De test die ik met mijn FF33 heb gedaan is al jaren geleden uitgevoerd. Ten tijde van mijn test had je nog de oude telefoonaansluiting in huis. Tegenwoordig gaat dit bij velen via een modem. Zo'n moderne modem kan blijkbaar niet overweg met de impulssignalen van een oude telefoon met kiesschijf. De Amtsanschließer is ook zo'n telefoon.
Ik weet niet of het raadzaam is om de FF33 en de Amtsanschließer op het moderne telefoonnetwerk aan te sluiten. Laat staan om ze te testen.
Voor het gebruik van een oude PTT telefoon met kiesschijf op het moderne telefoonnetwerk bestaat er een converter. Zie;
http://www.ptt-telecommunicatie.nl/news ... telefoons/ .
Als ik de opstelling van je telefoons (FF33 en Amtsanschließer) op de foto's bekijk krijg ik de indruk dat de Amtsanschließer een aanvulling is voor de FF33 om deze geschikt te maken voor gebruik op een (toen gangbaar) vast telefoonnetwerk.
Normaal gesproken was de FF33 (Feldfernsprecher!) een telefoon die bedoelt was voor de Duitse Wehrmacht, voor gebruik in het veld. Wanneer je twee FF33 telefoons met elkaar aansluit en ze voorziet van een 1.5 V. batterij dan werken ze perfect. Draai je bij de éne telefoon aan de generatorslinger dan gaat hij de andere telefoon de bel rinkelen. De bel van de telefoon die de oproep doet rinkelt dan dus niet! De generator is alleen bedoelt voor het opwekken van een belsignaal.
Bij gebruik van meerdere FF33 telefoons werden deze aangesloten op een veldcentrale. Daar aan de generatorslinger te draaien belde je naar de veldcentrale. De persoon in deze centrale verbond je dan door naar de FF33 telefoon waarmee je contact wilde hebben. Het was een kwestie van de juiste pluggen in de juiste aansluitingen te steken. In het begin van het telefoontijdperk ging het over het vaste telefoonnetwerk precies hetzelfde.
In sommige slapstick films uit het begin van de 20e eeuw kun je deze methode nog wel eens zien. Als men wil bellen dan draait men aan de telefoongenerator om contact te maken met de operator die de verbinding tot stand brengt.