Wat heb ik gevonden?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
WW2_Magnet_Hunter
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2021, 10:19
Gegeven: 1 keer

Wat heb ik gevonden?

Bericht door WW2_Magnet_Hunter »

Goedemorgen Forumleden,

Ik heb echt geen flauw idee wat ik heb gevonden, het komt uit een zwaar bevochten WW2 gebied, gedeeltelijk in water met magneet gevonden, gedeeltelijk met de metaaldetector uit de grond. Ik betwijfel of het WW2 materiaal is.

De foto's met de 3 "scherven" zijn afkomstig uit het water, de voorwerpen zijn redelijk zwaar, vooral de grote. De grote scherf heeft duidelijk een "rand" in de bolling zitten, er lopen op alle 3 de scherven ook ribbeltjes, het materiaal is nog niet goed schoongemaakt, dus er zit ook zand/klei e.d. op aangekoekt. Het materiaal is in ieder geval metaal, op 1 van de foto's is te zien dat het grote voorwerp op sommige plekjes groen is uitgeslagen, maar ik weet zeker dat het geen lood is. Deze voorwerpen zijn gevonden in een slootje langs een weiland, waar geen doorstroming is. Zouden dit bomscherven/scherfjes kunnen zijn?

De foto's met de ronde voorwerpen zijn gedeeltelijk uit water en grond gevonden. Ik denk zelf dat het doppen van een omheining van een weiland zijn geweest, maar vind de doppen best groot en zwaar. Ook zit er nog een circelachtig metalen vonst bij. Ook geen idee wat dit is.

Wie kan mij helpen met mijn vonsten? Als er nog vragen zijn of duidelijkere foto's nodig zijn hoor ik dat graag!

Bedankt alvast forumleden!
Bijlagen
20210603_105627.jpg
20210603_105617.jpg
20210603_105604.jpg
20210603_105445.jpg
20210603_105435.jpg
20210603_105417.jpg
20210603_105149.jpg
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Wat heb ik gevonden?

Bericht door Pak88 »

die ronde schijven, die een beetje bol zijn. zijn granaat bodems, die zijn in eerste instantie vlak. maar worden door de druk van de ontploffing bol, voordat ze wegvliegen. de andere stukken zijn allemaal stukken granaat en stukken van de ontsteker.
WW2_Magnet_Hunter
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2021, 10:19
Gegeven: 1 keer

Re: Wat heb ik gevonden?

Bericht door WW2_Magnet_Hunter »

Goedenavond Pak88, kunt u mij meer informatie over die bodems geven? Die grote scherf is echt groot, deze lijken me niet afkomstig van een granaat, maar van een groter explosief. De grootste scherf is namelijk zon 10 lang en 8 cm breed.
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Wat heb ik gevonden?

Bericht door Pak88 »

hoi, kan idd van een groter explosief zijn. maar ook van een artillerie granaat hoor. ik heb zelf met metaal detector grote en kleine stukken gevonden van de wand van een artillerie granaat. hoeveel mm is de dikte?
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Wat heb ik gevonden?

Bericht door Pak88 »

oh ja de bodems, wat wil je daar nog van weten?
WW2_Magnet_Hunter
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2021, 10:19
Gegeven: 1 keer

Re: Wat heb ik gevonden?

Bericht door WW2_Magnet_Hunter »

Hi Pak88,

Bedankt alvast voor je reacties. Ik heb de grootste scherf (aan de kant waar de rand zit) opgemeten, daar is hij +-2CM dik, het dunste stuk is 0.5CM dik. De kleine scherfjes zijn om en nabij ook 0,5cm.

Voor wat betreft de granaten, als ik ga zoeken naar hoe een granaat eruit ziet van binnen, kom ik deze dop/bodem niet tegen. Kan je mij vertellen welk onderdeel van welke granaat dit precies is geweest? Voor zover bekend hebben de volgende landen daar gevochten:

Verenigd Koninkrijk
Polen
Noorwegen
Canada
Duitsland

Op de plek is inderdaad veel met (hand)granaten over en weer gegooid en geschoten volgens verhalen, dus als het echt de bodem van een granaat is, is dat natuurlijk een mooie vondst!

Kan je mij misschien ook helpen hoe deze scherven het beste schoon te krijgen zijn, zonder dat ik ze beschadig? Wil namelijk het aangekoekte deel eigenlijk verwijderen zodat ik misschien ook wel letters of stempels op de items tegen kom, zonder dat de vondst beschadigd en mogelijk ook waarde verliest.
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Wat heb ik gevonden?

Bericht door Pak88 »

hoi magnet hunter, 2 cm is vrij dik. dat stuk zou dan ook van wat anders kunnen zijn,
de bodems; het is letterlijk de bodem afdichting van een granaat. bovenop heb je de ontsteker, onderin zit de bodem. ik ken dat enkel als granaatbodem, misschien is er nog een andere naam voor die ik niet weet.
van welk land? grootste kanshebbers zijn engeland of duitsland, maar dat is aan de stukken zo niet te herkennen.
schoonmaken; schoongemaakt zou je mogelijk letters en tekens kunnen zien, met een staalborstel kun je al veel weghalen. er zijn roterende staalborstels voor in de boormachine, en voor op een haakse slijper. [met veiligheidsbril] het word dan niet helemaal blank staal.
of je kan oxaal zuur of citroenzuur gebruiken voor ijzeren voorwerpen. daarmee gaat alle roest geheel weg.
waarde; behalve wat culturele waarde, zou ik er geen geldwaarde op plakken. ik hoop niet dat je teleurgesteld bent, maar; het is nu eenmaal ontploft.
grt
WW2_Magnet_Hunter
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2021, 10:19
Gegeven: 1 keer

Re: Wat heb ik gevonden?

Bericht door WW2_Magnet_Hunter »

Goedemorgen Pak88,

Hartelijk dank voor je reactie weer! Ik ga eens op onderzoek uit! Teleurgesteld ben ik juist niet, ik ben heel blij met je reacties! Heb meteen oxaalzuur besteld, en ga ook een staalborsteltje regelen! Het gaat me niet zo zeer om de geld waarde, maar ik zou het zonde vinden om door niet voorzichtig genoeg te zijn mijn vonst te vernietigen.
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Wat heb ik gevonden?

Bericht door Pak88 »

graag gedaan hoor, magnet hunter.....fijn dat je het als volwassene opvat allemaal, maar ik kende je verder niet. en ben dan liever iets te voorzichtig dan iets te lomp. veel succes ermee. en nog veel verzamelplezier.........
Plaats reactie