verzameling Ger.

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

SwaII schreef:Prachtig Ger...en al die prachtstukken zijn nog zo gaaf en mooi...poets je die op of laat je ze in de staat waar ze in zijn... :) :)
groetjes
Swa
Hallo Swa,
ik laat ze zoveel mogelijk in de staat waarin ik ze krijg (z.g. fundzustand) soms moten sommige uurwerken uitklaar gehaald worden en gereinigd,maar dan laat ik de kasten zoals ze waren,ook gebruik ik alleen maar (ten zij het echt niet anders kan) orginele onderdelen.
Er zijn uurwerken waarvan de belangrijkste delen allemaal genummerd zijn (bijv. Lange & Söhne uurwerken) als deze uurwerken dus niet nummergelijk zijn weet je dat zo'n uurwerk uit verschillende uurwerken samengesteld is (dat verminderd de waarde aanzienlijk)
Een goed orgineel uurwerk is altijd nummergelijk.
Het oppoetsen van de meeste oude uurwerken :shocked: word door sommige verzamelaars als een doodzonde gezien en verminderd soms zelfs de waarde voor sommigen.
Groeten,
Ger.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Ger.

Bericht door SwaII »

Weer bedankt voor de toelichting Ger :) ...en inderdaad het is zo dat de meeste oude verzamelitems niet mag opgepoetst worden ..maar stelde mij gewoon de vraag ,omdat ze stuk voor stuk in zo een prachtige konditie zijn..en ja al die uurwerken zijn wel een apparte katagorie..ik noem ze juweeltjes :) :) en je kan ze zeker niet vergelijken met knopen of medailles..maar ze hebben tenslotte toch ook een oorlog meegemaakt 8)
In ieder geval top Ger en bedankt dat je dit met ons wil delen :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

SwaII schreef:Weer bedankt voor de toelichting Ger :) ...en inderdaad het is zo dat de meeste oude verzamelitems niet mag opgepoetst worden ..maar stelde mij gewoon de vraag ,omdat ze stuk voor stuk in zo een prachtige konditie zijn..en ja al die uurwerken zijn wel een apparte katagorie..ik noem ze juweeltjes :) :) en je kan ze zeker niet vergelijken met knopen of medailles..maar ze hebben tenslotte toch ook een oorlog meegemaakt 8)
In ieder geval top Ger en bedankt dat je dit met ons wil delen :) :) :)
groetjes
Swa
Graag gedaan en het is ook leuk als anderen er ook van kunnen genieten en het is natuurlijk ook leuk om te zien en te horen dat je werk gewaardeerd word. :)
Uurwerken zijn in mijn ogen een verhaal apart en de uurwerken uit die tijd waren technisch gezien grandioos,ik heb een Lange & Söhne scheepschronograaf die per maand TWEE seconden afwijkt en dat na meer dan 70 jaar!!!!
Hartelijk bedankt voor de vriendelijke reacties ook aan alle anderen die gereageerd hebben.
Ik blijf nog wel even plaatsen.
Met vriendelijke groeten,
Ger :W
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Hallo,
hier wat optiek voor de verandering,dit is een 7x50 Zeiss Kriegsmarine artillerie kijker met Strichplatte en coating op de glazen
(dat was pas in 1934 uitgevonden) dat is te zien aan de " T " van Transparant boven het Carl Zeiss Jena merk.
De kijker functioneert nog prima en heeft een helder zicht.
7x50 (1)
7x50 (1)
carl Jena  (2)
carl Jena (2)
P1180225.jpg
P1180230.jpg
P1180232.jpg
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Nog een kijker,dit is de meer bekende 7x50 Kriegs Marine kijker die ook veel op U-booten gebruikt werd,
Maar dit model komt waarschijnlijk van schip omdat het een artillerie kijker is,bij het KM Hoheitszeichen staat n.l. Artl.
wat staat voor Artillerie,ook deze kijker heeft dan ook een Strichplatte (laatste foto)
Ook werd de naam van de fabrikant er niet meer opgezet maar een makers code (BEH voor Carl Zeiss Jena) dit om te voorkomen dat
wanneer martiaal in geallieerde handen viel ze niet meteen wisten wie en waar dat matrieel produceerde en zodoende wisten waar gebombardeerd moest worden
1)KM Kijker
1)KM Kijker
2)KM Kijker
2)KM Kijker
3) 7x50 BEH (code voor Zeiss Carl Jena)
3) 7x50 BEH (code voor Zeiss Carl Jena)
4)Artl.
4)Artl.
5) Strichplatte
5) Strichplatte
Laatst gewijzigd door gwzglasinlood op 02 jan 2014, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Nog een KM kijker,ook een 7x50 met de maker code BEH,de letter T voor gecoate glazen en de aanduiding KF wat staat
voor Kaltefett wat inhoud dat deze kijker tegen zeer koude temperaturen kan (-40)
1)
1)
2)
2)
3)
3)
Km18[1].jpg
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Ger.

