Batterijen witte kat PTT waar werden deze voor gebruikt?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Nico1965
Lid

Batterijen witte kat PTT waar werden deze voor gebruikt?

Bericht door Nico1965 »

Goedendag,

Is er iemand die info heeft over deze batterijen?

Gevonden op een voormalig Duits vliegveld ww2 in Nederland.

Waar werden deze batterijen voor gebruikt? Voor welke voertuigen, communicatiemiddelen, vliegtuigen misschien?

1 heeft het jaartal 1946, een ander 30 04 37 = 1937 neem ik aan. Nederlandse batterijen?
Er staat PTT en het zijn zwarte kat. Zie foto's
Geproduceerd in de oorlog voor de Duitsers en later geallieerden?

Ook heb ik een grote vierkante gevonden en enkele grote cilindervormige die bijna uit elkaar vallen.

Afmeting rechthoekige batterij
15 cm bij 9cm bij 4 cm. 1 heeft de verpakking er nog omheen.
Omhulsel batterij vermoedelijk zink.
Bijlagen
20230408_183543.jpg
20230408_183533.jpg
20230408_183259.jpg
20230408_183238.jpg
20230408_183212.jpg
patrickh
Lid
Gegeven: 98 keer
Ontvangen: 68 keer

Re: Batterijen witte kat PTT waar werden deze voor gebruikt?

Bericht door patrickh »

Oa gebruikt voor zaklampen en telefoons.
Nico1965
Lid

Bericht door Nico1965 »

Dank voor uw reactie en de info.
Dan heb ik een idee in welke richting ik moet zoeken.

Voor telefoons kan ik me nog voorstellen, maar voor zaklampen, zulke grote?

Nu heb ik niet veel kennis over militaire zaklampen ww2. Behalve dan knijpkatten, maar die werken niet op een batterij.

Vriendelijke groet
LDO
Lid
Gegeven: 40 keer
Ontvangen: 75 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Toevallig laatst een artikel in een krant gelezen over de Witte Kat fabriek. De eigenaar was een bijzondere man, een Duitser die naar Nederland gekomen was en tot 2 maal toe geprobeerd had een fietsenfabriek op te starten. Dat flopte, maar zijn batterijen voor de lampen bleken een gat in de markt en zeer succesvol. Batterijen in alle vormen werden toen accumulatoren genoemd, daar komt onze huidige accu dus vandaan. 20 of 25 jarig dienstverband werd door de directeur beloond met... een huis naar keuze, dat je kon onderhouden en bij je stand pastte. De directeur schijnt aanbeden te zijn geweest door zijn personeel. Ik zal de link eens opsnorren, het is een bijzonder verhaal. Witte kat is uiteindelijk overgenomen door Duracell meen ik te herinneren, waarna de productie in Nederland opgeheven is door allerlei omstandigheden.

Hier stond ook veel info over de fabriek:
https://artsandculture.google.com/story ... 7GJQ?hl=nl
LDO
Lid
Contacteer:

Bericht door LDO »

Overigens: je zegt dat je niet kunt voorstellen dat zulke grote batterijen in een zaklamp gingen, weet je hoe een zaklamp er doorgaans uitzag in die tijd? Dat waren vrij grote vierkante blokken die niets met de huidige staaflampen te maken hadden.
En geloof het of niet: dit nederige forum heeft een wereldberoemd zaklampen topic ( 236 pagina's, I kid you not! ) waar verzamelaars uit de hele wereld, van Alaska tot zelfs onontdekte, mensetende stammen uit het Amazone woud in reageren.
Check, en leer dat er een wereld van fanatici bestaat die een zaklamp beschouwen als totale verrukking:

Link naar zaklampen 'Ik ben het licht in de duisternis' topic:
viewtopic.php?t=17432
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 58 keer
Ontvangen: 102 keer

Bericht door asjemenou »

Misschien is de grote batterij niet zozeer bestemd geweest voor een zaklamp, maar ik kan mij zo voorstellen dat er op een vliegveld meerdere vormen van (nood) verlichting aanwezig waren. Leuk om dit uit te zoeken. :wink:
De Utrechtse batterijfabriek "Witte Kat" heeft tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw bestaan en is overgenomen door Varta. Zo verneem ik uit de weblink van LDO. De Witte Kat batterijen kan ik mij nog goed herinneren. In mijn jeugd waren ze de voeding voor mijn populaire spel Electro.

Het blijft overigens wel een beetje oppassen geblazen met die oude batterijen. Ze staan namelijk bol van de zware metalen. Als je ze wilt bewaren, dan kun je ze het beste in een afgesloten plastic zakje stoppen.
Enige tijd geleden kocht ik een WOII veldtelefoon van het Sovjet leger. In de veldtelefoon trof ik een Sovjet batterij uit de jaren tachtig aan. Hoewel de batterij geoxideerd was, had hij de veldtelefoon gelukkig niet aangetast.
Nu kom je een batterij uit de periode van de Sovjet-Unie niet zo vaak tegen, dus bewaar ik hem in een plastic grijpzakje zodat ik 'm toch veilig kan bekijken.

Planeta batterij.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
LDO
Lid
Contacteer:

Bericht door LDO »

Varta, ja dat was het! Ik lees dat Witte Kat an sich zelfs tot 2010 bestaan heeft, dat is langer dan ik dacht.
Ik kan me de zwarte batterijen met de witte, zittende kat er op ook nog goed herinneren uit mijn jeugd. En dat ze vrij snel lekten als je een tijdje niet naar je speelgoed omgekeken had. Helaas besefte ik nog niet dat je de polen in het speelgoed kon opschuren zodat alles weer werkte. Menig tankje is vroegtijdig de vuilnisbak in verdwenen, daar moeder een opgeruimd type was en vader te moe was nadat hij van een lange dag werken thuis kwam. Jeugdtrauma dus.
Ik heb alles van mijn kinderen altijd geprobeerd tot in het 100-voudige te repareren.
Schuurpapier, superlijm, tie wraps en duct tape. Er zijn vakanties mee gered en mensen mee ontvoerd!
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Nico1965 schreef: 09 apr 2023, 15:56
Voor telefoons kan ik me nog voorstellen, maar voor zaklampen, zulke grote?
Ik ben jaren leiding bij een jeugdvereniging geweest. En pakweg 15 jaar geleden hadden we nog blokbatterijen voor handlampen. Kortom draagbare zoeklichten.
Deze batterijen zijn (nog steeds verkrijgbaar. 6,5cm x 6,5 cm vierkant en 11,5 cm hoog. 6V ! Gingen wel super lang mee. Maar tegenwoordig heb je voor de prijs van een dergelijke batterij een Ledlamp die veel handzamer en net zo fel en ver kan schijnen en oplaadbaar is.
550x658.jpg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Nico1965
Lid

Bericht door Nico1965 »

Leuke achterliggende verhalen moet ik zeggen, herkenbaar ook :!:

Dank ook voor de link, gevoegde foto's en tip voor het sealen van de batterijen.

Wilde ze inderdaad nog bewaren.
Ben een stuk wijzer geworden, ook op batterij gebied :)
Plaats reactie