Bodemvondsten identificatie-topic
- Num9
- Lid
- Contacteer:
Re: Bodemvondsten identificatie-topic
@ Rowen
De koperen schrijf achterin is een tandwiel (tanden naar het middelpunt gericht), daar zitten nog 2 kleine tandwieltjes in. Vaak gevonden in het Hürtgen, zoals die van jou of de losse onderdelen ervan.
De koperen schrijf achterin is een tandwiel (tanden naar het middelpunt gericht), daar zitten nog 2 kleine tandwieltjes in. Vaak gevonden in het Hürtgen, zoals die van jou of de losse onderdelen ervan.
-
- Lid
- Rowen
- Lid
Sorry voor laten reactieNum9 schreef:@ Rowen
Ik ga hem niet uit elkaar halen, want dat zal wel alles af brokkelen. Het is ten slotte Maar oud ijzer,
-
- Lid
Hm...voor jou wel misschien maar ik vind het apparte techniek vinden als je de binnenkant bekijkt 

- Rowen
- Lid
Onder zie ik geen schroeven zitten, dus het is een geheel lijkt mij
-
- Lid
Dat zit aan de binnenkant en zal je zo niet zien, leuke techniek!Rowen schreef:Onder zie ik geen schroeven zitten, dus het is een geheel lijkt mij
- Haplo
- Lid
Eigenlijk zou je er eens een doorsnede van moeten bekijken.
Dan zie je pas echt welke techniek er in schuilt.
Bijster interessant in elk geval, en deze is ook nog wel weer redelijk netjes te krijgen als je hem wat schoonmaakt.
Dan zie je pas echt welke techniek er in schuilt.
Bijster interessant in elk geval, en deze is ook nog wel weer redelijk netjes te krijgen als je hem wat schoonmaakt.
Mvg/Best regards, Sipke
-
- Lid
Kan iemand mij helpen met het volgende,
Mijn maatje en ik hebben een aantal dingen gevonden waarvan we niet weten wat het is, ik hoop dat 1 van jullie mij dit kan vertellen.
Hier komen ze dan !

Dit is de achterkant,staat ook het jaartal 1942,en nog wat onbekends

Er zit dus een dop op, dit is wat er in zit!

Echt geen idee wat dit moet zijn, duidelijk te zien is de letter V

Dit is de achterkant,duidelijk te zien is het schroefdraad.

Ik denk dat dit een soort van dekseltje voor iets is geweest, te zien het scharnier punt. bovenkant is van leer.

En de achterkant.

Mijn maatje en ik hebben een aantal dingen gevonden waarvan we niet weten wat het is, ik hoop dat 1 van jullie mij dit kan vertellen.
Hier komen ze dan !

Echt geen idee wat dit moet zijn, duidelijk te zien is de letter V

Dit is de achterkant,duidelijk te zien is het schroefdraad.

Ik denk dat dit een soort van dekseltje voor iets is geweest, te zien het scharnier punt. bovenkant is van leer.

En de achterkant.

- mmbroek
- Lid
Op je eerste drie foto's is een "Hautentgiftungsmittel" te zien.
De rest zou ik niet weten...
De rest zou ik niet weten...
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 37 keer
- Ontvangen: 80 keer
Hautentgiftungsmittel
Inmiddels weet je al dat het voorwerp op de 3 foto’s een bakelieten houder is voor huidontsmettingstabletten, zie http://www.dererstezug.com/Hautentgiftungsmittel.htm . Dit Hautentgiftungsmittel behoorde tot de standaarduitrusting van de Duitse WOII soldaat en werd normaal gesproken bewaard in de gasmaskerbus.Ltbozz schreef:Kan iemand mij helpen met het volgende,
Hier komen ze dan !
Omdat je vraagt of wat voor een voorwerp het nu precies is neem ik aan dat je dus ook niet weet wat Hautentgiftungsmittel is. Hautentgiftungsmittel zijn tabletten om de met gifgas besmette huid te ontsmetten. Deze tabletten zijn op zich ook een gif. Ik weet niet hoelang de stoffen in deze tabletten werkzaam (lees gevaarlijk) blijven maar ik zou er wel mee oppassen. Zeker omdat je de houder met je blote handen vastpakt en open maakt.
Het zoeken met een metaaldetector kan misschien heel leuk zijn maar je moet er wel op bedacht zijn dat niet elk voorwerp dat je vindt zo ongevaarlijk is als wat het lijkt.
Vandaag de dag houden we rekening met het milieu maar dat was 70 jaar geleden wel anders. Het gebruik van zware en giftige stoffen voor het fabriceren van allerlei producten was toen heel gewoon. Ik denk daarbij o.a. aan kwik, radium en lood (ook in verf).
Ik schrijf dit niet om je bang te maken maar wel om je te waarschuwen. Pas op met voorwerpen waarvan je niet weet of wat het is en dat geldt niet alleen voor munitie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
hallo
ik heb een aantal jaar geleden deze butt plate gevonden in de omgeving van bastogne. ik kan er echter met geen mogelijkheid achterkomen van welk wapen het is in de buurt lagen wel een hoop amerikaanse voorwerpen dus het waarschijnlijk US
alvast bedankt en mvg
ik heb een aantal jaar geleden deze butt plate gevonden in de omgeving van bastogne. ik kan er echter met geen mogelijkheid achterkomen van welk wapen het is in de buurt lagen wel een hoop amerikaanse voorwerpen dus het waarschijnlijk US
alvast bedankt en mvg
"May God have mercy upon my enemies, because i won't."
Gen. George S. Patton jr.
Gen. George S. Patton jr.
-
- Lid
Hoi,
Via google kwam ik je foto tegen?
ik heb totaal geen verstand van dit soort vonsten en hoopte dat je me wat meer kon vertellen hierover.
Volgens mij hoef ik niet bang te zijn dat het ontploft wat het is een onstsker ofzo iets.......toch?
ik hoor graag van jullie.
Via google kwam ik je foto tegen?
ik heb totaal geen verstand van dit soort vonsten en hoopte dat je me wat meer kon vertellen hierover.
Volgens mij hoef ik niet bang te zijn dat het ontploft wat het is een onstsker ofzo iets.......toch?
ik hoor graag van jullie.
- koe op zolder
- Lid
Ontstekers klappen ook, en hard genoeg...
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Haplo
- Lid
Altijd al een keer willen gebruiken.
Waarom gaan mensen altijd met dingen aan de wandel waarvan ze niet weten wat het is?
Het is inderdaad een ontsteker en deze bevat een fijne lading.
Zwaar zat om je hand tot moes te verwerken.
En met wat geluk blijft het daar dan bij.
Verder betreft het een No 117 artillery fuze.
Stukje info wat je aan de EOD kan doorgeven.

Waarom gaan mensen altijd met dingen aan de wandel waarvan ze niet weten wat het is?
Het is inderdaad een ontsteker en deze bevat een fijne lading.
Zwaar zat om je hand tot moes te verwerken.
En met wat geluk blijft het daar dan bij.
Verder betreft het een No 117 artillery fuze.
Stukje info wat je aan de EOD kan doorgeven.
Mvg/Best regards, Sipke