Zielkontrollapparat

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Zielkontrollapparat

Bericht door Johan B »

Bij deze één van mijn recentere aanwinsten. Eentje die in mijn collectie K98's en toebehoren zeker niet kan/mag ontbreken. Het betreft hier een eerder zeldzaam item, dat ik dankzij één van mijn "spotters" hier op het forum, op het spoor ben bekomen.
Het gaat hier om een "Zielkontrollapparat" van voor/tijdens de 2de Wereldoorlog gemaakt door de firma Akah (Albrecht Kind). Dit toestel liet de instructeur toe om te zien waar de leerling-schutter naar richtte. Dit werd hoofdzakelijk gebruikt bij K98-training en de afgeleidde .22 versies.
Mooi voorzien van makerstempel en D.R.G.M. Wat deze set-up eerder zeldzaam maakt, is dat alles nog in de originele doos zit. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven deze uitvoering nog net gezien te hebben. De exemplaren die ik tot nu toe gezien heb, waren voorzien van één of twee veren om te bevestigen rond het geweer.
Dit exemplaar laat zich vastmaken door middel van een elastisch riempje.

D.R.G.M. = Deutsches Reichsgebrauchsmuster

Soort van "mini-patent"... (Een volledig patent was het D.R.P. -Deutches Reichspatent...)
Bij het Gebrauchsmuster moest de aanvrager van het patent geen absoluut bewijs leveren van 'originaliteit' van het idee en kan het worden aanzien als een 'onbewezen' vorm van bescherming op plagiaat. Daarom lag de verantwoordelijkheid op bescherming tegen rivalen enkel bij de aanvrager en niet bij het Patentambt...
Na de oorlog veranderden de namen in D.B.G.M (Deutsches Bundes Gebrauchsmuster) en D.B.P. (Deutsches Bundes Patent).
Iets wat D.B.G.M. of D.B.P. gemarkeerd is, is dus na-oorlogs...

Ik laat de foto's spreken.
DSC06443.JPG
DSC06442.JPG
DSC06444.JPG
DSC06446.JPG
DSC06447.JPG
DSC06448.JPG
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door Johan B »

Zodra het weer het toelaat en mijn mannequin beschikbaar is, post ik enkele foto's met geweer en schutter zodat alles duidelijk wordt.
Bij deze een foto als voorproef.
zielkontroll.jpg
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door patrickh »

Zeer mooi en apart item!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door CollectorWo2 »

Nooit gezien, zeker apart :)
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door Johan B »

Vandaag eens een poging ondernomen om wat extra foto's te nemen. Hopelijk is alles nu duidelijk over de werking van het "zielkontrollapparät".
- foto 1: "zielkontrollapparat" op de K98
- foto 2: zicht dat de schutter heeft door het apparaat
- foto 3: zicht dat de instructeur heeft. In de linkerspiegel ziet men waar de schutter naar richt en in de rechter het oog van de schutter over de grendel. Wel moeilijk om het fototoestel te laten focussen op hetgeen zich in de spiegel bevindt ipv op de spiegel zelf( zoals nu het geval is). Maar het vizier en korrel zijn toch te onderscheiden net onder het midden van de schijf zoals in foto 2.
DSC06458.JPG
DSC06459.JPG
DSC06460 copy.jpg
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door Johan B »

Zijn er hier nog leden met aparte/zeldzame K98 items?
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door Johan B »

Tijdens een studeeruurtje in verband met een nakende aankoop ben ik op volgende foto gestoten. En dan nog in één van de betere naslagwerken uit mijn uitgebreide bibliotheek...
Exact hetzelfde exemplaar als het mijne maar in een andere doos. Het gaat hier over het linkse exemplaar.

Boek: "Mauser Smallbores, Sporting, Target & Training Rifles" Jon Speed.
IMG_20160117_0001.jpg
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door Johan B »

Johan B schreef:Zijn er hier nog leden met aparte/zeldzame K98 items?
Echt niemand...?
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door Kugelblitz »

Johan B schreef:
Johan B schreef:Zijn er hier nog leden met aparte/zeldzame K98 items?
Echt niemand...?
Afgezien van een bajonet heb ik helaas niets... :o
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door Memory »

Ik vond nog een foto in mijn collectie:

Zielkontrollapparat
zielcontroll.jpg
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door Johan B »

Hallo Memory,
bedankt voor uw bijdrage. Als je de foto ooit weg wil doen...
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Zielkontrollapparat

Bericht door Kevinbes »

Kugelblitz schreef:
Johan B schreef:
Johan B schreef:Zijn er hier nog leden met aparte/zeldzame K98 items?
Echt niemand...?
Afgezien van een bajonet heb ik helaas niets... :o

Same for me :)
Always be happy!! :)
Plaats reactie