Bodemvondst Amstelwijck

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Golddigger
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 aug 2014, 22:12

Bodemvondst Amstelwijck

Bericht door Golddigger »

Zondag met de MD gezocht in de directe omgeving (bos met kazematten en grasveld) van villa Amstelwijck. In het bos vond ik de knoop met het anker. Op de achterzijde staat de inscriptie A&S 40. Weet iemand wat dit voor een knoop is?

In het grasveld voor de villa trop ik een clip aan met een aantal patronen. In de patronen zitten kleine gaatjes. Kan iemand mij vertellen wat dit voor gaatjes zijn?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Bodemvondst Amstelwijck

Bericht door hajos »

Ik denk dat er iemand van de duitse re-enactors een clipje verloren is een 10 jaar terug.
De gaten zijn om het onbruikbaar te maken en dus deko.

Nederland Paraat en wat Duitse groepen hebben 5 tot 10 jaar terug wel een evenement gehad met een soort van battle rond de villa.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Bodemvondst Amstelwijck

Bericht door Haplo »

Zijn Britse .303 patronen.
Geen Duitse.
Knoop is Duits kriegsmarine.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Bodemvondst Amstelwijck

Bericht door hajos »

ehmm.. dan weet ik het ook niet. Lijkt nl erg deko achtig uit althans zoals het een aantal jaren geleden nog gedaan werd.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Bodemvondst Amstelwijck

Bericht door Jim »

303 excercitie patronen. Die gaatjes zitten erin om te laten zien dat de patronen gedeactiveerd zijn. Je heb gebruikte patronen die zo aangepast worden maar er bestaan ook dummies. Soms worden gebruikte patronen ook van een kleur voorzien om meer onderscheid te maken. In mijn diensttijd had ik een FAL patroon die ook nog verchroomd was. Maar sommige dienstmaten hadden niet (meer) verschroomde patronen. Soms is het slaghoedje verwijderd soms de gebruikte nog aanwezig.
trivia:
Een seiner James D Cockrell (1st Airborne division) had in een dergelijke patroon zijn radio cijfercode verborgen. Voor het geval dat hij gevangen zou worden genomen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie