Elektrolyse verstandig??

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Elektrolyse verstandig??

Bericht door ww2 freak »

Hoi allemaal

Ik heb een vraagje ik zie de laatste tijd steeds meer dat mensen roest verwijderen door het de elektrolyse pf hoe je het ook benoemd. Maar mijn vraag is dit verstandig? Want ik had laatst een filmpje ezien waar ze dat bij een panzerschreck deden en dit ging goed, maar als ik dit nou bij een helm doe of een overgebleven mauser riskeer ik dan niet dat er gewoon niks meer overblijft of hoe moet ik dit zien. Mischien iemand met meer verstand hiervan zou me erg helpen!

Groetjess
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Elektrolyse verstandig??

Bericht door earlymb »

Als er niets van overblijft was het hele voorwerp al roest ipv. metaal en zou er toch al niets van overblijven. Electrolyse lost roest op maar doet helemaal niets met gezond metaal. Het zorgt er wel voor dat verf los laat, dus om een roestig voorwerp met originele verf schoon te maken kun je beter oxaalzuur gebruiken. Ik heb electrolyse meerdere keren zonder problemen gebruikt.
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Elektrolyse verstandig??

Bericht door ww2 freak »

earlymb schreef:Als er niets van overblijft was het hele voorwerp al roest ipv. metaal en zou er toch al niets van overblijven. Electrolyse lost roest op maar doet helemaal niets met gezond metaal. Het zorgt er wel voor dat verf los laat, dus om een roestig voorwerp met originele verf schoon te maken kun je beter oxaalzuur gebruiken. Ik heb electrolyse meerdere keren zonder problemen gebruikt.
Ja ik heb het nog nooit gedaan zelf wil me er in verdiepen, iets waar ik verfresten al op zie zou ik zelf niet snel doen.
Maar als voorbeeld deze haal wat ik heb is heel dik metaal maar geen idee of hier nog iets van overblijft als ik het zo bekijk??
0C88632E-163E-4F37-AC91-15C65AF35CD3.jpeg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Elektrolyse verstandig??

Bericht door earlymb »

Je kan beginnen met een staalborstel of een scherpe schroevendraaier om te kijken op een klein plekje hoe diep de roest gaat. Als het meer roest dan metaal is kun je het beter laten.
Plaats reactie