wat is dit ?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
pepe

wat is dit ?

Bericht door pepe »

Hello deze heb ik gevonden in de bossen tijdens wandeling op de Belgische - Duitse grens waar ik ook een mooi scheermes heb gevonden made in USA pat'd 1912
Laatst gewijzigd door pepe op 17 sep 2017, 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wat is dit ?

Bericht door Erik »

Ik zie niets. Kun je de foto's er gewoon even opzetten in plaats van door te verwijzen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
pepe

Re: wat is dit ?

Bericht door pepe »

WP_20170916_002.jpg
WP_20170916_003.jpg
pepe

Re: wat is dit ?

Bericht door pepe »

En het scheermes
WP_20170915_003.jpg
WP_20170915_001.jpg
Bijlagen
WP_20170915_002.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wat is dit ?

Bericht door Erik »

Dank je! Scheerkrabbertje is erg leuk!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: wat is dit ?

Bericht door asjemenou »

Het bovenste object kan ik niet thuisbrengen maar het tweede item, het scheermes is inderdaad een leuk item. Op Internet is genoeg over dit model GEM 1912 single edge razor blade te vinden.

"The GEM 1912 was originally produced over 100 years ago by The American Safety Razor Company. It delivered a great shave then and still can today. The 1912 uses single edge razor blade. The 1912 was the top selling razor for the company until the 1940s when it was replaced by the Micromatic series of razors. The GEM 1912 is a two piece razor, meaning that the handle screws directly into the head. There is a small notch at the back of the head that flips the head open for the changing of blades. There were many variations of the 1912, most were a simple change of the handle design. The GEM Junior was a 1912 with a short and extremely fat plastic handle, presumably meant for novice shavers. These razors were packaged in ornate boxes with a felt or satin lining."

Op YouTube staan zelfs filmpjes van mannen die zich scheren met zo'n scheermes. De mesjes voor de GEM 1912 zijn blijkbaar nog steeds te koop.
Het meest voor de hand liggend zou zijn dat het scheermes destijds verloren is door een Amerikaanse G.I.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
pepe

Re: wat is dit ?

Bericht door pepe »

Alvast bedankt, de info over het scheermes had ik reeds gevonden. Leuk dat je het er even bij hebt geplaatst, inderdaad een mooie vondst en nog zo mooi intact . Het andere voorwerp is vlakbij het scheermes gevonden maar ik kan het niet identificeren
In een beekje vlakbij zag je de kogel hulzen nog zo liggen
Stette
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2015, 21:36

Re: wat is dit ?

Bericht door Stette »

Hey,

Het bovenste voorwerp is volgens mij een koppelstuk van een Amerikaanse antenne.
Deze zat in een zak, bestond uit verschillende lengtes en kon op het terrein ineengedraaid worden.
De verschillende lengtes waren aan de uiteinden gemarkeerd in verschillende kleuren zodat de juiste volgorde werd aangehouden.
Als ik me goed kan herinneren bestaat zo'n antenne uit een 5-tal lengtes, goed voor ongeveer 5m.
Bij mijn ouders staat er nog zo èèn die we regelmatig gebruiken om mini-drones uit de bomen in de tuin te vissen.
pepe

Re: wat is dit ?

Bericht door pepe »

Hello , heel hartelijk bedankt om het bovenste voorwerp te identificeren!
Alweer een raadsel opgelost, bedankt WO2 forum!
pepe

Re: wat is dit ?

Bericht door pepe »

Intussen wat opzoek werk gedaan over de vindplaats van het scheermes en blijkt dat het
99 th ID daar een tijdje heeft geweest . Scheermes nog eens goed bekeken , maar geen initialen of cijfers in gekrast . Dus hier stopt mijn zoektocht met besluit " misschien van 99 Th ID"
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: wat is dit ?

Bericht door asjemenou »

Het scheermes lijkt mij overigens een privé aankoop en geen verstrekking van het leger.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
pepe

Re: wat is dit ?

Bericht door pepe »

Ja heb ook al zoiets gedacht want de paar die ik al eerder heb gevonden zagen er zo uit

WP_20170919_003.jpg
Helemaal anders en niet zo mooi bewaard , en toch maar op enkele km van elkaar gevonden
pepe

Re: wat is dit ?

Bericht door pepe »

ik heb nog wat dieper gaan zoeken omtrent de aanwezige troepen op die plaats eerder had ik gevonden dat de 99th ID daar een tijdje was , blijkt dat de 69 Th ID hen daar heeft komen bevrijden .
pepe

Re: wat is dit ?

Bericht door pepe »

Aan moderator, kan ik al mijn onbekende objecten onder mijn topic wat is dit plaatsen of telkens nieuwe topic beginnen?
pepe

Re: wat is dit ?

Bericht door pepe »

Dit kan ik ook niet identificeren, het kokertje is leeg en bovenaan zat een klein. Spiegeltje
WP_20170920_005.jpg
WP_20170920_006.jpg
WP_20170920_007.jpg
Plaats reactie