Bedankt, zal proberen om dit topic zo nu en dan met nieuwe gegevens aan te vullen. Er is nog genoeg materiaal in mijn collectie mbt Ost-freiwilligers.Eric schreef:Schitterende collectie en tevens zeer informatief topic, bedankt voor het posten!
ost freiwilligers
-
- Lid
Re: ost freiwilligers
- Alex
- Beste Signature 2007
Homved, had je mijn pbtje nog ontvangen wat betreft het jasje?
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
-
- Lid
Alex schreef:Homved, had je mijn pbtje nog ontvangen wat betreft het jasje?
Vandaag pas gezien, sorry.
Bedankt voor je bericht. Heb je PB reeds beantwoord.
mfg
- wessel
- Lid
Uniek verzamelgebied en prachtige uniformen. Dit alles maakt je collectie alleen maar waardevoller! Een zeer informatief topic .
-
- Lid
wessel schreef:Uniek verzamelgebied en prachtige uniformen. Dit alles maakt je collectie alleen maar waardevoller! Een zeer informatief topic .
Dank je !!
Dit is inderdaad niet een gebied waar elke verzamelaar mee bekend is. Het is een interessant gebied met nog vele verassingen. Dacht dat ik het meeste al wel wist en dan ondek je weer wat nieuws.
Je zweeft op dit gebied ongeveer tussen verschillende verzamelrichtingen in. Een beetje duits, engels, nederlands, pools en wat al niet meer. Kortom het blijft interessant !
Zal in de loop van de week weer een nieuw item gaan tonen.
- wessel
- Lid
Het is ook zeer interessant. Vooral als je de tegenstrijdigheden m.b.t. de vrijwilligerslegioenen bekijkt. Neem het voorbeeld van de Handschar of Kozakkendivisie. Enerzijds was men ideologisch tegen Moslims en Slaven, maar anderzijds toch wanhopig op zoek naar strijdkrachten. Komt er ooit nog iets in je collectie van bv. de Spaanse Blauwe Divisie of het Indiaas Legioen? Vooral dat laatste zou wel erg bijzonder zijn.
-
- Lid
Nee, dat ben ik niet van plan. Waar is dan het einde ?wessel schreef:Het is ook zeer interessant. Vooral als je de tegenstrijdigheden m.b.t. de vrijwilligerslegioenen bekijkt. Neem het voorbeeld van de Handschar of Kozakkendivisie. Enerzijds was men ideologisch tegen Moslims en Slaven, maar anderzijds toch wanhopig op zoek naar strijdkrachten. Komt er ooit nog iets in je collectie van bv. de Spaanse Blauwe Divisie of het Indiaas Legioen? Vooral dat laatste zou wel erg bijzonder zijn.
Ik heb besloten om het beperkt te houden tot de "Russen" binnen het Duitse leger.
Dat gebied is al dermate groot, turkmenen, georgiers, armenen, kozakken, russen etc.etc., dat een uitbreiding naar andere vrijwilligerslegioenen voor mij niet realiseerbaar is.
Het indische legioen stelde in vergelijking tot de russische legioenen ook niet veel voor. Qua aantal manschappen, inzetgebieden e.d. Het diende hoofdzakelijk als propaganda. Voorzover mij bekend zijn ze alleen ingezet tegen het franse verzet en kustbewaking. De blauwe divisie was natuurlijk een ander verhaal, dat was een fronteenheid die zich aan het oostfront wel bewezen heeft.
-
- Lid
Ik wil niet off-topic gaan maar Hitler was niet tegen Moslims, en Handschar = kroatische = geen slavisch volk.
On-topic erg leuk spul ben benieuwd naar je aanwinsten!
On-topic erg leuk spul ben benieuwd naar je aanwinsten!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
- wessel
- Lid
Ik denk dat als je afgaat op de rassentheorie in die tijd het mij niet verwonderd als men Moslims niet tot het Arische ras rekende. Daar komt nog eens bij dat de Islam een vreemde godsdienst was voor vele Katholieke soldaten. Ik denk dat men deze mensen gewoon uit extreme nood aan manschappen aanwierf. De Handschar divisie telde trouwens niet alleen Kroatische Volksduitsers, maar ook Albanese en Bosnische Moslims. Ten tweede kan Kroatië wel tot een Zuid-Slavisch land gerekend worden aangezien men er een Slavische taal spreekt.
Bij deze terug on-topic .
Bij deze terug on-topic .
-
- Lid
ROA soldaat met Tellermine.
Dit keer geen omgebouwde nederlandse jas maar een duitse m43 jas.
