ost freiwilligers

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

ost freiwilligers

Bericht door honved »

Soldaat Turkistan Legioen.

Mouwembleem echter op de verkeerde arm, volgens de voorschriften werd deze op de rechterarm gedragen. Een hoek van het mouwembleem ligt ietsje los waardoor je de niet vesleten stof onder het embleem duidelijk kan zien.
De Waffenfarbe kleur van het Turkistaanse legioen was lichtblauw. De schouderstukken op deze jas hebben echter geen lichtblauwe rand en de kraagemblemen ook niet. Deze hebben geen duidelijke waffenfarbe. De schouderstukken zijn geheel zonder. Bij de kraagemblemen lijkt het door de foto net de lichtgroene waffenfarbe van het Azerbaidschan Legioen ! Ook hier geen duidelijke andere kleur.
Waarom door de MG schutters een webbing koppel werd gedragen is mij nog onduidelijk. Heb hier veel foto's van. MG schutters uitgerust met een DP of een Maxim dragen vrijwel alle een engelse webbing koppel.
Echter, op de mij bekende foto's is er nooit iets aan de koppel bevestigd. Wie hieromtrent iets weet ?
Kan me voorstellen dat de zware magazijnen e.d hier aan werden bevestigd maar dat is op geen enkele foto te zien.
Voor alle duidelijk mbt de uitrusting, ik ben niet woonachtig in NL !!
Bijlagen
Rotation of DSCI4343 k.jpg
DSCI4345 k.jpg
DSCI4346 k.jpg
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

Nog een paar foto's
Bijlagen
Rotation of DSCI4348 k.jpg
Rotation of DSCI4344 k.jpg
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: ost freiwilligers

Bericht door ammo »

Plaats even een paar foto,s waar te zien is dat ze britse koppels droegen, ik kon ze niet vinden,
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: ost freiwilligers

Bericht door Darryl »

4e of 5e hit met google: http://img33.imageshack.us/img33/5563/t ... n133fw.gif Beschrijving bij de foto ''Turk Legion''
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

ammo schreef:Plaats even een paar foto,s waar te zien is dat ze britse koppels droegen, ik kon ze niet vinden,
Bij deze, even snel gezocht. Beide foto's van het georgische legioen.
Bijlagen
georgiers met webbing koppel1.jpg
georgiers met webbing koppel.JPG
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: ost freiwilligers

Bericht door michiel01 »

Foto Darryl: nette foto de kerel links bovenin draagt een Nederlands schuitje met de Duitse insignes aangebracht! Very nice!

Foto's honved:
De heren dragen tassen die mij sterk doen denken aan de Mosin nagant tasjes. (ik ben niet zo'n wapenkenner maar aan op de eerste foto loopt ook een kerel met een Nagant als ik zo eens bekijk)

Je jasje is erg netjes, de variatie van het armschildje is interessant, zeker met de toegevoegde litze als rangonderscheidingsteken. Het is het eerste originele Turkistan schildje dat ik op deze wijze aangebracht zie. Is het een Bevo variant op wol?

Opmerkelijk ook dat de Georgiers helemaal geen kraagspiegels dragen.

Honved, zijn de twee foto's die je hebt geupload uit je eigen collectie? Vind je het bezwaarlijk als ik ze op WAF in een topic over ostlegioenen toevoeg?
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

michiel01 schreef:Foto Darryl: nette foto de kerel links bovenin draagt een Nederlands schuitje met de Duitse insignes aangebracht! Very nice!

Foto's honved:
De heren dragen tassen die mij sterk doen denken aan de Mosin nagant tasjes. (ik ben niet zo'n wapenkenner maar aan op de eerste foto loopt ook een kerel met een Nagant als ik zo eens bekijk)

Je jasje is erg netjes, de variatie van het armschildje is interessant, zeker met de toegevoegde litze als rangonderscheidingsteken. Het is het eerste originele Turkistan schildje dat ik op deze wijze aangebracht zie. Is het een Bevo variant op wol?

Opmerkelijk ook dat de Georgiers helemaal geen kraagspiegels dragen.

