Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik ben al lang niet meer hier geweest maar de hobby is nog steeds doorgegaan. Oa het vinden van spul met of zonder de MD.
Ik dit geval heb ik bij ons in het dorp een tanktrack gevonden van de sherman tank. Gewoon tijdens het wandelen met de hond
Ik ga er een Mancave item van maken. Leuk item om over te praten.
Opmerkelijk vondst. Het zal je wel moeite hebben gekost om de track te vervoeren.
Zo aan de vindplaats te zien, lag de track op een akker. Mogelijk is de track ooit aan de kant gegooid door een akkerbouwer. Van dergelijke objecten op zijn land zal de akkbouwer niet blij worden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Inderdaad aan de zijkant van een akker gevonden. En ja het ding is enorm zwaar en alleen dat ding in de auto leggen was nogal een klus. Niettemin vind je zoiets niet elke dag dus de moeite wil ik wel nemen. Ik ga nog even wat roest verwijderen en en preserveren. Ik maak er een glazen plaat op met daar daaronder een kleine sherman tank en een plaatje waar en wanneer ik het gevonden heb. Leuk voor de Mancave hoewel deze al behoorlijk vol is met oa een PAK 40 wiel.
De track is afkomstig van een Amerikaanse M4 Sherman-tank van de 2e Pantserdivisie, ook wel bekend als "Hell on Wheels".
De chevrontracks tonen zowat geen sporen van slijtage, daten het aantal tracks doen vermoeden dat dit waarschijnlijk van de tanks is afgevallen.
Het eindresultaat zal ik straks hier ook weer posten.
We zien het eindresultaat met belangstelling tegemoet.
Dat de track geen sporen van slijtage heeft zou inderdaad kunnen betekenen dat het een reservetrack is geweest. Mogelijk heeft het ook tot extra bepantsering van een tank gediend. Zie; https://imgur.com/9BBPp3k
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Hoi allemaal.
Een winterstop (te koud in mijn werkplaats en woonkamer mocht niet) ben ik toch verder gegaan. Ondanks dat aan alle kanten aangegeven werd dat het primacus zo vond ik zelf dat er meer detail moest zijn. Zie hier het resultaat van noeste arbeid.
Inmiddels is de track volledig gereinigd en alle los zittende roest verwijderd. Ik ben nu aan het twijfelen of ik de track behandelen moet met tannine. Dit kleurt het ijzer zwart. Daarna met renaissance wax bewerken. Dat zou roest tegen moeten gaan of op zijn minst vertragen.
Het metaal werk voor het frame is inmiddels besteld, glasplaat ook tekstbordje is in behandeling. De tekst:
Optie 1 – klassiek en strak
Rupsbandschakel M4 Sherman tank
Amerikaanse strijdkrachten
Bevrijding Oirsbeek – 17 september 1944
Gevonden te Oirsbeek
Optie 2 – met eenheid (iets uitgebreider)
Tank track M4 Sherman
U.S. 2nd Armored Division “Hell on Wheels”
Bevrijding Oirsbeek
17 september 1944
Optie 3 – met functie (extra pantsering)
Rupsbandschakel M4 Sherman
Gebruikt als extra pantsering
Amerikaanse bevrijdingstroepen
Oirsbeek – 17-09-1944
optie4 - eenheid en functie
Rupsbandschakel van een M4 Sherman-tank
Deze schakels werden tijdens de Tweede Wereldoorlog bevestigd aan de tank als extra pantsering, ter bescherming tegen vijandelijk vuur.
Gevonden in Oirsbeek in 2025, waar op 17 september 1944 Amerikaanse troepen van de U.S. 2nd Armored Division “Hell on Wheels” het dorp bevrijdden van Duitse bezetting.
Een tastbaar herinneringsstuk aan de gevechten en de bevrijding van Zuid-Limburg.