Bericht door SwaII »

Ja Ger..man.man..het is één woord subliem :) :) :) ....zo prachtig...wat me opvalt het zijn allemaal 7x50..hanteerde ze alleen dit type..of werden er nog andere gebruikt :)
top maatje...... :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Hallo Swa
de meeste zijn 7x50, er zijn er ook van 10x50 en meer,maar die zijn een stuk zeldzamer,ik heb er nog wel een paar die zet ik er later nog wel op.
De meest gebruikte waren toch de 7x50
Nog bedankt voor je commentaar,leuk te horen!!
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

niet alleen de Duitsers maakten goede uurwerken,ook de gealliëerden konden het en met name de Amerikanen,
hier een Hamilton Deckwatch,eveneens een perfect uurwerk wat na 72 jaar bijna net zo goed als mijn Lange en Söhne alleen maakt deze in dezelfde periode van de Lange (een maand) één seconde meer verschil als de Lange.
hamilton
hamilton
deckwatch
deckwatch
Ha
Ha
P1180710.JPG
ham.open
ham.open
Laatst gewijzigd door gwzglasinlood op 03 jan 2014, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Een andere is de Elgin cockpit klok,dit is het meest uitgebreide uurwerk wat in WW2 gemaakt is,het heeft 5!! telwerken,het werd voornamelijk in jachtvliegtuigen gebruikt en vooral in de oorlog om de Pacific.
Het meest bekende vliegtuig waarin het gebruikt werd was de F4U Corsair.
elgin
elgin
elg.
elg.
e
e
P1180729.JPG
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Ger.

Bericht door SwaII »

Ja Ger...man toch...je blijft ons verwennen :shock: ..die Hamilton die daar open ligt...wat een fijne mekaniek ..is echt facinerend..je hebt echt een pracht van een verzameling...zijn die ook zo duur als de duitsers??
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: verzameling Ger.

Bericht door uniformverzamelaar »

Prachtige collectie.
Daar kan je inderdaad zoals Swa zegt van genieten.

Nu ik heb een vriend en die verzamelt ook uurwerken (in feite zoals men hier in België zegt : zak horloges) maar die hij aankoopt moeten minstens 100 jaar oud zijn in perfecte staat en nog werkend.
Ik ben met hem eens naar een veiling geweest en wat ik daar hoorde van prijzen deed mijn hare recht op mijn armen komen hoor.
En ik zeg het : dan moet er al veel gebeuren.

Dus kan ik me wel inleven in de prijzen die moeten betaald worden voor dergelijke uurwerken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

SwaII schreef:Ja Ger...man toch...je blijft ons verwennen :shock: ..die Hamilton die daar open ligt...wat een fijne mekaniek ..is echt facinerend..je hebt echt een pracht van een verzameling...zijn die ook zo duur als de duitsers??
groetjes
Swa
Hallo Swa,
ik doe mijn best.
Dat is wat ik ook zo fascinerend vind,de verfijndheid van de mechanieken en de conditie waarin ze na 70 jaar nog zijn.
Ze zijn in verhouding met Duitse uurwerken iets goedkoper,maar goedkoop zijn ze niet,qua techniek en materialen zijn de Duitsers en Zwitsers iets beter
(vind ik,maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn)
Zodra ik weer wat tijd heb plaats ik er nog wat bijzondere uurwerken bij.
Groet,
Ger.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

uniformverzamelaar schreef:Prachtige collectie.
Daar kan je inderdaad zoals Swa zegt van genieten.

Nu ik heb een vriend en die verzamelt ook uurwerken (in feite zoals men hier in België zegt : zak horloges) maar die hij aankoopt moeten minstens 100 jaar oud zijn in perfecte staat en nog werkend.
Ik ben met hem eens naar een veiling geweest en wat ik daar hoorde van prijzen deed mijn hare recht op mijn armen komen hoor.
En ik zeg het : dan moet er al veel gebeuren.

Dus kan ik me wel inleven in de prijzen die moeten betaald worden voor dergelijke uurwerken.
Hai,
ik ben het met je eens :zapped: die prijzen doen soms je haren te berge rijzen,maar het is voor veel mensen (met name in de States) ook een soort van belegging.
Maar ik ben er niet blij mee,ik heb mazzel dat een lid van mijn familie in de oorlog in het Engelse leger zat en in die tijd al veel verzameld heeft,na zijn dood was er in de familie geen belangstelling voor en heb ik ze geërfd.
Deze verzameling oologsouveniers bestond niet alleen uit uurwerken, maar ook veel andere zaken,die doe ik weg om mij helemaal op uurwerken te richten.
Groeten,
Ger.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Hier nog een zeer speciaal uurwerk een Hanhart 3 staps KM artillerie Tachymeter,zoals te zien is staat dezelfde met dezelfde doos in het boek van Knirim.
Zeer zeldzaam en apart uurwerk,met scharnierende achterklep en aparte stofdeksel
Hanhart 3-stufiger Tachymeter KM
Hanhart 3-stufiger Tachymeter KM
Hanhart 3 step tachymeter KM
Hanhart 3 step tachymeter KM
Hanhart KM
Hanhart KM
Hanhart 3 staps Tachymeter KM
Hanhart 3 staps Tachymeter KM
Hanhart KM
Hanhart KM
Plaats reactie