Honved, zijn de twee foto's die je hebt geupload uit je eigen collectie? Vind je het bezwaarlijk als ik ze op WAF in een topic over ostlegioenen toevoeg?
Omgebouwde nederlandse schuitjes werden veelvuldig door de ost-freiwilligers gedragen. Heb er zelf ook een in mijn collectie. Volgens mij draagt de turkistan vrijwilliger zittend op de foto (van Darryl) in het midden ook een omgebouwde nederlandse jas.

Dat op mijn foto's de georgiers geen kraagspiegels dragen is heel normaal, ze hebben gedurende 1942 alle kraagspiegels en hoheitabzeichen van de aan hun uitgereikte uniformen moeten verwijderen daar ze deze niet mochten dragen. Later kregen ze hun eigen emblemen en uiteindelijk in de loop van 1944 werd hun toegestaan om ook de duitse emblemen te dragen.

De vrijwilligers werden grotendeels uitgerust met de op de sovjets buitgemaakte wapens. Een deel kreeg duits, het overgrote deel echter russische wapens en uitrusting. Je kunt beide op foto's aantreffen. Ook zie je foto's waarvan de een een russisch wapen heeft en de ander een duits.
Je mag de foto's gerust plaatsen, heb jammer genoeg niet de originele. Dit zijn vrij bekende foto's van de georgiers. Heb ze zelf ook van internet gehaald.

Het mouwembleem is geen bevo variant maar een geweven uitvoering (zie foto). Voor mij is het de eerste keer dat ik het Turkistanembleem op de linkermouw zie. Op een wollen ondergrond bevestigt zie je wel vaker. Moet dit ook nog ergens op een foto hebben. Maar waar ?
Bijlagen
5 zonder embl.jpg
5 zonder embl.jpg (11.35 KiB) 3838 keer bekeken
turkistan mouwembleem1 k.jpg
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: ost freiwilligers

Bericht door michiel01 »

Ow je hebt net zo'n database als ik hoor ik al.

Ja nu je het zegt, het jasje lijkt heel sterk op een Nederlands omgebouwde, gekeken naar de zakken en het model jasje, is er veel dat hiervoor spreekt.

Bedankt trouwens voor het posten van deze info. Het gebruik van de webbinbgriem was mij onbekend. Weet je toevallig de achtergrond van deze riemen? Zijn dit riemen uit de Duinkerken depots? Ik neem aan dat de Duitsers ze niet van de Britten hebben gekocht in de loop van de oorlog.

Omgebouwde Nederlandse schuitjes heb ik reeds in 4 verschillende varianten, plus een jasje (is terug te vinden in mijn vrzameltopic).

Het embleem is overigens een killer, vind het een van de meest nette (period aangebrachte) embelemen die ik tot op heden ben tegengekomen. Mijn complimenten overigens voor je gehele pop!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: ost freiwilligers

Bericht door utmi »

Kan het zijn dat de ondergrond van het embleem ook britse Battledress stof is?
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: ost freiwilligers

Bericht door koe op zolder »

Wauw, prachtige foto's en uniformen! Eindelijk weer eens een interessant topic hier.
Weet je misschien ook of de gespen aan de achterkant van de Britse koppels eraf werden gehaalt voor de Turkse en Georgische vrijwilligers?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

utmi schreef:Kan het zijn dat de ondergrond van het embleem ook britse Battledress stof is?
Het is in ieder geval niet duitse uniformstof, de kleur wijkt af. Had er nog geen eens bij stilgestaan dat het eventueel ook britse stof kan zijn. Het is niet de britse battledress kleur, lijkt op de foto zo maar in werkelijkheid neigt de kleur meer naar groen. Kan natuurlijk geverfd zijn.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

koe op zolder schreef:Wauw, prachtige foto's en uniformen! Eindelijk weer eens een interessant topic hier.
Weet je misschien ook of de gespen aan de achterkant van de Britse koppels eraf werden gehaalt voor de Turkse en Georgische vrijwilligers?
Dank je, zal er binnenkort nog een paar posten.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of de gespen er door de ostfreiwilligers zijn afgehaald. Deze koppels zie je regelmatig maar of dat gedaan werd geen idee. Sorry.
michiel01 schreef:Ow je hebt net zo'n database als ik hoor ik al.

