Onbekende detectorvondst

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Beeld Transport
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2015, 10:48

Onbekende detectorvondst

Bericht door Beeld Transport »

Bijgaand voorwerp is met behulp van een metaaldetector gevonden in een weiland in de omgeving van Haulerwijk (Fr), waar 8 april 1945 een gevecht heeft plaats gevonden tussen Franse para's en Duitse soldaten. De Fransen waren daar gedropt in het kader van de operatie Amherst, waarbij de Franse para Henry Roger Jean Louis Pintaud is gesneuveld.

Wie kan meer over dit voorwerp vertellen ?

Alvast bedankt.
Rinze
Bijlagen
3 suggestie.jpg
2 Detectorvondst Achterzijde.jpg
1 Detectorvondst .jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende detectorvondst

Bericht door Erik »

Whatever het is, het komt uit de periode van de Jugendstill: grofweg 1895-1915.

Voor zover ik het kan beoordelen is het een kapspeld uit de Friese klederdracht. De kap (krap) werd op het hoofd gedragen en aan de zijkanten met het haar bevestigd middels spelden en een sieraad op slaaphoogte. De sieraden die ik snel zag op internet lijken overeen te komen met dit voorwerp.
Het ijzer zelf (de metalen kap) is er dan echter vanaf. Ze werden ook wel als broche doorgebruikt. Ik denk dat je een beetje in die richting moet zoeken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Onbekende detectorvondst

Bericht door Jim »

Als je zoekt op: Friese oorijzers en kijkt op afbeeldingen krijf je een hele hoop voorbeelden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Beeld Transport
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2015, 10:48

Re: Onbekende detectorvondst

Bericht door Beeld Transport »

Dank voor jullie reacties.

Wel een beetje een teleurstelling voor mij, omdat ik gehoopt had dat het iets met de Franse para's of de Duitse soldaten te maken zou hebben.
Om mij zelf te overtuigen dat het een kapspeld is, ben ik op internet aan het zoeken gegaan naar overeenkomstige afbeeldingen van kapspelden, maar kon deze niet vinden.
Mogelijk kunnen jullie mij op het spoor zetten van eenzelfde soort kapspeld.

Als iemand anders nog een suggestie dat het een ander voorwerp betreft, dan verneem ik het uiteraard ook graag.
Dank in ieder geval voor de medewerking.
Rinze.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende detectorvondst

Bericht door Erik »

Beeld Transport schreef:Dank voor jullie reacties.

Wel een beetje een teleurstelling voor mij, omdat ik gehoopt had dat het iets met de Franse para's of de Duitse soldaten te maken zou hebben.
Wat had je dan verwacht dat het zou zijn Rinze? Ik kan mij niet zo goed een stuk van de uitrusting voor de geest halen dat een gelijkenis met dit voorwerp heeft.
Zelfs mijn eerder voorgestelde kapsluiting ben ik niet zeker van. Het is in ieder geval gemaakt in de stijl van de Art Nouveau (Jugendstil), heel erg militair zal dit voorwerpje niet zijn. Wel een erg leuk voorwerpje door zijn typische stijl!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Beeld Transport
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2015, 10:48

Re: Onbekende detectorvondst

Bericht door Beeld Transport »

We proberen nu nog zoveel mogelijk te achterhalen wat er in het gevecht tussen Duitse soldaten en Franse para's zich heeft afgespeeld. De Duitsers hebben de Fransen omsingeld, waarbij een gevecht is uitgebroken. Hierbij zijn een aantal Fransen gewond geraakt en gevangen genomen. Eén Fransman is gedood en een paar hebben weten te ontsnappen. We hopen dat deze detectorvondst ook weer iets kan bij dragen aan de vele vragen die er nog resteren. Als het een kapsluiting is, hoe leuk ook, zou dat toch een lichte teleurstelling zijn. Maar we hebben ook grote twijfel dat het iets met een militaire uitrusting te maken heeft.

Rinze
Plaats reactie