Stuk servies met swastika

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
JohnVonSchutz
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2019, 21:07

Stuk servies met swastika

Bericht door JohnVonSchutz »

Afgelopen week in het Reichwald geweest en vond daar een paar stukjes servies van een bord ofzo. Na mijn eerste blijschap zag ik dat de kruizen er gespiegeld opstaan. Kan iemand mij iets meer vertellen of dit "normaal" is of moet ik aan een andere religie denken.
Elke informatie is welkom want met google kom ik niet veel verder dan religie en de finse luchtmacht.
Bijlagen
20190120_211348.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door patrickh »

Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door Der Blitz »

dit heeft niks met nazi duitsland te maken hoor. swastika staat verkeerd om daarvoor.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
JohnVonSchutz
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2019, 21:07

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door JohnVonSchutz »

Ja google had ik al afgezocht opzoek naar info en kwam er ook niet veel verder. Nou zou ik natuurlijk kunnen accepteren maar het feit dat ik het in een schuttersputje vond blijft me bezig houden.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door earlymb »

Ik heb een keer een 17e eeuwse zilveren munt gevonden in een Duitse schuttersput uit de meidagen van 1940. De kans dat die munt daar toen door een Duitser verloren is, is nihil. Hier hetzelfde, het is goed mogelijk dat er wat afval gedumpt is in die pout.
JohnVonSchutz
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2019, 21:07

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door JohnVonSchutz »

Bedankt voor het meedenken. Na nog een dagje rondzoeken op het intermet en zoekterm sauwastika heb ik het gevonden. Bord is gemaakt in duitsland tot 1909.

https://www.google.com/amp/s/www.dailyh ... 171219995/
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door Kugelblitz »

Wel gaaf dat je hem hebt kunnen terugvinden zeg! Duitsland en 1909 maakt het dan alsnog wel interessant. :) Kan prima zijn dat een soldaat zo'n bordje mee had, of overgebleven van een barak of zo.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
JohnVonSchutz
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2019, 21:07

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door JohnVonSchutz »

Ik wou dat je dat niet had gezegd. Nu voel ik me getriggerd om dat weer te gaan uitzoeken.
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door Jules95 »

Ik heb ook vaker middeleeuwse munten gevonden op een wo2 locatie waar een tankgracht liep, na de oorlog is deze gracht met puin uit de stad opgevuld en zo dus wss op die plek gekomen. Aanwezige kans dat dat met de schuttersputten ook gedaan werd
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door earlymb »

Deze put is nooit opgevuld, behalve door natuurlijke erosie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Ik heb een keer een 17e eeuwse zilveren munt gevonden in een Duitse schuttersput uit de meidagen van 1940. De kans dat die munt daar toen door een Duitser verloren is, is nihil. Hier hetzelfde, ...
Verbaas je niet. Oude munten en andere kleine zaken werden en worden door soldaten als herinnering of amulet meegevoerd. Een zilveren munt past daar goed in!
Van Jakob Höner (RIR 120) leidde zijn herinnering zelfs naar identificatie van zijn overblijfselen. Hij droeg een glazen dekseltje met opdruk uit zijn woonplaats bij zich in de Brotbeutel. De Unteroffizier die bij hem 8n dezelfde loopgraaf werd gevonden (en overigens wel direct kon worden geïdentificeerd) had merkwaardigerwijs een stukje bewerkt vuursteen uit de Bronstijd in zn Brotbeutel.
Een zilveren munt verbaast me dus niet. Betrokkene zal 'm verloren hebben.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door earlymb »

Erik schreef:
earlymb schreef:Ik heb een keer een 17e eeuwse zilveren munt gevonden in een Duitse schuttersput uit de meidagen van 1940. De kans dat die munt daar toen door een Duitser verloren is, is nihil. Hier hetzelfde, ...
Verbaas je niet. Oude munten en andere kleine zaken werden en worden door soldaten als herinnering of amulet meegevoerd. Een zilveren munt past daar goed in!
Van Jakob Höner (RIR 120) leidde zijn herinnering zelfs naar identificatie van zijn overblijfselen. Hij droeg een glazen dekseltje met opdruk uit zijn woonplaats bij zich in de Brotbeutel. De Unteroffizier die bij hem 8n dezelfde loopgraaf werd gevonden (en overigens wel direct kon worden geïdentificeerd) had merkwaardigerwijs een stukje bewerkt vuursteen uit de Bronstijd in zn Brotbeutel.
Een zilveren munt verbaast me dus niet. Betrokkene zal 'm verloren hebben.
Het was een Nederlandse munt dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die daar door een Duitser is verloren. Verder was de put helemaal leeg.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Het was een Nederlandse munt dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die daar door een Duitser is verloren. Verder was de put helemaal leeg.
Ah, extra informatie! Nee, dat zal een Duitse soldaat inderdaad niet bij zich hebben gehad.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
RHHvB
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 aug 2016, 17:40
Locatie: Smilde

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door RHHvB »

Nederlander in Duitse dienst?
Of gewoon een Duitse soldaat die wat gekocht heeft...
En wisselgeld heeft terug gehad.... Later ergens ingegraven en de boel verloren....


Is een normale mogelijkheid...

Vroeger ook eens een leuke vondst gedaan in een schuttersput... oorlogse munten uit allemaal verschillende landen..
Altijd opzoek naar bijzondere spullen Nederlandse cavalerie ...tot heden.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stuk servies met swastika

Bericht door Erik »

RHHvB schreef:Nederlander in Duitse dienst?
Of gewoon een Duitse soldaat die wat gekocht heeft...
En wisselgeld heeft terug gehad.... Later ergens ingegraven en de boel verloren....
Ja, dat kan heel goed! Vermits betreffende soldaat driehonderd jaar daarvoor hier in Nederland iets gekocht heeft :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie