Hier nog enkele foto's van mijn Oberleutnant der Nachrichtentruppe display! Bestaande uit een privé aangeschafte officiers Schirmmütze met de citroengele Waffenfarbe, M35 kaartentas, Feldbinde für Offiziere, Wehrpass en enkele onderscheidingen.
Wellicht leuk om te vermelden dat het hier om de stukken van mijn opa gaat, welke Oberleutnant der Nachrichtentruppe in de 11. Infanterie Divison was. Hij werd opgeleid als Funker, dus wist vrijwel alles van het aanleggen van radioverbindingen, afluisteren van vijandelijke lijnen en het repareren van beschadigde verbindingen. Als geboren Oostpruis uit 1920, heeft hij vrijwel alles gezien van de Polenfeldzug in 1939, de bezetting van Nederland, België, Frankrijk etc. maar ook de slag om Stalingrad, Nowgorod en andere onheilsplaatsen... Vanaf eind '43/begin '44 was hij onderwijzer aan een Fahnenjunkerschule. Heeft de oorlog overleefd met een paar granaatsplinters in zijn slaap en heup, waarvoor hij het VWA in Schwarz heeft gekregen. Daarna 2 keer krijgsgevangen genomen, eerst door de Amerikanen en na zijn vrijlating door de Sovjets onderschept en tot 1949 vastgehouden.
Het verhaal gaat dat enkele van zijn uniformstukken, waaronder de Schirmmütze na de oorlog door zijn secretaresse zijn teruggezonden. Zelf heb ik het hem helaas niet kunnen vragen. Toch wel een aparte gewaarwording als je na ruim 60 jaar nog het zweet van je voorouders in zo'n pet ziet staan, dan wordt het allemaal toch net iets tastbaarder...
Groet, Kugel!