Mijn Bijzondere unieke militaria topper (Verzet!!!)

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Alley's
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 mei 2016, 20:57

Mijn Bijzondere unieke militaria topper (Verzet!!!)

Bericht door Alley's »

Hallo Allemaal.

Ik wil graag mijn top vondst delen.
Deze vondst heb ik ongeveer een jaar geleden gedaan op een oude stort in Almelo
Hij staat ook in mijn online museum

Zie hier: http://almelosebodemvondsten.nl/rijwiel ... straat-77/

Rijwiel belasting plaatje Gerrit Jan Prinsen 1940 grootestraat 77

Verzetsman van het eerste uur, banketbakker aan de Grotestraat 77. Samen met Gerritsen uit Hengelo was hij de leidende figuur van de Verzetsgroep Twente.
Met een goed vertrouwen in de verraders Willy Kramer en Sophie Maschkov-Menso, betrekt hij deze mensen in het overbrengen van militairen naar Engeland en het verplaatsen van Joden. Deze twee verraders bestelen samen met Untersturmfuhrer Blaese alle militairen en Joden van hun bezittingen. Als zij op non-actief worden gezet verraden zij de heer Prinsen, en met hem de onderduikadressen van familie Braam, dokter Silvergieter-Hoogstad, dokter de Gruyter, familie van der Aa, familie W. Nauta, familie J. Meesters en familie Hermelink.
26 februari 1942 wordt Gerrit Jan Prinsen door SDérs opgepakt. Samen met Gerritsen, Meesters, Hermelink, Braam, de Gruyter en Silvergieter-Hoogstad worden zij opgesloten in “Oranje Hotel”, de beruchte gevangenis in Scheveningen, en daar berecht tot de doodstraf. Velen zullen later gratie krijgen, voor vijf leidinggevende geldt dit niet. Gerrit Jan Prinsen is op 19 november 1942 te Soesterberg gefusilleerd samen met M.C. Cavalje, C.W.R. Wilmink, B. Veenstra en H.M. Moquette.
Jan Meesters uit Almelo overlijdt op 15 oktober 1943 te Neuengamme. Albert Hermelink uit Almelo overlijdt in de nacht van 5 op 6 september 1944 tijdens transport van kamp Natzweiler naar Dachau. Dokter W.A. de Gruyter uit Almelo overlijdt op 11 december 1944 in Siegburg. Gerard Hemmer uit Geesteren overlijdt op 5 februari 1945 in Dachau
W. Nauta maakt de bevrijding mee, maar overlijdt op 2 mei 1945 in Dachau. Hij was zeer verzwakt door de typhus en had hongeroedeem. Op 3 september 1960 is hij op het ereveld in Loenen herbegraven.
De heer Silvergieter-Hoogstad is een van de weinigen die het gevangenschap overleefden.



Bron: https://oorlogsgravenstichting.nl/perso ... an-prinsen



Foto's staan in de link


Groeten van Joey,
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mijn Bijzondere unieke militaria topper (Verzet!!!)

Bericht door patrickh »

Hoe toevallig! Mooie vondst!
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Mijn Bijzondere unieke militaria topper (Verzet!!!)

Bericht door Jan m »

Zeker een aparte vondst, top!
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Mijn Bijzondere unieke militaria topper (Verzet!!!)

Bericht door soldaat »

Topper zeer appart
Plaats reactie