Sleutel en torpedo'tje

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Sleutel en torpedo'tje

Bericht door Pak88 »

Deze sleutel met 4 kant gat, en torpedo'tje (18cm) van bakeliet ( is leeg) heb ik ooit gevonden op een strandje in het industriegebied van antwerpen. Daar hebben de Duitsers een bevooradings schip laten springen op het eind van de oorlog. In de bakkelieten behuizing zaten wat electronische onderdelen, en een aluminium tonnetje aanjager springstof zoals ook in de neus van 5cm mortiertjes zit. De stempel van elac uit kiel staat er op ( echo peiling?) Ik heb fabrieken in die omgeving gemaild zonder resultaat. Heeft iemand dit ooit gezien, ik namelijk niet, ook niet in musea.
En ik zou ook graag de waarde weten
Of als iemand meer van de technische kant ervan weet ook welkom
20200714_112309.jpg
20200714_111419.jpg
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Sleutel en torpedo'tje

Bericht door Kubelwagen 2000 »

Waar de torpedo voor diende weet ik niet. Maar het sleuteltje op de bovenste foto, is mogelijk om een buiten waterkraan open en dicht te draaien.

Bij deze een voorbeeld van een soortgelijke sleutel. https://www.prolech.nl/webshop/sloten/d ... -sQAvD_BwE
720x2000x0_screen-shot-10-03-18-at-0926-am.png
Pak88
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Sleutel en torpedo'tje

Bericht door Pak88 »

dank je, zou idd kunnen. toch hoop ik er op dat iemand de sleutel herkend als zijnde van een duits schip. dat zou heel goed mogelijk zijn omdat het op die vindplaats stikte van stukken uiteen gereten schip. de meeste stukken voor mij onherkenbaar vervrongen.
vondsten; porceleinen deksel van een duitse koffiekan, volle flak magazijnen waarvan het magazijn verrot was, zwaar rond stalen deurtje wat wat van zijn scharnier en grendel was gerukt, en de 2 afgebeelde dingen.
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Re: Sleutel en torpedo'tje

Bericht door crashsiteslimburg »

Pak88
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Sleutel en torpedo'tje

Bericht door Pak88 »

Hé dank je, dat zijn ze. Kleine mijntjes zijn het dus, fijn dat ik het eindelijk weet. Ik heb dat ding al zo'n 15 jaar, en er nooit iets over gezien. Nu ik op dit forum zit dacht ik, ik vraag het hier maar eens.
En met succes.........
Plaats reactie