Helaas kwam hij zonder lens en zonder de benodigde film cassettes.
Deze camera is aan het eind van de oorlog als souvenir door een Amerikaanse GI mee naar huis genomen. Zijn kleinzoon was erg blij toen hij hoorde wat ik ermee van plan was.

Het bedrijf Berning Robot heeft na de oorlog veel van deze camera's omgebouwd naar burgeruitvoeringen. Dat is dus met mijn exemplaar niet gebeurd, vandaar dat er geen zoekertje op de camera zit

Dit type camera wordt met een dubbele veer aangedreven en kan op één keer volledig spannen zo'n 50 foto's van 24x24mm ("half kleinbeeld") achter elkaar nemen. Ongeveer 4 of 5 opnames per seconde. De burgervariant had slechts één drijfveer en kon maar de helft van de foto's maken op één winding.
Er is ook een Luftwaffe "Robot 375" variant die zo'n 375 foto's kon maken dankzij een groter filmmagazijn en elektrische aandrijving.
De Robot II camera kon in de linker vleugel worden gemonteerd van, met name, de Focke-Wulf FW-190 jagers en, minder vaak, bij de Messerschmitt BF-109. Hierbij diende hij als geschutscamera (als alternatief voor de BSK-16 16mm filmcamera's), of als luchtverkenningscamera in de verkenningsvarianten van deze jagers.
De camera kon ook gewoon door de bemanning van andere toestellen met de hand gebruikt worden.
Helaas waren de aandrijfveren van mijn Robot II gesneuveld en zat het sluitermechaniek vast. Gelukkig zit er nog een bedrijf in Düsseldorf die alle varianten van deze camera's kan repareren. De Robot-Kameradienst wist binnen twee weken mijn camera te repareren en terug te sturen tegen een schappelijke prijs.

Okay, een werkende camera heeft natuurlijk alleen maar zin als er ook een passende lens bij zit. Bij het napluizen van de mijn gebruikelijk leveranciers van camera goodies leverde al snel een passende "Luftwaffen-eigentum" gemarkeerde lens op....tegen een iets minder schappelijke prijs.

Ja, je moet er iets voor over hebben.

Daarna ook nog maar even de 2 verschillende benodigde film cassettes bemachtigd via Marktplaats en Ebay.
Filmpje van de werkende camera na de reparatie
Plaatje van lensmarkeringen (van deze Schneider 75mm f/3.8 Tele-Xenar lens)
Klaar voor gebruik:

Afgelopen weekend een filmrolletje overgespoeld en volgeschoten tijdens de herdenking bij het Kapelse Veer. Ik verwacht de resultaten dit weekend terug. Wij zijn benieuwd