springkruidbuis????

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: springkruidbuis????

Bericht door Der Blitz »

Staat een granaat niet pas scherp als hij afgevuurd is? Dovo heeft mij dat eens gezegd, had granaat gevonden brits 25 ponder, deze hebben ze paar dagen later laten knallen ter plekke, deze was afgevuurd zag je aan geleide band. vond dat toen wel jammer dat ik er niet bij was. paar weken later weer een gevonden, verder het bos in en politie had geen zin om dat te gaan aanwijzen als dovo kwam, dus afgesproken dat ik met de mannen van dovo mee ging. dus ik vol verwachtingen om zo iets eens effectief te zien en horen klappen. had toch wel graag eens van op afstand gezien wat voor impact dat had. tot mijn verbijstering laden ze hem in hun koffer en namen die mee, want was niet afgevuurd (geen groeven in geleideband) dus was niet scherp aldus dovo.

NU VOOR ALLE DUIDELIJKHEID. DIT WIL NIET ZEGGEN DAT JE EEN NIET GEVUURD PROJECTIEL WEL UIT ELKANDER MOOGT VIJZEN HE!!!
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: springkruidbuis????

Bericht door racefiets »

Meestal zit er wel een vorm van beveiliging op. De vraag is alleen wat de staat is na al die jaren in de grond. Tevens kan de springstof (hoofdlading of boosterlading) onstabiel geworden zijn. De Dovo is opgeleid voor dit soort zaken en daar steekt jaren ervaring achter. Niet iets wat je even aan leert zelfs niet als verzamelaar.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: springkruidbuis????

Bericht door Der Blitz »

uiteraard zij zijn dagelijks met zulke zaken bezig dus zij weten als geen ander waar ze mee bezig zijn, en zelfs dan kan het nog fout gaan. als je bij dovo werkt wil je geen arbeidsongeval hebben. Aldus vertrouw ik wel op hun info, afgevuurd = scherp, niet afgevuurd = niet scherp. Al heb je natuurlijk een punt met de staat van een ontsteker, is deze van koper dan zal dat nog meevallen, is deze van alu dan is dat al een ander verhaal. boosterladingen die gekristaliseerd zijn worden daardoor enkel maar gevoeliger. Kortom munitie moet je afblijven, politie bellen die op hun beurt de ontmijningsdienst contacteerd en er het enige juiste mee doen. voor de rest, zelf afblijven nog niet eens uit putje halen als je ziet dat je een granaat aant graven bent. stoppen met graven en bellen. op internet lees en zie je de gekste stoten, maar zeg nu zelf, welke verzamelwaarde heeft zo een granaat? wil jij dat in je vitrinekast hebben staan? waarom dan opgraven als je al gezien hebt dat het er een is... dat is je leven niet waard. en al zeker niet om dat beginnen uitelkander te vijzen...
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: springkruidbuis????

Bericht door racefiets »

Zolang granaten nog in niet bodemvondst staat te vinden zijn is het als munitieverzamelaar niet echt interessant.
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: springkruidbuis????

Bericht door luxdil »

In grensgebied lux/duits een keer een paar roestige blikjes formaat coca-cola blikjes gevonden maar dan boller aan boven en onderkant. Omdat ik niet wist wat het was ben ik er vanaf gebleven. Later, na verdere studie, het vermoeden gekregen dat het om fosfor handgranaten ging van amerikaanse afkomst en melding gedaan bij de jachtopzichter ( die mij weer als beloning toestemming verleende om verder te zoeken in dat gebied). Ben nog steeds tevreden over mijn toenmalige besluit.
Plaats reactie