Glazen pot met afbeelding!

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Rumozij
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2013, 08:24

Glazen pot met afbeelding!

Bericht door Rumozij »

Wie kan mij meer vertellen over deze glazen pot met een afbeelding in het glas van een vis aan de onderkant?
Ik heb veel van deze potten gevonden langs de kust in Duitse afvalputjes en sommige hadden nog restanten van een ijzeren dop.
Werd er veel vis gegeten of maakte het deel uit van bijvoorbeeld. Een noodvoorraad in bunkers?
Weet iemand wat (welke soort vis) erin heeft gezeten, wie was de fabrikant of leverancier en welk etiket zat op deze glazen potten?
De glazen pot is 12cm hoog en heeft een diameter van 7,5cm.

Vriendelijke groet,
Ruud
Bijlagen
20220320_105132.jpg
20220320_104935.jpg
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Glazen pot met afbeelding!

Bericht door Kubelwagen 2000 »

Op de onderkant van de pot staat een haring afgebeeld. In deze potten zat ook vaak haring of sardientjes. Het maakte onderdeel uit van het standaard rantsoen wat gegeten werd door soldaten, zeker langs de kust. Wie de fabrikant was, dat weet ik niet, net zoals ik niet weet of er tekst op de pot gestaan heeft.
Rumozij
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2013, 08:24

Re: Glazen pot met afbeelding!

Bericht door Rumozij »

Bedankt voor je reactie,
Weet je ook waaruit het standaard rantsoen van Duitse soldaten die aan de aan de kust gelegerd waren bestond?
Staat dit ergens beschreven?
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Glazen pot met afbeelding!

Bericht door Kubelwagen 2000 »

Ik weet niet precies wat de soldaten langs de kust allemaal aten. Wel kom ik vaak visconserven blikjes tegen. Mogelijk dat het in het volgende boek staat omschreven, wat ik zelf niet in mijn bezit heb. https://www.bol.com/nl/nl/f/rations-of- ... /36317145/
550x730.jpg
Rumozij
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2013, 08:24

Re: Glazen pot met afbeelding!

Bericht door Rumozij »

Bedankt voor je reactie,
Ik ga het boek bestellen!
Plaats reactie