Het gebruik van de webbinbgriem was mij onbekend. Weet je toevallig de achtergrond van deze riemen? Zijn dit riemen uit de Duinkerken depots? Ik neem aan dat de Duitsers ze niet van de Britten hebben gekocht in de loop van de oorlog.

Omgebouwde Nederlandse schuitjes heb ik reeds in 4 verschillende varianten, plus een jasje (is terug te vinden in mijn vrzameltopic).
Het lijkt mij logisch dat deze webbingkoppels buitgemaakt zijn bij de veldtocht in 1940 of natuurlijk later bij Dieppe. Alhoewel het dan canadese koppels moeten zijn, maar dat zie je niet op een zwart/wit foto. Neem aan dat ze allebei wel door de ost-einheiten gebruikt zijn. Zal binnenkort bij een andere jas ook het schuitje tonen dat gemaakt is van nederlands buitgemaakte stof.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: ost freiwilligers

Bericht door michiel01 »

Dieppe lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, vergeleken bij Duinkerken is de hoeveelheid buitgemaakte uitrusting minimaal. Te weinig om dergelijke grote hoeveelheden eenheden uit te rusten. Vermoedelijk komt het spul van de depots in Duinkerken, dat lijkt me het meest aannemelijke, hier kwamen bijvoorbeeld ook de befaamde "U-Boot jasjes" vandaan. Of eventueel buitgemaakt Russisch land-lease spul. Geen idee of deze riemen daar onder vielen. Dat ligt te ver van m'n verzamelgebied af.

Ben benieuwd naar je andere uniform en schuitje.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

michiel01 schreef:Dieppe lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, vergeleken bij Duinkerken is de hoeveelheid buitgemaakte uitrusting minimaal. Te weinig om dergelijke grote hoeveelheden eenheden uit te rusten. Vermoedelijk komt het spul van de depots in Duinkerken, dat lijkt me het meest aannemelijke, hier kwamen bijvoorbeeld ook de befaamde "U-Boot jasjes" vandaan. Of eventueel buitgemaakt Russisch land-lease spul. Geen idee of deze riemen daar onder vielen. Dat ligt te ver van m'n verzamelgebied af.

Ben benieuwd naar je andere uniform en schuitje.
Ik weet het ook niet zeker, het lijkt me alleen aannemelijk dat ze hiervandaan komen. Natuurlijk is in Duinkerken veel meer buitgemaakt dan bij Dieppe, maar het zou beide kunnen. Op alle fronten is veel uitrusting buitgemaakt en weer doorgebruikt. Waar het vandaan komt zal altijd wel een vraagteken blijven.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: ost freiwilligers

Bericht door honved »

ROA feldwebel (Ost-batallion)

Een omgebouwde nederlandse jas. Dit was de eerste jas van mijn vrijwilligercollectie.
De jas is voorzien van een duitse kraag en duitse zakken en knopen. De kraagstukken zijn van het vroege model, later werden meestal de duitse kraagemblemen gedragen. Deze jas is zoals hij in een ost-bataljon werd gedragen. Bij een ost-batljon werd het ROA embleem op de linkermouw gedragen. Bij het ROA leger (onder leiding van de russische generaal Vlassov, opgericht op 14 november 1944) werd het mouwembleem op de rechtermouw gedragen. Op veel foto's van de troepen van Vlassov wordt het mouwembleem op zowel de rechter-, als op de linkermouw gedragen. Dit omdat de 1ste ROA divisie (600 inf. div (russisch)) voornamelijk werd opgebouwd uit de bestaande ROA ost-bataljons die door de duitse Wehrmacht werden vrijgegeven. Deze Ost-bataljons behielden natuurlijk hun eigen uniform en veelal werden de emblemen niet omgestikt.

Het schuitje heb ik er later bijgevonden. Dit werd door zowel de ROA als de Don kozakken in deze stijl gedragen. Het is samengesteld van buitgemaakte nederlandse en duitse stof.
Als uitrusting een russische kaartentas en en nagant revolverholster aan een duitse riem.
Bijlagen
Rotation of DSCI4377 k.jpg
Rotation of DSCI4363 k .jpg
Rotation of DSCI4365 k.jpg
Laatst gewijzigd door honved op 06 jul 2011, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie