Bodemvondsten identificatie-topic

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Gesloten
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

bollebekboerke schreef:
Toby schreef:Nee hij dacht dat hij daarvoor tezwaar zou zijn,ik zij al hij gaat morgen diep de grond in.
er bestaan granaten die je zelfs niet kunt optillen....
Zondag kreeg ik het topke van een ontplofte obus die ongeveer 30cm kaliber had. Ik schat ongeveer 40 kg., dus kan je je ongeveer inbeelden hoeveel de complete granaat woog?
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Ivo Wilms en ik hebben afgelopen zondag een stielhandgranate gevonden, maar we hebben hem fijn laten liggen.
Hij zat namelijk nog vol.
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

Hallo allemaal, ik vond toevallig op een LZ van Market Garden een voorwerp waarvan ik niet weet wat het was. ik heb nog geen foto, en ben nu niet thuis om een foto enz te maken. Misschien kunnen jullie mij zonder foto al iets vertellen.

het betreft denk ik een soort van deksel voor iets, deze bestaat uit drie rondjes ter grootte van een bierviltje (drie bierviltjes dus). Deze zijn van ijzer en vormen één geheel. Zo vormen ze een driehoek, maar deze heeft voor zover ik nog weet geen hoekige punten, maar afgeronde hoeken vanwege de drie rondjes zeg maar.

sorry dat he beetje onduidelijk is, maar wanneer ik de tijd heb zal ik een foto proberen te plaatsen.

trouwens het hoeft geen wo2 vondst te zijn, het is daar nu (en toen ook) landbouwgrond. maar gezien de staat is er een grote kans dat het een wo2 vondst is.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

karell schreef:Hallo allemaal, ik vond toevallig op een LZ van Market Garden een voorwerp waarvan ik niet weet wat het was. ik heb nog geen foto, en ben nu niet thuis om een foto enz te maken. Misschien kunnen jullie mij zonder foto al iets vertellen.

het betreft denk ik een soort van deksel voor iets, deze bestaat uit drie rondjes ter grootte van een bierviltje (drie bierviltjes dus). Deze zijn van ijzer en vormen één geheel. Zo vormen ze een driehoek, maar deze heeft voor zover ik nog weet geen hoekige punten, maar afgeronde hoeken vanwege de drie rondjes zeg maar.

sorry dat he beetje onduidelijk is, maar wanneer ik de tijd heb zal ik een foto proberen te plaatsen.

trouwens het hoeft geen wo2 vondst te zijn, het is daar nu (en toen ook) landbouwgrond. maar gezien de staat is er een grote kans dat het een wo2 vondst is.
Afbeelding

Granaatdeksel om granaten te vervoeren.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

haha, dat is nog een snel en precies het goed antwoord!
bedankt Ivo.

weet iemand hier iets meer over?
was het voor handgranaten of andere granaten?
hoeveel erinzaten? foto van de rest van de kist?
wie het gebruikten?

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Volgens mij voor artilleriegranaten, alleen weet ik niet welk type.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ik heb een paar dagen gezocht, maar kan weinig concreets vinden over de foto vier posts hierboven. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
van wie het was? welk geschut, welke artillerie?enz.

alvast bedankt

Bij deze toch nog de foto's

Afbeelding

Afbeelding
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

hallo,

kan iemand mij helpen met de volgende twee objecten?

Afbeelding

het voorwerp rechtsonder, is dit van een kar98, lee enfield of iets heel anders?

het rondevoorwerp? wat is dit? iets van een rookgranaat of iets dergelijks? of blikje eten, aan de binnenkant zit nog wat camo.(zie foto 2)

Afbeelding

verder nog iemand die mij wat meer kan vertellen over het volgende?:

Afbeelding


ik denk het middelste weer een grendel van een geweer, het langwerpige iets van een messkit? het ronde voorwerp lijkt wel een merkteken van een auto, maar daar is het te zwaar voor. het is ook een beetjé 'hol' aan de achterkant. zie volgende foto:

Afbeelding

en een andere foto van het vierde onderdeel:

Afbeelding

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Even een reactie op het Hürtgentopic: wat een epaulet genoemd wordt is een strap die aan de mouwen van een regenjas zat. Kortom: het is een stuk mouw van een US raincoat. Om precies te zijn de Raincoat, Resin, Dismounted.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Grendel is van een 98 systeem.
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ok thx..

maar waren er dan verschillende vormen? omdat je vaak ziet dat er bij de hendel vaak een hoek in zit van bijna 90 graden?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

karell schreef:ok thx..

maar waren er dan verschillende vormen? omdat je vaak ziet dat er bij de hendel vaak een hoek in zit van bijna 90 graden?
Dat is eigenlijk afhankelijk van de klant. Een grendel zonder hoek steekt redelijk naar de zijkant uit en snel grendelen terwijl het wapen geschoudert is zit er niet in. Dit is niet voor iedereen acceptabel. Verder wordt het moeilijk om een grote kijker te plaatsen met een grendel zonder hoek.
spideycop
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 apr 2007, 20:38

Hurtgenwald wat is dit ?

Bericht door spideycop »

Gevonden aldaar

Kan iemand mij vertellen wat het is ?

Afbeelding

En dan dit stuk raincoat (heb 2 verschillende kleuren)
Hierin staat een serie nummer 763806 zou het van een geregistreerde soldaat kunnen zijn ?

Afbeelding

En deze haakjes ?

Afbeelding

Tot slot dit leer ?

Afbeelding

De rest zijn hulzen en kogels maar die staan al beschreven

Thanks Jack
messemaker
Lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 05 okt 2006, 20:05

Bericht door messemaker »

Ik weet niet wat dit is dus post het maar hier.Sorry voor de slechte foto,s,mij camera wil niet
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Re: Hurtgenwald wat is dit ?

Bericht door Loek D. »

spideycop schreef: En deze haakjes ?
Afbeelding
Standaard US haken die je op musette bags, suspenders, haversacks vindt... De ring komt waarschijnlijk van een setje suspenders af.
Gesloten