verzameling Ger.

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Hier nog een andere Hanhart Kriegs Marine Chronograaf,hij heeft seconden verdeling van 1/60 en van 1/100ste,hij telt de sec met 1/5de van één seconde.
Een zeer nauwkeurig uurwerk,het toppunt van de toenmalige uurwerk-techniek!
Hanhart KM
Hanhart KM
Hanhart
Hanhart
Hanhart
Hanhart
Hanhart
Hanhart
Hanhart
Hanhart
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Hier een Kienniger & Obergfell U-Boot Wanduhr,ze worden U-Boot klokken genoemd,maar ze werden ook op slagschepen en kruisers gebruikt.
Bij deze is het messing helemaal schoon,maar meestal waren ze zwart of marine grijs-blauw geschilderd.
U-Boot Wanduhr Kieninger & Obergfell deutsche Kriegsmarine
U-Boot Wanduhr Kieninger & Obergfell deutsche Kriegsmarine
Kieniger & Obergfell U-boot Uhr
Kieniger & Obergfell U-boot Uhr
K&O Uhr
K&O Uhr
K&O Uhr
K&O Uhr
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Hier een paar oorkonden een paar daarvan zijn ondertekend door bekende Ridderkruisdragers.
De orden heb ik er ook nog bij.
Alle oorkonden zijn voor één persoon,ze horen dus bij elkaar.
De hakenkruisen zijn verwijderd omdat ik ze gefotografeerd had voor een advertentie,maar zover is het nog iet gekomen.
Ze zijn natuurlijk in werkelijkheid nog aanwezig,hoewel ze niet tot mijn verzamelgebied behoren vind ik ze interessant genoeg om te laten zien.
Hieronder in het Duits,ik neem aan dat de meesten hier die taal wel enigzins machtig zijn :wink: .



Urkunden zum Eisernem Kreuz 1.Klasse 1943 (mit Original Unterschrift von Ritterkreuzträger Generalleutnant Helmuth Beukemann),

zum Eisernem Kreuz 2.Klasse 1942 (mit Original Unterschrift von Ritterkreuzträger Generalleutnant Ernst Hammer),

Winterschlacht im Osten 8.7.1943,

Winterschlacht im Osten 4.10.1943,

Verwundetenabzeichen schwarz 1941,


oorkonde
oorkonde
oorkonde
oorkonde
urk b3.jpg
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Behalve oorkonden (zet er later nog wel meer op) zaten er ook aparte zaken bij zoals dit "Luftschutzschild" hij licht op in het
donker voor als bijv. de elektriciteit uitviel.
Luftschutzschild
Luftschutzschild
dsci5514[1].jpg (28.25 KiB) 1544 keer bekeken
$(KGrHqN,!hsE7FPLo)U3BPEbnkMW!g~~60_12[1].jpg
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Een Junghans scheepsklok,deze werden meer op torpedojagers en lichte kruisers gebruikt.
Geheel van messing op de wijzerplaat na.
junghans scheepsklok
junghans scheepsklok
junghans
junghans
scheepsklok
scheepsklok
jungh.
jungh.
scheepsk.
scheepsk.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Ger.

Bericht door SwaII »

Hallo...man..sorry ik weet je voornaam niet :) ..wat een prachtige verzameling..en ik denk ook wel een kostbare,verzamel je alleen duits..of doe je gealieerde ook..dit kom je zelden tegen...top man :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

SwaII schreef:Hallo...man..sorry ik weet je voornaam niet :) ..wat een prachtige verzameling..en ik denk ook wel een kostbare,verzamel je alleen duits..of doe je gealieerde ook..dit kom je zelden tegen...top man :)
groetjes
Swa
Hallo SWA,
Mijn voornaam is Ger,ik verzamel hoofdzakelijk Duitse militaire uurwerken,maar als ik een mooi geallieerd uurwerk tegen kom mag dat er gerust bij,ik heb er dan ook een aantal tussen zitten,die zet ik er t.z.t. nog wel op.
Ik heb ooit via een familielid die een groot aantal voorwerpen uit de oorlog geërfd.
Dat was een behoorlijke verscheidenheid aan orden,papieren,uniformdelen en uurwerken,omdat ik in (analoge) uurwerken thuis ben,
ben ik mij daarop gaan richten,de rest gaat er langzamerhand uit om weer andere interessante uurwerken te kunnen toevoegen,
Ik zou wel alles m.b.t. WW2 willen verzamelen (er zijn heel veel interessante items met bijbehorende geschiedenissen uit die tijd)
maar:
A.het neemt dan teveel ruimte in.
B.het word onbetaalbaar.
C.Er is gewoon teveel,ik zou het overzicht kwijt raken :bonk: .
Dus ik hou het bij uurwerken.
Zodoende,bedankt voor u complimenten en de beste wensen nog voor 2014.
Groeten,
Ger.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Ger.

