tegen zijn goesting spul moeten gaan kopen omdat jij vind dat zoeken wat hij leuk vind verboden dient te worden.
Ieder heeft er zijn mening wel over, en dat mag zolang men elkaars mening maar respecteerd, en vind de bijnaampjes die hier in staan weinig respectvol, vooral het erop blijven doordrammen, als je ziet dat hij dat niet graag heeft, respecteer dat dan toch inplv er nog verder over door te drammen ( dit is niet persoonlijk op u gericht eric ook op andere ).
Frapant vind ik dan het volgende:
Je spreekt jezelf nogal tegen, eerst zeg je dat je het moet kopen, blijkt achteraf dat je zelf een detector gehad en gebruikt hebt.Ik ken het gebruik van een detector, ik heb er zelfs jaren lang ook eentje gehad!
Nu goed, ik kan u volgen in het feit dat je ten allen tijde munitie moet aangeven, ook dat je niet op verboden terrein waar geweten is dat er gevaarlijke explosieven liggen moet gaan zoeken ( in belgie is het bv verboden het terrein van zwijnaarde te betreden en te zoeken, omdat daar ontelbare steelhandgranaten in de grond zitten waarvan het hout weggerot is, en je dus niet kan zien of de granaat op scherp staat of niet ). Maar buiten zulke terreinen moete er wel gezocht mogen worden. Dat daar ook munitie en granaten gevonden kan worden is zo, dat je daar verstandig mee om moet gaan lijkt me logisch en indd aangeven.
Jij ziet er miss geen nut in, maar anderen wel. Dat het vinden van een granaat een bijkomend gevaar is klopt, maar als je gaat wielrennen is het bijkomend gevaar dat je omver gereden kan worden, als je gaat parachute springen is het bijkomende gevaar dat je parachute miss eens niet open gaat, als je gaat skieën is het bijkomende gevaar botbreuken lawine's, etc, zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je niets mag doen waar een bijkomend gevaar aan vast hangt, mag je niks meer doen... Het is maar juist zaak van er verstandig mee om te gaan.Mijn punt betreft eigenlijk meer de aan hijgerigheid grenzende zucht naar "bodemvondsten" het het daarbij rücksichtlos betreden en openen van gronden waar je niet zou moeten zijn. Ook heb ik gerede twijfels bij het historisch nut en belang van het opdiepen van roestige helmen en koppelgespen of anders gezegd: wie is daar eigenlijk mee gebaat? Als je er eentje vindt op het maaiveld kan ik mij indenken dat je die meevoert naar huis, maar om daar speciaal voor te moeten gaan zoeken en graven?
Het vinden van exposieven is daarbij een bijkomend gevaar. Wat mij betreft is het risico voor de schatgraver. Als je gevonden munitie niet meldt (omdat je de hobby voor een ander niet onmogelijk wilt maken) ben je zelf schuld aan ongelukken die daarmee gebeuren in de toekomst.
In dat opzicht staat het in nederland wel nog beetje achter op belgië, die er wel een wetgeving op heeft, en je mag zoeken zolang je de regels volgt.
een aantal van die regels:
- op plaatsen waar archeologische activiteiten plaatsvinden mag men niet zoeken
- je mag enkel zoeken na zonsopgang tot zonsondergang, als je s nachts gaat zoeken ben je verdacht bezig
- je meld je vondsten
- je moet een register zelf maken, hoe maakt niet uit zolang er maar opstaat: identificatie object, vindplaats, vind datum.
- je vondsten moeten altijd beschikbaar blijven voor wetenschappelijk onderzoek, dus opvraagbaar.
- bij vondst van explosieven manipuleer je de munitie niet, je dicht het gat en bakend de vindplaats duidelijk zichtbaar af en verwittigd onmiddellijk de politie.
- op prive domeinen moet men toestemming van de eigenaar van de grond hebben, waarna je ook afspraken maakt over de gevonden voorwerpen uiteindelijk is het de eigenaar van de grond die ook de eigenaar is van hetgeen erin zit.
Ook moet je tijdens het zoeken, de regelgeving bij je hebben zodat je kan laten zien bij controle dat je op de hoogte bent van de regelgeving. Zonder de juiste papieren bij je te hebben kan je in belgie dus niet zoeken, tenzij illegaal.
Deze regels zijn opgemaakt door alle instanties, de zoekers, de archeologen, de politie, de staat. Het zijn ze niet allemaal, maar wel de belangrijkste eruit.
Ik vind dat een goede regelgeving, en denk dat iedereen hier zich wel in kan vinden, dan is er ook geen probleem meer met het aangeven van munitie bij politie, want je mag zoeken en graven binnen de regels en moet het aangeven.
Het verbieden van iets geeft geen oplossing, het gecontroleerd laten gebeuren brengt vaak de verhoopte resultaten. de weg een beetje in het midden houden. Hier in belgie hebben ze dat gelukkig begrepen.
Ik ben vandaag nog gaan zoeken, en heb een oogring gevonden van een duits gasmasker, en ben blij dat ik geen granaat tegen gekomen ben, ik kom het ook liever niet dan wel tegen uiteraard, anderzijds de gevonden en aangegeven granaat die daarna professioneel verwijderd en ontmanteld word, is weer een gevaar minder, voor onwetende personen of spelende kinderen, die met schop het bos in gaan om een fort te bouwen bv.
groeten