Naarmate de oorlog langer duurde werden de ROA eenheden, die streden binnen de gelederen van de Wehrmacht, steeds beter uitgerust. Bewapening en uitrusting bleef ten opzichte van de Wehrmacht grotendeels nog ontoereikend en verouderd. Dit veranderde toen eind 1944 door uitgerekend SS Reichsfuhrer Himmler, de grootste ideologische tegenstander van de russen, toestemming en steun werd verleend aan de opbouw van een ROA leger. De 1ste ROA divisie (600.Inf.Div.(Russisch)) werd volledig uitgerust en op volle sterkte in februari 1945 overgedragen aan Generaal Vlassov. Bekleding was nog niet een standaard. Er werden door de bestaande Ostbataljons die in de divisie werden opgenomen nog een allegaartje aan bekleding gedragen, zowel omgebouwde nederlandse, franse als duitse uniformen. Bewapening was echter voor 90% duits. Aan manschappen was geen gebrek, er werd door de grote vrijwillige aanmelding van Ost-arbeiters en krijgsgevangen zelfs selectief geselecteerd. De 1ste ROA divisie moest zo snel mogelijk inzetbereid zijn waardoor de voorkeur werd gegeven aan de toetreding van ervaren manschappen. Ostbataljons die al enige jaren aan het front gediend hadden kregen voorrang.
Zo werden de restanten van de Kaminski brigade ingedeeld bij het I./Grenadier Regiment 1602.
De uiteindelijke sterkte van de volledig uitgeruste 1ste ROA divisie lag rond de 20.000 man.
De overige manschappen die zich hadden aangemeld werden later gedeeltelijk ingedeeld bij de 2e en 3e ROA divisie die meer door tijdgebrek en onvoldoende uitrusting dan toeloop, niet meer als volwaardige divisies zijn opgebouwd.
Dit keer geen omgebouwde nederlandse jas maar een duitse m43 jas.
Naarmate de oorlog langer duurde werden de ROA eenheden, die streden binnen de gelederen van de Wehrmacht, steeds beter uitgerust. Bewapening en uitrusting bleef ten opzichte van de Wehrmacht grotendeels nog ontoereikend en verouderd. Dit veranderde toen eind 1944 door uitgerekend SS Reichsfuhrer Himmler, de grootste ideologische tegenstander van de russen, toestemming en steun werd verleend aan de opbouw van een ROA leger. De 1ste ROA divisie (600.Inf.Div.(Russisch)) werd volledig uitgerust en op volle sterkte in februari 1945 overgedragen aan Generaal Vlassov. Bekleding was nog niet een standaard. Er werden door de bestaande Ostbataljons die in de divisie werden opgenomen nog een allegaartje aan bekleding gedragen, zowel omgebouwde nederlandse, franse als duitse uniformen. Bewapening was echter voor 90% duits. Aan manschappen was geen gebrek, er werd door de grote vrijwillige aanmelding van Ost-arbeiters en krijgsgevangen zelfs selectief geselecteerd. De 1ste ROA divisie moest zo snel mogelijk inzetbereid zijn waardoor de voorkeur werd gegeven aan de toetreding van ervaren manschappen. Ostbataljons die al enige jaren aan het front gediend hadden kregen voorrang.
Zo werden de restanten van de Kaminski brigade ingedeeld bij het I./Grenadier Regiment 1602.
De uiteindelijke sterkte van de volledig uitgeruste 1ste ROA divisie lag rond de 20.000 man.
De overige manschappen die zich hadden aangemeld werden later gedeeltelijk ingedeeld bij de 2e en 3e ROA divisie die meer door tijdgebrek en onvoldoende uitrusting dan toeloop, niet meer als volwaardige divisies zijn opgebouwd.
-
- Lid
Set emblemen van een Armeense "freiwilliger".
Petembleem met de nationale kleuren van het Armeense legioen, mouwembleem op onderstof en vroeg model kraagemblemen.
Petembleem met de nationale kleuren van het Armeense legioen, mouwembleem op onderstof en vroeg model kraagemblemen.
-
- Lid
- panzer lehr
- Lid
-
- Lid
-
- Lid
Overjas Gefreiter Georgische legioen
Waffenfarbe : roze (zelfde kleur als duitse pantsertroepen)
Uitgerust met mosin nagant geweer M91/30, russische schep in foudraal en k98 patroontas.
Waffenfarbe : roze (zelfde kleur als duitse pantsertroepen)
Uitgerust met mosin nagant geweer M91/30, russische schep in foudraal en k98 patroontas.