forse kogel

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

forse kogel

Bericht door Seeker-Finder »

Beste leden,

Vandaag heb ik onderstaande kogel gevonden op een wo2 locatie. Deze kogel met ronde kop valt op door de forse afmetingen en de witte kleur. Weet iemand de mogelijke herkomst van deze kogel? Alvast bedankt!
20180901_141844.jpg
20180901_141747.jpg
20180901_141505.jpg
Gebruikersavatar
thinkman
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2018, 18:25

Re: forse kogel

Bericht door thinkman »

misschien een kogel van een Donderbus? een van de eerste geweren...?
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

Re: forse kogel

Bericht door Seeker-Finder »

Gelet op de kleur en het gewicht, lijkt de kogel geheel van lood te zijn. Maar voor een donderbus zou het toch een volledig ronde kogel moeten zijn? Aan de onderzijde is de kogel ook voorzien van een 'opening,' die veelal moderne kogels ook hebben. Ook is er rond de omtrek een horizontale 'lijn' zichtbaar, die suggereert dat deze kogel uit een huls komt. Wellicht dat dit toch een kogel is uit WO2 :?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: forse kogel

Bericht door Erik »

Als het al een kogel is (mis een beetje de karakteriestieke trekken en velden) dan inderdaad geen donderbus. Onder die naam staat de pyrobus wel bekend en dat was een wapen om vooral brand te steken.
Dat het voorwerp een holte kent en daarom modern zou moeten zijn is niet geheel waar. Al in de 19e eeuw werden kogels gegoten in de typische 'kogelvorm' zoals dit voorwerp. Dus met een holte, zodat de kogel zich zou uitzetten in de loop en er geen verlies van drijfgas zou plaatsvinden. Het betreft dan inderdaad geheel loden projectielen zoals het getoonde voorwerp. Ook zijn dit soort projectielen in de 19e eeuw gebruikt in combinatie met hulzen.
Als het al een kogel is (...) zou ik er op in zetten dat het een revolverkogel is, als die vermeende band waar je het over hebt aanwezig is (ik zie het op de foto niet zo best) Ook het kaliber, zo rond de 9 mm, wijst daar op. Het kan bijvoorbeeld een projectiel zijn van een penvuursysteem.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie