Agfa movex 8

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Agfa movex 8

Bericht door digger! »

Leuke film camera uit denk ik 1937 van agfa
Heb ooit is gehoord dat deze ook wel werd gebruikt door duitse soldaten omdat deze handig is om mee te nemen.
Maar heeft iemand verstand van deze film ? Is die nieuw of is die al gebruikt ?
Ik vraag me ook af of de film er wel uit kon maar de verkoper heeft hem er ook al uit gehad om een foto van te maken.
Bijlagen
20170518_184348.jpg
20170518_185159.jpg
20170518_184823.jpg
20170518_184814.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Agfa movex 8

Bericht door asjemenou »

Volgens Wikipedia is deze 8 mm. filmcamera gefabriceerd tussen 1937 en 1939. Zie; https://de.wikipedia.org/wiki/Agfa_Movex .
Dit soort 8 mm. filmcamera's waren eigenlijk bedoelt voor de amateurfilmer. Het kan zomaar zijn dat er tijdens de oorlog Duitse soldaten zijn geweest die over zo'n filmcamera beschikten. Dit zullen dan niet de professionele filmers en oorlogsverslaggevers zijn geweest.
Waarschijnlijk ken je de DVD's wel waarop kleurenfilm opnamen te zien zijn uit WOII. Deze opnamen zijn veelal met dit soort 8 mm. filmcamera's gemaakt.

Of de film al belicht (gebruikt) is kan ik zo niet zeggen. De film zelf zit in een cassette. Deze cassette moet je dus niet openmaken. Doe je dat wel dan komt er licht op de film en is hij belicht en heb je er niets meer aan. Dicht houden dus en ook niet aan de film draaien!
Het beste is om de filmcamera met de filmcassette op een donkere plaats te bewaren. Hopelijk is de vorige eigenaar ook zo slim geweest om de filmcassette niet te openen.
Je kunt de film alsnog laten ontwikkelen. Wie weet wat voor beelden er op de film staan.
Zelf heb ik niet zo'n ervaring met het ontwikkelen van 8 mm. film maar er is een forumlid die veel met oude filmcamera's werkt. Dit is Mr. Flibble; http://www.flibweb.nl .
Misschien kan hij je verder helpen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie