Nieuwe LBD aanwinst

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door Bas J. »

Hallo,

Dit keer een hele prachtige aanwinst met een onverwachte connectie! Heb vandaag deze mouwband binnen gekregen voor twéé tientjes! Van de hoofd luchtbeschermingsdienst, zoals je kan zien doorgebruikt uit de LBD brandweer. Ik heb de stempels vergeleken met gemeente wapens op google en ben eruit gekomen dat deze uit de gemeente Vaals is! Ik heb 3 maanden geleden, in december, ook een ruil gedaan voor een LBD poster die toevallig ook uit Vaals kwam! Dit is dus een prachtige connectie. Ik heb hier dus mogelijk de mouwband van E van Harn, hoofd lbd uit Vaals!

Linkje naar de poster: viewtopic.php?f=78&t=40768&p=513234&hil ... er#p513234

Fotos:
lbd hoofd armband.jpeg
lbd hoofd armband 3.jpeg
lbd hoofd armband 2.jpeg
Mvg,
Bas
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door patrickh »

Goed bezig!
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door Bas J. »

Dankje, Patrick!
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door arie »

Mooie aanwinst.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door Sarfman »

Inderdaad een hele mooie aanwinst!
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door Bas J. »

Dankjewel Arie en Sarfman!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door rammsander »

Mooie aanwinst!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door Bas J. »

Dankje, Sander!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door patrickh »

Indirect LBD item, dit Kinder legitimatiebewijs, ingevoerd in 1943 door het Roode Kruis, daar kinderen vaak kwijt werden door oa het Luchtalarm en bombardementen. Dit kartonnetje werd om de nek gedragen.
Bijlagen
kinder1.JPG
kinder2.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door asjemenou »

Een heel herkenbaar iets voor mij. Ik heb namelijk ook zo'n Rode Kruis kinder legitimatiebewijs. Het is het kinder legitimatiebewijs van mijn moeder.
Vanaf je 15e jaar moest je een persoonsbewijs hebben. Was je jonger dan was er zo'n kinder legitimatiebewijsje van het Rode Kruis. Ik weet eigenlijk niet of dat het verplicht was om zo'n legitimatiebewijsje te hebben voor een kind jonger dan 15 jaar.
Mijn moeder had 'm in ieder geval altijd bij zich als ze naar school ging. Mijn moeder woonde tijdens de oorlog in Woerden. Langs Woerden liep en loopt nog steeds één van de drukste spoorlijnen van Nederland. Al het treinverkeer van en naar de grote steden gaat hier overheen.
Tijdens de oorlog zijn veel treinen op dit baanvak beschoten door geallieerde vliegtuigen.
Het luide geraas van de laag overkomende vliegtuigen in combinatie met het jankende geluid van de sirene van het luchtalarm kan mijn moeder zich dan ook nog goed herinneren. Gebeurde dit onder schooltijd dan moest ze met de andere leerlingen en onderwijzers schuilen in de kolenkelder van de school. Daar kwam je dan meestal ook zwart van het kolengruis weer uit.
Het is ook gebeurd dat het luchtalarm afging terwijl ze onderweg was van of naar school. Ze zette het dan op een rennen om zo snel mogelijk thuis of op school te zijn.
Als het ter sprake komt dan zegt ze altijd dat ze bang was voor de sirene van het luchtalarm. Als kind voelde ze de paniek onder de volwassenen die dan zo snel mogelijk van de straat af wilden. Blijkbaar heeft dit een diepe indruk bij haar achtergelaten. Haar Rode Kruis legitimatiebewijsje heb ik al jaren in mijn bezit.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe LBD aanwinst

Bericht door patrickh »

Mooi Asjemenou!, om te koesteren! Was volgens mij niet verplicht voor kinderen.
Plaats reactie