bodemvondsten

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
romeintje
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2020, 21:06

bodemvondsten

Bericht door romeintje »

Heren. Zojuist aangesloten bij dit Forum. Heb er zin an. Vandaag heb ik een aantal hulzen gevonden. Ik stuur een paar afbeeldingen. Ze zijn in Duitsland gemaakt bij HASAG. Logo staan op de achterkant van de huls. Nou dacht ik dat de Duitsers voor 1940 hun wapenproducenten met een P en een nummer konden identificeren. Wie weet hoe het met deze zit?
Bijlagen
image4.jpg
image3.jpg
image2.jpg
image1.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: bodemvondsten

Bericht door racefiets »

Duitse aanmaak in de Poolse HASAG fabriek.
romeintje
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2020, 21:06

Re: bodemvondsten

Bericht door romeintje »

Dank voor deze snelle reactie! Hoe kan je zo snel identificeren dat ze uit de fabriek van Polen komen
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: bodemvondsten

Bericht door racefiets »

Het HASAG stempel. Hasag was een Poolse fabrikant die onder Duits bewind gewoon munitie door geproduceerd heeft. Dit stempel kan je ook op 9mm patronen tegen komen uit 1940.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: bodemvondsten

Bericht door ammo »

racefiets schreef:Het HASAG stempel. Hasag was een Poolse fabrikant die onder Duits bewind gewoon munitie door geproduceerd heeft. Dit stempel kan je ook op 9mm patronen tegen komen uit 1940.
Hasag was een Duitse firma die de leiding kreeg over de Poolse munitie fabriek, Panstowowa Fabryka Amunieji.
Skarzysko.
Nemo Me Impune Lacessit
romeintje
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2020, 21:06

Re: bodemvondsten

Bericht door romeintje »

Wederom veel dank. Nu heb ik over vele jaren behoorlijk wat patronen gevonden. Maar nog nooit was ik die HASAG stempel tegen gekomen. Ik dacht dat de Duitsers alle Duitse, dus op dat moment ook die in Polen, wapenfabrieken met een P lieten coderen en dan met een nummer dat je kan herleiden naar de fabriek. Maar dat is dus kennelijk niet zo. Ik heb heel veel patronen met een P gevonden over de afgelopen jaren.

Ik heb HASAG er overigens ff op na gekeken. Maar dat was nou niet het bedrijf met de beste reputatie voor wat betreft het inhuren van dwangarbeiders.

Het gekke is dat ik er dus een stuk of 12 op 1 plek heb gevonden in de buurt van de Waalsdorpervlakte. Niet direct in de buurt van een schietbaan. Ik had dat daar niet verwacht
Plaats reactie