Bericht door SwaII »

Hallo Ger,
Bedankt voor de toelichting..ik ga je zeker blijven volgen met je verzameling..ze is uniek ...en ook zeker voor jullie de beste wensen voor 2014..en mag dit een jaar zijn dat je veel zal vinden voor je verzameling.. :) :)
Groetjes
Swa
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

en nog maar een mooie Lange & Söhne Kriegs Marine B-Uhr (Beobachtungs-Uhr) erbij gezet.
Dit waren voor de Marine de hoogste Klasse uurwerken,en de beste uurwerken die er toentertijd gemaakt konden worden.
Lange & Söhne B-Uhr.
Lange & Söhne B-Uhr.
B-Uhr
B-Uhr
L & S.
L & S.
L.S.
L.S.
L&S Beobachtungsuhr
L&S Beobachtungsuhr
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Ger.

Bericht door SwaII »

Prachtig Ger...en al die prachtstukken zijn nog zo gaaf en mooi...poets je die op of laat je ze in de staat waar ze in zijn... :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

en hier nog een deel van een SS personeelsdossier,het is maar een deel ervan,in de Inhaltsverzeichnis kan men zie wat er allemaal
inzit met betrekking tot deze man,ook zitten er nog extra papieren bij zoals een Kriegurlabschein,een SS überwachungskarte en nog wat van zulke zaken.
De rest van het dossier heb ik ook nog,maar dan moet ik meer foto's maken,als er interesse voor is wil ik dat wel eens doen.
Dit behoort tot de oorspronkelijke verzameling toen deze bij mij terecht kwam.
deel SS dossier
deel SS dossier
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: verzameling Ger.

Bericht door CollectorWo2 »

Mooie klokken!
Zeker moeilijk om eraan te komen?
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

thunderbird schreef:Mooie klokken!
Zeker moeilijk om eraan te komen?
Ja dat is tegenwoordig niet makkelijk meer,of je moet een zak geld meenemen :zapped: .
Gelukkig ben ik goed thuis is analoge uurwerken en kan ze ook repareren.
En omdat verzamelaars toch meestal ze alleen lopend willen kopen zijn kapotte en niet lopende nog wel voor "redelijke" :roll:
bedragen te koop,soms gebruik je een paar uurwerken om er weer één van te maken.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Hier een Junghans Radiostationsuhr,bijna elke radiopost (ook de mobile) hadden deze klokken,twee keer per dag werd er een signaal gegeven over de radio om ze gelijk te zetten,zodat militaire acties op tijd op elkaar afgeremd konden worden,deze klokken waren dus zeer essentieel voor het Duitse leger marine en luchtmacht,je hebt ze dan ook in Luftwaffe,Heer en Kriegs Marine uitvoering.
Dit is een vroeg (1937) luftwaffe model met rood BAL-stempel (Bau Aufsicht Luft) en aan de onderzijde uitklapbare pootjes voor stabiliteit in bijvoorbeeld een mobile radiopost,later in de oorlog werden ze eenvoudiger en van ander martiaal (bijv. de houder van het uurwerk werd later van bakeliet gemaakt inplaats van metaal)
Junghans Radiostations klok
Junghans Radiostations klok
wijzerplaat Junghans RS klok
wijzerplaat Junghans RS klok
Binnenzijde met BAL stempel
Binnenzijde met BAL stempel
uitklapbare pootjes
uitklapbare pootjes
Radiopost met Junghansklok
Radiopost met Junghansklok
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

En nog een StationsUhr,maar nu een van Kienzele en met Heereseigentum en WaA (Waffen Abnahme) stempel uit 1942.
in de metalen rand van de kast (WaA stempel binnenin)
(er was nog geen echt martiaal tekort,dus nog met metalen klokhuis)
Kienzele Radiostationsuhr
Kienzele Radiostationsuhr
kienzele
kienzele
kienzele
kienzele
kienzele
kienzele
Kienzle
Kienzle
Plaats reactie