Webbing P38 holster

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Webbing P38 holster

Bericht door asjemenou »

De firma R. u. O. Lux, Metallwaren- und Maschinenfabrik A.-G uit Marienthal-Bad Liebenstein maakte metalen fournituren, gespen, knopen e.d. Het is zeker goed mogelijk dat deze firma het metalen fournituur aan het sluitriempje destijds heeft gemaakt.
Een Duitse Wikipedia pagina over Mariental (Schweina) vermeld over de firma Lux;

In der DDR-Zeit befanden sich im Ortsteil die Betriebe VEB Lux Werke Marienthal (Nachfolgebetrieb der verstaatlichten Lux-Werke), dieser Betrieb wurde später Teil des VEB Solidor Marienthal, ein Betriebsteil des VEB Vereinigte Metallwaren Brechungen. Nach der Wiedervereinigung im Jahr 1990 wurden die metallverarbeitenden Betriebe im Marienthal geschlossen. (https://de.wikipedia.org/wiki/Marienthal_(Schweina) .
Zie ook; http://www.heimatfreundebali.de/heimatg ... a-r-o-lux/ .

Marienthal en dus ook de firma R. u. O. Lux kwamen na 1945 in de Sovjet bezettingszone te liggen. Veel Duitse bedrijven in deze Sovjet bezettingszone werden verplicht om te produceren voor het Sovjet leger. Dit alles ten bate van de zg. oorlogsherstelbetalingen.
Zo bestaan er vroeg naoorlogse Sovjet uniformknopen welke aan de achterkant zijn voorzien van de letters RZM.

Een paar jaar geleden heb ik een soortgelijke pistooltas te koop gezien. Ik meen dat het op de militariabeurs van Ciney was maar dat weet ik niet zeker meer.
Wat mij opviel aan deze pistooltas was dat deze vervaardigd was van een soort webbing die ik herken van Sovjet legeruitrusting. Ik heb het dan over F-1 en RGD-33 handgranaattassen, pioniersschopfoedralen, magazijntassen voor de PPSh-41 enz.
Als ik de foto's bekijk van de pistooltas van Peanut dan is de webbing sterk gelijkend aan de Sovjet webbing.
Mijn vermoeden is dat de pistooltas van Peanut mogelijk kort na de oorlog in het oosten van Duitsland is vervaardigd voor het Sovjet leger óf voor de Oost-Duitse Kasernierte Volkspolizei o.i.d. Past in deze pistooltas mogelijk ook het Tokarev TT-33 pistool?
Wat mij opvalt aan de pistooltas van Peanut is dat er twee soorten garen zijn gebruikt. Is dit qua productie niet erg onhandig?
Misschien zit ik er met mijn vermoedens wel helemaal naast en is de pistooltas gedurende de oorlog vervaardigd door de Duitsers uit buitgemaakte Sovjet webbing.
Ik kom meer van dit soort Duitse WOII-uitrusting tegen die vervaardigd is van Sovjet webbing. Is het originele WOII aanmaak? Vroege naoorlogse (DDR) aanmaak? Of is het vervaardigd door een handige jongen in het oosten die een partij Sovjet webbing op de koop heeft getikt? Wie het weet die mag het zeggen.
Schermafbeelding 2016-10-12 om 00.09.36.png
Dat er WOII webbing P38 pistooltassen bestaan wil ik best geloven. Op Internet vond ik deze afbeelding. Hij ziet er anders uit dan het exemplaar van Paenut en de pistooltas die te koop word aangeboden bij IMCS.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Webbing P38 holster

Bericht door racefiets »

peanut schreef:Racefiets!
Heb je toevallig een foto van het holster in het museum?
Helaas niet.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Webbing P38 holster

Bericht door Haplo »

ammo schreef:
Haplo schreef:Schlieper & Baum AG.
Wuppertal-Elberfeld, Wupperstr.22 (NW)
Deze is het niet, is met kleine letters (lux) en dit is LUX ik denk dat dit het merk is van de metalen eind stukken.
Kon alleen die vinden in het boek van M Heidler.
Indien hij er wel in staat, welke pagina?
Mvg/Best regards, Sipke
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Webbing P38 holster

Bericht door ammo »

Haplo schreef:
ammo schreef:
Haplo schreef:Schlieper & Baum AG.
Wuppertal-Elberfeld, Wupperstr.22 (NW)
Deze is het niet, is met kleine letters (lux) en dit is LUX ik denk dat dit het merk is van de metalen eind stukken.
Kon alleen die vinden in het boek van M Heidler.
Indien hij er wel in staat, welke pagina?
Kijk bij Lux of bij agr.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie